Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
|
Emne: Lissau lærred alm. vs True Color ISF dug Sendt: 01-Marts-2011 kl. 22:07 |
Jeg skal have nyt fastramme lærred og man kan vælge mellem en alm. dug fra Lissau og en som de kalder True Color ISF certificeret.
Nogen der kender forskellen udover den åbenlyse
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 10:08 |
Iron Man skrev:
Jeg skal have nyt fastramme lærred og man kan vælge mellem en alm. dug fra Lissau og en som de kalder True Color ISF certificeret.
Nogen der kender forskellen udover den åbenlyse |
Forskellen er at ISF dugen benytter en anden sammensætning af overflade-materialet, som giver en mere neutral reflektion af lyset, og dermed har mindre, mere lineær påvirkning af farvegengivelsen.
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 10:48 |
Otto J skrev:
Forskellen er at ISF dugen benytter en anden sammensætning af overflade-materialet, som giver en mere neutral reflektion af lyset, og dermed har mindre, mere lineær påvirkning af farvegengivelsen. |
Mange tak. Forskellen er jo kun tusind kroner, så man bør vel nok vælge ISF udgaven så.
|
|
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 11:05 |
Hvordan klarer Lissau ISF sig op mod det Da-Lite som blev brugt til anmeldelsen afJVC X3 her på siden? - hvad med et tilsvarende Stewart?
|
|
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 11:55 |
Otto J skrev:
Iron Man skrev:
Nogen der kender forskellen udover den åbenlyse |
Forskellen er at ISF dugen benytter en anden sammensætning af overflade-materialet, som giver en mere neutral reflektion af lyset, og dermed har mindre, mere lineær påvirkning af farvegengivelsen. |
Hvis man kalibrerer sin projektor via det lærred man benytter til daglig, har det så nogen betydning om reflektionen er en smule "skæv" i forhold til et " True Color ISF certificeret" lærred?
Jeg tænker at projektor og lærred må skulle ses som en enhed og forhold til den samlede gengivelse. Eller er pointen den at hvis man har en kalibreret projektor så kan man flytte den rundt mellem forskellige True Color ISF lærreder og forvente en ordentlig billedkvalitet uden yderligere behov for kalibrering?
tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 02-Marts-2011 kl. 11:55
|
|
BowieCool
Guld medlem
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 19:14 |
Jeg fik nu af vide, at der var minimal forskel på billedet efter en kalibrering. Derfor valgte jeg den alm dug fra Lissau....
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 19:49 |
Den ISF certificerede dug er først og fremmest en garanti for at man ved hvad man får. ISF garanterer som sådan ikke for _kvaliteten_ af dugen, de garanterer for farveægtheden af den. En stor del af dét kan man kalibrere sig ud af, men hvis farvegengivelsen ikke er lineær, kan man ikke nødvendigvis rette 100% op på det. Men den almindelige white flex er ikke så langt fra som visse andre i forvejen, så forskellen er ikke dramatisk. Det er nok mest et spørgsmål om at betale for visheden om at så er lærredet så neutralt som det kan blive, end at betale for en egentlig kvalitetsforbedring.
Hvis man eksempelvis i stedet for en kalibrering vælger at satse på en THX mode eller lignende i projektoren, og ønsker at lærredet derfor skal være så neutralt som muligt, så er True Color en fordel.
Dalite Affinity dugen er af højere kvalitet i selve dug-overfladen, og adskiller sig iøvrigt ved at have en anelse direktivitet indbygget, hvor True Color er helt "matt" hvid. Personligt (og jeg har været med til at afgøre True Color'ens opbygning, så det er et væsentligt udsagn) så betragter jeg Affinity dugen som det bedste på markedet uanset pris, og True Color som det bedste alternativ til lavere pris (i begge tilfælde under forudsætning af optimale omstændigheder). Det er dog meget svært at udråbe en bestemt dug til at være "bedst", da det er ret afhængigt af omstændighederne hvilken der giver det bedste resultat. Eksempelvis mener jeg at Stewart leverer de overlegent bedste lærreder, hvis man ønsker væsentlig direktivitet/gain i dugen. Desværre har der udviklet sig lidt en krig mellem tilhængere og modstandere af Stewart, som gør at det er svært at finde troværdige anmeldelser af Affinity vs Stewart - dem der har været, har efter min mening været ret præget af at anmelderne har haft en forudindtaget holdning om hvem der skulle kåres som "bedst", og har indrettet test-forholdene efter dét.
Jeg er forhandler af alle tre, men der er andre jeg ikke forhandler, derfor vil jeg helst ikke komme ind på direkte sammenligninger med konkurrenter til ovennævnte, udover at sige at der er en grund til at det netop er de tre jeg forhandler.
|
|
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 20:19 |
Personligt har jeg altid troet Stewart var referencen - den som alle de andre måles efter. At der er andre duge som kan tilbyde samme ydelse for et mindre beløb lyder kanont. Jeg påtænker selv at gå over til en projektor engang, så det er rart at vide der sker noget på denne front.
Otto, i din egen bio , hvilket lærred ville du så vælge? - altså af de tre du har? - hvilken synes du leverer den bedste value så at sige?
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:10 |
Anima skrev:
Personligt har jeg altid troet Stewart var referencen - den som alle de andre måles efter. At der er andre duge som kan tilbyde samme ydelse for et mindre beløb lyder kanont. Jeg påtænker selv at gå over til en projektor engang, så det er rart at vide der sker noget på denne front.
Otto, i din egen bio , hvilket lærred ville du så vælge? - altså af de tre du har? - hvilken synes du leverer den bedste value så at sige? | Hvis der skal være indbygget gain i ER Stewart referencen. Hvis du skal have den skarpeste dug, med de mest korrekte farver, og indbygget gain, med færrest ulemper bliver det ikke bedre end St 130. Så vidt jeg har forstået er Dalite dugen en nærmest magen til St 130 bare uden gain. Så samtidig har den hellerikke de ulemper som den forøgede gain vil medbringe. Måske en dug som Stewart skulle have lavet, men da Stewart kæphest er høj gain.......jah det siger sig selv. Nu er jeg selv ejer af et Stewart lærred, og noget som jeg har opdaget er anderledes på Stewart duge er den meget glatte overflade, som skulle give et meget skarp billede. En overflade som også Dalite bruger. Bare min opfattelse. Otto.....du må korigere mig hvis det er forkert
|
|
|
Kleen
Ny bruger
Oprettet: 20-Juni-2006
Point: 9
|
Sendt: 02-Marts-2011 kl. 23:39 |
Hvad med billedkvaliteten af DNP SuperNova skærmene?! I de fleste "almindelige" stuer uden mulighed for absolut mørklægning (og derfor en del ambient lys) burde disse skærme have en kæmpe fordel.
- nogle af Jer der har set dem i praksis...?
|
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der.
|
|
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
|
Sendt: 03-Marts-2011 kl. 07:16 |
Kleen skrev:
Hvad med billedkvaliteten af DNP SuperNova skærmene?! I de fleste "almindelige" stuer uden mulighed for absolut mørklægning (og derfor en del ambient lys) burde disse skærme have en kæmpe fordel.
- nogle af Jer der har set dem i praksis...? | jeg har hørt det skulle være en del kompromier ang farvegengivelse. jeg har dog ikke set det selv. jeg bruger et stewart firehawk som også er skabt til rum som ikke er mørklagt, og det fungere ret så godt, samtidig med at farvegengivelsen er tæt på korrekt
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 03-Marts-2011 kl. 08:08 |
Anima skrev:
Personligt har jeg altid troet Stewart var referencen - den som alle de andre måles efter. At der er andre duge som kan tilbyde samme ydelse for et mindre beløb lyder kanont. |
Der er IKKE andre duge der kan tilbyde det samme for et mindre beløb. Affinity ligger i samme prisklasse, og dét den gør er noget andet. Som sagt, hvis man vil have et lærred med direktivitet/gain, er der ingen der matcher Stewart. Hvis man vil have et med stort set ingen direktivitet, er Affinity bedst. Lissau er det nærmeste du kommer til den halve pris, men det er ikke helt så godt. Så du har misforstået mig hvis du har fået dét ud af mit indlæg at der er nogen der matcher Stewart til lavere pris.
Anima skrev:
Otto, i din egen bio , hvilket lærred ville du så vælge? - altså af de tre du har? - hvilken synes du leverer den bedste value så at sige? |
Jeg mener ikke man kan afgøre hvilket af to produkter i forskellige prisklasser der giver mest value for money. Jeg afskyr dét begreb, det er umuligt at afgøre generelt hvorvidt et bedre produkt til flere penge er et bedre køb eller ej, det vil være meget individuelt. At pege på det bedste i en given prisklasse, det er noget helt andet - men det vil stadig være et individuelt valg. Hvis jeg mente at et givent produkt var det bedste for alle, så solgte jeg kun dét.
|
|