recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lodning af banastik. Et par spm.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lodning af banastik. Et par spm.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lodning af banastik. Et par spm.
    Sendt: 08-September-2015 kl. 03:35
Jeg har lidt blandede bananstik herhjemme. De fleste af dem er standard https://www.av-cables.dk/bananstik-2/n-a-408.html
Skræl højttalerkablet i spidsen, put kobberet ind i siden, og skrue bananstikket fast så ht-kablet sidder helt fast inde i bananstikket. Men tænker at en lodning med loddetin og krympeflex er en bedre løsning på alle punkter. 
Kan man gøre det med alle kabler? Også de nuværende jeg har? Jeg vil pt ikke investere mere end 20-25kr pr stik, så de helt dyre løsninger eller allerede terminerede kabler er ikke en løsning. 

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 06:32
Alle mine stik er loddet.

Der burde ikke være noget problem med at lodde dine. Du skal ikke bruge den mindste kolbe, da da det skal varmes godt op.

Jeg bruger disse stik, der faktisk er fornuftige i pris hvis du køber mange.

bananstik
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 06:33
Du skal bruge sådan nogle her http://www.av-connection.dk/?PGr=2052, farvet krympeflex og en kraftig loddekolbe.

Forbindelsen bliver ikke bedre end med dine nuværende stik....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 07:05
Okay men kan alle bananstik som udgangspunkt forbedres ved lodning og med krympeflex for isolering? Inden jeg begiver mig ud i flere bananstik-køb, mangler en del til mine nuværende kabler. Så skal jeg også finde nogle der kan gøre det billigt. Hvor meget mon hvert bananstik vil koste i lodning og isolering? Jeg er ikke så meget for selv at investere i loddekolbe og diverse krympeflexudstyr, da jeg aldrig bruger det. 
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 07:40
Du får ikke bedre lyd.

Jeg synes bare at det er mere praktisk.

En loddekolbe hos Harald Nyborg koster 200,-

Krympeflex varmes på med en varmepistol, som dem man bruger til at fjerne maling.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 09:25
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Okay men kan alle bananstik som udgangspunkt forbedres ved lodning og med krympeflex for isolering?

Nej, kun bananstik der er beregnet til at lodde på.
Og som skrevet før - bananstik giver ikke bedre forbindelse, blot fordi de er loddede, bananstik med skrueterminaler giver lige så god forbindelse.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 15:15
Nej men de er bedre isolerede, og det er en mere fast løsning, i stedet for noget metal man nemt kan skrue af og på. 
Jeg må lige kigge på om det er en god idé at lodde dem så. Krympeflex er vel også godt nok, som en billig form for isolering. Også for at lukke dem til der hvor man stikker kobberet ind. 
Kan der ske noget med loddetin i kobberet? Jeg er ikke så meget inde i lodning :_). Jeg tænker, at putte lidt loddetin eller bly ind der hvor jeg har stikket kablet ind, så kobberet sidder helt fast, og så bare noget krympeflex rundt om stikket så det er isoleret så godt som muligt. 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 15:48

Enten skrue terminal på stikket, eller et stik beregnet til lodning. Skrueterminal er at foretrække, det er nemmere at arbejde med.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2007
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tektronix Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 15:53
Man kunne vel argumentere for at ved brug af en skrueterminal vil der over til være mulighed for oxidering og derved en teoretisk forringelse, hvorimod lodning vil forhinde dette.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 15:56
Man kan også argumentere at en dårligt udført lodning er ringere på sigt end skrue bananstik.
Til top
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-April-2007
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tektronix Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Man kan også argumentere at en dårligt udført lodning er ringere på sigt end skrue bananstik.

Det er svært at argumentere imod :-)

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2015 kl. 16:10
Med hensyn til krympe flex.

Jeg bruger ikke noget, da stik ikke kan røre hinanden når de er monteret. Farvekoder har jeg på kablet.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu