recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Længde på kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Længde på kabler

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bo A. Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo A. Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Længde på kabler
    Sendt: 14-December-2014 kl. 23:47
Hej

Har en Surround receiver som både bliver brugt til musik og film. Da den ikke står midt i mellem de to fronthøjtaler, så er det jeg vil spørge om det er vigtigt at de to højtaler kabler er lige lange eller om det er lige meget. Det ene skal være omkring 2 mtr og det andet 4 mtr.

Vh

Bo
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 00:02
Bedøvende lige meget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 04:32
Jeg er helt enig med Klaus.

Men bered dig på en lang og ophedet debat. Wink

Til top
rotelman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-December-2010
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rotelman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 09:20
yes lige meget men det betyder noget om det er samme kabel da hver kabel har sin egen "lyd"
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 09:35
Oprindeligt skrevet af rotelman rotelman skrev:

yes lige meget men det betyder noget om det er samme kabel da hver kabel har sin egen "lyd"

Yes, yes..............eller noget.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 10:29
det er sjovt som det med kabler kan sprede vandende så voldsomt.

jeg er selv en af dem som ikke kan høre forskel på almindelig el ledning fra jemogfusk og så de helt dyre kabler. selv prøvede jeg at låne en god kasse blandet kabel med hjem fra hifiklubben, og forsøgte at høre forskel på de forskellige op i mod det almindelige el ledning fra jemogfusk, men jeg kunne ikke lige høre forskellen, ikke engang selvom jeg anstrengte mig, og så kan jeg da heller ikke lige se hvorfor man skal ofre flere tusinde, ja nogen gange 100000 kr på kabler, når de kabler der er inden i en højtaler bare er helt almindelig ledning. selv de dyreste højtalere jeg har åbnet (focal grande utopia til 500000 pr stk.) bruger "almindelig" ledning og ikke noget smart van den hul carbon ledning eller andet dyrt lort. så hvorfor skal kablerne der føre hen til højtaleren koste en brækket arm? det er noget opreklameret fis!

efter min mening er det noget opreklameret pis, og længden på kablet er også fuldstændig ligegyldigt i mine øjne. jeg har selv flere forskellige længder hos mig og jeg kan ikke høre noget er galt. :)

Redigeret af jacobthor91 - 15-December-2014 kl. 10:40
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 10:34
Samme her. Har kun tykke kabler fordi det ser sejt ud.
Samt nogle lækre guld belagte banan stik.
Så kan man glæde sig over det hvergang man kikker bag højttaleren ;-)
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 10:42
helt enig med dig hansie:)

banan stikkende har så bare lige den fordel udover det ser godt ud, at de er noget lettere at arbejde med frem for at man skal til at skrue ledninger fra og bla bla bla, der er jo i forvejen ikke meget plads bag på en surround receiver:)
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Bo A. Hansen Bo A. Hansen skrev:

Hej

Har en Surround receiver som både bliver brugt til musik og film. Da den ikke står midt i mellem de to fronthøjtaler, så er det jeg vil spørge om det er vigtigt at de to højtaler kabler er lige lange eller om det er lige meget. Det ene skal være omkring 2 mtr og det andet 4 mtr.

Vh

Bo

Elektroner har en hastighed på adskillige hundrede tusinder meter per sekund - og derfor kan du for sin skyld ligge et kabel på 100 meter uden du kan høre en forskel.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 11:47
Jeg tillader mig at stikke hovedet ud af busken of afvente øretæver...

Men hvis et kabel "farver" lyden, så må længden af kablet også spille ind.
For kan et kabel på 10 cm nå at farve lyden, da det jo bare er en forbindelse.
Eller skal man op i en meter eller mere før der sker farvning?

Hvis 10 cm er nok til at farve lyden, hvorfor tilbyder Nordost så ikke at skifte kablerne inde i forstærkeren, så det kun er deres som farver lyden og ikke en blanding af en masse farver?
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Sejrsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sejrsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 19:26
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Elektroner har en hastighed på adskillige hundrede tusinder meter per sekund - og derfor kan du for sin skyld ligge et kabel på 100 meter uden du kan høre en forskel.

Elektronernes bevægelse fremad i lederen er vel kun på nogle få centimeter pr sekund. Men signalets fart er en anelse større, så det at flytte din højttaler en mm til den ene side vil give tørre udslag end forskellen i kabellængde. :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu