recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Loftshøjttalere - installation
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Loftshøjttalere - installation

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Loftshøjttalere - installation
    Sendt: 15-April-2020 kl. 18:31
Hej
Jeg vil gerne bygge højttalere i mit nye loft, men mangler noget guidance på hvordan man gør. Jeg kan se hifi klubben skriver noget omkring dampspærre, men kan ikke se det andre steder. 

Nogle som kan hjælpe med hvordan man gør? Jeg skal installere baghøjttalere i loftet og mit budget er ca. 4000 kr. Jeg har i forvejen KEFT305 som front og center højttalere. 

På forhånd tak
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6061
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 18:39
Der er ikke dampspærre i loftet med mindre du har bygget op i kip. Og i så tilfælde er indbygningshøjttalere alligevel ikke super smart, de de vil komme fra en dum vinkel.

Men kan vi ikke få nogle billeder fra dit rum, så er det noget nemmere at guide. 

Men noget helt andet er så, at hvis det er til baghøjttalere, så er loftet altså ikke den optimale placering. 
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2020 kl. 23:25
Dampspærre sidder over forskallingen på gitterspær. Lige nu skal der lige reetableres noget isolering, men under spærene skal forskallingen være. Jeg har lavet en skitse af plantegningen. 

Jeg har kig på disse som har integreret backbox. Dem burde jeg kunne skrue direkte i forskallingen. 

Jeg vil bruge loftshøjttalere da jeg ikke kan få højttalere på bagvæggen da der er gulv til loft vinduer. Hvad er der galt med loftshøjttalere? 

Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 06:17
Hvis du gennembryder dampspærren skal denne tætnes igen, den nemmeste og mest sikre måde er at bruge en rørkrave eller lignende som du limer/taper på dampspærren, skærer det rigtige størrelse hul i og derefter presser  backboks/højtaler op igennem hullet (hullet skal være mindre end backboks, således at membranen strækkes og derved klemmer ind mod backboks)

Redigeret af Eeyore - 16-April-2020 kl. 06:19
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Jeg vil bruge loftshøjttalere da jeg ikke kan få højttalere på bagvæggen da der er gulv til loft vinduer. Hvad er der galt med loftshøjttalere? 
Der er som sådan ikke noget galt med loftshøjttalere. Det er bare vigtigt at forstå, at placeringen af højttalere i et surroundsetup er defineret ud fra vinkler ift. din lytteposition. Når der i filmen derfor placeres en lyd et givent sted i rummet, vil du ikke høre den lyd det rigtige sted hvis du afviger fra de vinkler.

Hvis du af indretningsmæssige årsager ikke kan placere i de korrekt vinkler, skal man vælge mellem kompromisset om "skæv" vinkel eller ingen højttalere. Der synes jeg personligt at kompromisset med en skæv vinkel er langt mindre end at undvære helt Smile
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er som sådan ikke noget galt med loftshøjttalere. Det er bare vigtigt at forstå, at placeringen af højttalere i et surroundsetup er defineret ud fra vinkler ift. din lytteposition. Når der i filmen derfor placeres en lyd et givent sted i rummet, vil du ikke høre den lyd det rigtige sted hvis du afviger fra de vinkler.

Hvis du af indretningsmæssige årsager ikke kan placere i de korrekt vinkler, skal man vælge mellem kompromisset om "skæv" vinkel eller ingen højttalere. Der synes jeg personligt at kompromisset med en skæv vinkel er langt mindre end at undvære helt Smile

Okay det giver mening. Tak for opklaringen
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Hvis du gennembryder dampspærren skal denne tætnes igen, den nemmeste og mest sikre måde er at bruge en rørkrave eller lignende som du limer/taper på dampspærren, skærer det rigtige størrelse hul i og derefter presser  backboks/højtaler op igennem hullet (hullet skal være mindre end backboks, således at membranen strækkes og derved klemmer ind mod backboks)

Tak for svaret. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det skal gøres, så jeg tror jeg kigger på en højttaler med integreret backbox. Så burde der vel ikke være noget problem? 
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 12:03

Tak for svaret. Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det skal gøres, så jeg tror jeg kigger på en højttaler med integreret backbox. Så burde der vel ikke være noget problem? 

Din dampspær skal være helt tæt og det bliver den ikke ved at skære et hul i den og sætte backboks igennem det. Den rørkrave som jeg linkede til har en meget fleksibel EPDM membran som limes/tapes fast på  dampspærren. Når du så lavere et for lille hul i membranen og presser backboks igennem  det, så slutter membranen helt tæt til backboksen. Man kan godt lave noget selv med dampspær tape og lim, men det er ikke en godkendt løsning og samtidig vil du ikke kunne tage backboks ned igen, da den sidder fast i lim og tape.

Redigeret af Eeyore - 16-April-2020 kl. 12:03
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4664
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 12:38
Det kan være dampspærren sidder ca 5 cm fra overside loftbeklædning. Det skyldes de strengere isoleringskrav i nybyggeri, at man vælger at sætte dampspærren op i isoleringen. Men få en fagmand til at kigge på det inden du begynder på at lave hul i loftet. Dampspærren er utrolig vigtig for ikke at få skimmelsvamp i loftkonstruktionen.

Du kan måske få lofthøjttalere som holder sig inden for 5-7 cm dybde.

Redigeret af Munch - 16-April-2020 kl. 12:39
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Din dampspær skal være helt tæt og det bliver den ikke ved at skære et hul i den og sætte backboks igennem det. Den rørkrave som jeg linkede til har en meget fleksibel EPDM membran som limes/tapes fast på  dampspærren. Når du så lavere et for lille hul i membranen og presser backboks igennem  det, så slutter membranen helt tæt til backboksen. Man kan godt lave noget selv med dampspær tape og lim, men det er ikke en godkendt løsning og samtidig vil du ikke kunne tage backboks ned igen, da den sidder fast i lim og tape.

Tak for svaret. Jeg tror jeg forstår. Så jeg skal skære hul i dampspærre, derefter sætte rørkrave op i hullet og tape den fast til dampspærren. Røret skal så sidde op ad mod taget. I røret er der en membran som jeg laver et lille hul i, så jeg kan putte højttaler med backbox i, og sikre den er helt fast. 
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 13:27
Der er ikke noget rør i. Det hedder bare en rørkrave. Billedet på hjemmesiden viser bare et rør som er presset igennem membranen. Det skal være backboks i stedet for røret.
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2020 kl. 13:40
Ok, så forstår jeg - TAK!
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu