recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lofthøjtalere placering?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lofthøjtalere placering?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lofthøjtalere placering?
    Sendt: 12-Juni-2018 kl. 21:26
Hej alle

Jeg har brug for lidt inspiration fra jer. Jeg skal ombygge hus og skal derfor have noget lyd op. Det er relativ lille grundplan, hvorfor jeg gerne vil have nogle indbygningshøjtalere, eks. lofthøjtalere a la CC682 

Men jeg går og kan ikke finde ud af hvordan jeg skal placere dem. Så langt er der ikke mellem rummene og det er svært at få lavet noget ordenligt der dækker ift. stereogengivelse.

En løsninger er 2 gode højtalere, hvor den ene er i spisestuen og den anden i den første del af stuen. (sidste del af stuen er tv'et, så der kommer nok noget andet lyd) 

Eller skal man lave flere højtalere og så placere dem samlet i hvert rum.

Grundplanet er så åbent at det er svært at lave det ud fra helt naturlig placering. 

Hvad tænker i?     

Mvh.

Casper
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 21:37
Du kan godt nøjes med 1 højtaler i et rum, så fremt rummet er tilpas småt, det kunne F.eks være et badeværelse. Den løsning bruger jeg selv og er glad, jeg driver dem som summeret mono, så den ene højtaler spiller både L/R signalet
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Du kan godt nøjes med 1 højtaler i et rum, så fremt rummet er tilpas småt, det kunne F.eks være et badeværelse. Den løsning bruger jeg selv og er glad, jeg driver dem som summeret mono, så den ene højtaler spiller både L/R signalet

Tak Jakob, hvordan har du samlet signalet til ét? Kan godt se pointen at hvis man hører musik hvor højre og venstre skifter markant, så kan det blive lidt besynderligt med lyden.

Her er spisestue ikke voldsomt stort og der er er åbent frit indtil stuen, så tænker at lyden vil fordele sig om mellem de rum selvom der kun er én højtaler. En mulighed er også at sætte en højtaler i køkken og i stuen (ved fjernsynet) og så samle de to rum hver for sig.
Mvh.

Casper
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 22:36
Hmmm, vores hus er 72 m2 i grundplan, jeg har plads til 4x DLS R66 (gulvhøjttalere) i stuen og 2x DLS R50 (reolhøjttalere) i køkkenet.

Jeg ville hænge et sæt væghøjttalere op på ydervæggen ved spisebordet og så ellers lave stereo ved fjernsynet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 22:42
hvis du er fra Kbh er du velkommen til at komme forbi og lytte og sludre hos mig. Generelt kræver lofthøjtallere flere enheder da de jo stråler lyden ned i gulvet og ikke horisontalt ud i rummet
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hmmm, vores hus er 72 m2 i grundplan, jeg har plads til 4x DLS R66 (gulvhøjttalere) i stuen og 2x DLS R50 (reolhøjttalere) i køkkenet.

Jeg ville hænge et sæt væghøjttalere op på ydervæggen ved spisebordet og så ellers lave stereo ved fjernsynet.


Klaus

Jeg får aldrig gulvhøjtalere ind, så det skal jeg sket ikke ud i ;-)  Derfor er lofthøjtalere gode da de let kan komme ind når lofterne laves. Har hørt et par CC682 B&W og egentlig overrasket over lyden på trods af at det er en lofthøjtaler. 
Mvh.

Casper
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2018 kl. 22:56
Mon det her er helt tosset. Prøver at få noget symmetri omkring højtalerne samtidig med at de kan dække køkken og ikke sidde midt hvor der formentlig kommer en lampe eller lign. 

Blå er indbygning, rød er tv som ikke er defineret endnu. 
Mvh.

Casper
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 10:08
I stedet for CC682, så overvej CC663 SR
De kan spille et fuldt stereosignal. Jeg har dem selv siddende i loftet, men som surround højttalere. Så jeg kan ikke fortælle dig hvor godt de er til stereo. Dog er jeg glade for dem til surround. Men hvis du er heldig kan du høre forskellen i din lokale HFK.
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kief Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

I stedet for CC682, så overvej CC663 SR
De kan spille et fuldt stereosignal. Jeg har dem selv siddende i loftet, men som surround højttalere. Så jeg kan ikke fortælle dig hvor godt de er til stereo. Dog er jeg glade for dem til surround. Men hvis du er heldig kan du høre forskellen i din lokale HFK.

Tak, der var en ny mulighed. Gad vide om man kan sætte dem i serie, så man har én i køkken, én i spisestuen og så kører de fra samme forstærker? 

Det vil være godt at høre dem ift. ikke at miste for meget på lydsiden. 
Mvh.

Casper
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2018 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Oprindeligt skrevet af Gump Gump skrev:

I stedet for CC682, så overvej CC663 SR
De kan spille et fuldt stereosignal. Jeg har dem selv siddende i loftet, men som surround højttalere. Så jeg kan ikke fortælle dig hvor godt de er til stereo. Dog er jeg glade for dem til surround. Men hvis du er heldig kan du høre forskellen i din lokale HFK.

Tak, der var en ny mulighed. Gad vide om man kan sætte dem i serie, så man har én i køkken, én i spisestuen og så kører de fra samme forstærker? 

Det vil være godt at høre dem ift. ikke at miste for meget på lydsiden. 

Det er muligt - men absolut ikke anbefalet - at forbinde flere højttalere i serie.

Det er muligt - men absolut ikke anbefalet - at forbinde flere højttalere i parallel.

Én højttaler pr forstærkerudgang er det eneste rigtige.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu