|
Loftshøjttalere - installation |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | ||
Epsi
Super bruger Oprettet: 25-Januar-2007 Status: Offline Point: 291 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 15-April-2020 kl. 18:31 |
|
Hej
Jeg vil gerne bygge højttalere i mit nye loft, men mangler noget guidance på hvordan man gør. Jeg kan se hifi klubben skriver noget omkring dampspærre, men kan ikke se det andre steder. Nogle som kan hjælpe med hvordan man gør? Jeg skal installere baghøjttalere i loftet og mit budget er ca. 4000 kr. Jeg har i forvejen KEFT305 som front og center højttalere. På forhånd tak |
||
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6061 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er ikke dampspærre i loftet med mindre du har bygget op i kip. Og i så tilfælde er indbygningshøjttalere alligevel ikke super smart, de de vil komme fra en dum vinkel.
Men kan vi ikke få nogle billeder fra dit rum, så er det noget nemmere at guide. Men noget helt andet er så, at hvis det er til baghøjttalere, så er loftet altså ikke den optimale placering.
|
||
Epsi
Funktioner
Tak(0)
|
|
Dampspærre sidder over forskallingen på gitterspær. Lige nu skal der lige reetableres noget isolering, men under spærene skal forskallingen være. Jeg har lavet en skitse af plantegningen.
Jeg har kig på disse som har integreret backbox. Dem burde jeg kunne skrue direkte i forskallingen. Jeg vil bruge loftshøjttalere da jeg ikke kan få højttalere på bagvæggen da der er gulv til loft vinduer. Hvad er der galt med loftshøjttalere? |
||
Eeyore
Super bruger Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du gennembryder dampspærren skal denne tætnes igen, den nemmeste og mest sikre måde er at bruge en rørkrave eller lignende som du limer/taper på dampspærren, skærer det rigtige størrelse hul i og derefter presser backboks/højtaler op igennem hullet (hullet skal være mindre end backboks, således at membranen strækkes og derved klemmer ind mod backboks)
Redigeret af Eeyore - 16-April-2020 kl. 06:19 |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er som sådan ikke noget galt med loftshøjttalere. Det er bare vigtigt at forstå, at placeringen af højttalere i et surroundsetup er defineret ud fra vinkler ift. din lytteposition. Når der i filmen derfor placeres en lyd et givent sted i rummet, vil du ikke høre den lyd det rigtige sted hvis du afviger fra de vinkler. Hvis du af indretningsmæssige årsager ikke kan placere i de korrekt vinkler, skal man vælge mellem kompromisset om "skæv" vinkel eller ingen højttalere. Der synes jeg personligt at kompromisset med en skæv vinkel er langt mindre end at undvære helt
|
||
Epsi
Funktioner
Tak(0)
|
|
Okay det giver mening. Tak for opklaringen
|
||
Epsi
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det skal gøres, så jeg tror jeg kigger på en højttaler med integreret backbox. Så burde der vel ikke være noget problem?
|
||
Eeyore
Super bruger Oprettet: 05-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 362 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Din dampspær skal være helt tæt og det bliver den ikke ved at skære et hul i den og sætte backboks igennem det. Den rørkrave som jeg linkede til har en meget fleksibel EPDM membran som limes/tapes fast på dampspærren. Når du så lavere et for lille hul i membranen og presser backboks igennem det, så slutter membranen helt tæt til backboksen. Man kan godt lave noget selv med dampspær tape og lim, men det er ikke en godkendt løsning og samtidig vil du ikke kunne tage backboks ned igen, da den sidder fast i lim og tape.
Redigeret af Eeyore - 16-April-2020 kl. 12:03 |
||
Munch
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4664 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det kan være dampspærren sidder ca 5 cm fra overside loftbeklædning. Det skyldes de strengere isoleringskrav i nybyggeri, at man vælger at sætte dampspærren op i isoleringen. Men få en fagmand til at kigge på det inden du begynder på at lave hul i loftet. Dampspærren er utrolig vigtig for ikke at få skimmelsvamp i loftkonstruktionen.
Du kan måske få lofthøjttalere som holder sig inden for 5-7 cm dybde. Redigeret af Munch - 16-April-2020 kl. 12:39 |
||
Epsi
Funktioner
Tak(0)
|
|
Tak for svaret. Jeg tror jeg forstår. Så jeg skal skære hul i dampspærre, derefter sætte rørkrave op i hullet og tape den fast til dampspærren. Røret skal så sidde op ad mod taget. I røret er der en membran som jeg laver et lille hul i, så jeg kan putte højttaler med backbox i, og sikre den er helt fast.
|
||
Eeyore
Funktioner
Tak(0)
|
|
Der er ikke noget rør i. Det hedder bare en rørkrave. Billedet på hjemmesiden viser bare et rør som er presset igennem membranen. Det skal være backboks i stedet for røret.
|
||
Epsi
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ok, så forstår jeg - TAK!
|
||
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |