recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lossless HVAD ER DET!!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlossless HVAD ER DET!!!

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Nullermanden Nullermanden skrev:

Digital komprimering kan sammenlignes med f.eks. WinZip. Her komprimerer du originalen til en mindre zip-fil, og når den pakkes ud, er den 100% identisk med originalen.

Dynamisk komprimering fjerner ikke hørbar lyd vha. nogle algoritmer.

Nej, dynamik-komprimering er noget helt andet. Det er noget der kan foretages analogt, nemlig at du hæver de svage niveauer i forhold til de kraftige, så forskellen mellem kraftige og svage signaler er mindre. Det har intet med de digitale komprimeringsformer at gøre, hvadenten de er lossless eller ej. Digital komprimering ændrer _principielt_ ikke dynamik-området.

Dynamisk komprimering er som regl noget man laver, når man mixer/master (eller re-mixer/re-master) en lydoptagelse. Oftest hedder det bare en compressor.
Det kan gøres på flere måde, enten ved fysisk at hæve/sænke niveauet på et spor/kanal i forhold til andre, (altså ved at lytte sig frem og foretage ændringerne manuelt), eller ved at lade et filter analysere lyden og korrigere for det automatisk. Deraf dynamisk. Sidstnævnt er en forholdsvis dyr løsning, hvis det skal gøres ordentligt. Men det er et hammerende godt værktøj, og fuldstændigt uundværeligt i et studie og live. 

Rent faktisk har Media Player en dynamisk kompressor. For dem der har leget lidt med den, så har de sikkert stødt på den. Jeg mener den hedder auto nivau eller noget i den stil. Den gør reelt det, at den sørge for at lyden ikke kan komme over et vist niveau. Jeg tror nu mest ideen er tiltænkt som, at man forsøger beskytte ørene (høreskader), fordi rigtig mange musikstykker oftest har forskellig lydniveau. Men i princippet er det det samme som dynamisk kompressor.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Man kan desuden bortkaste visse bits som hidrører fra lyd, som 'næsten' ikke kan høres. Det kan fx være meget høje (over)toner eller meget svage toner i kraftige passager. Man kan blande stereo sammen til mono. Det er en blanding af videnskab og kunst. 

Du kan ikke bortkaste noget som helst ved lossless komprimering. Gør man det, er det ikke lossless.

Men jeg skrev jo netop i den følgende sætning :

Så får man 'lossy' lyd krompression." 

og det er netop ikke lossless.

Lars   

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 15:24
Jeg ville hellere kalde det for lousy lyd
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 15:36

Jeg ville hellere kalde det for lousy lyd

Lidt OT, men det kan godt undre mig lidt at der er så stor en gruppe af audio-entusiaster der gør korsets tegn ved bare tanken om MP3-komprimering, mens samme problematik er ekstremt udbredt i TV-verdenen, uden at synderligt mange klynker over dét. Den billedkvalitet de fleste TV-stationer leverer i digital form i dag, er en mishandling der modsvarer at høre musik som 64 kbps MP3. Hvis jeg nu påstår at dette skyldes at audio-entusiaster allerede har haft fornøjelsen af et ganske glimrende format (CD) i mange år, derfor virker tilbageskridtet meget problematisk. På billedsiden har vi aldrig rigtigt for alvor haft god kvalitet ude i stuerne, derfor affinder folk sig måske lidt mere med nogle forringelser der ikke burde være der. Jeg mener i hvert fald personligt at befolkningen generelt burde forvente langt bedre kvalitet end de gør i dag. Eksempelvis den ret udbredte holdning om at HD ser godt ud på alle tv, er et eksempel på at kravene stilles alt for lavt, simpelthen fordi man ikke ved hvor store krav man kan tillade sig at sætte. Som jeg talte med en kunde om for nyligt: Prøv at kigge på Casablanca på HD-DVD, på et godt display. Det ser _usandsynligt_ godt ud. Dén optagelse er lavet i 1942. Er det ikke på tide at vi begynder at forvente at de billeder vi har hjemme i stuerne er gode nok til at yde en 65 år gammel optagelse retfærdighed? Er det ikke _lidt_ skidt at det ikke er optagelsen, men dit udstyr, der sætter grænsen for billedkvaliteten når du ser en 65 år gammel film?

Nå, det var vist pænt OT...

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 17:05

Som så mange gange før, er jeg rivende enig med dig Otto.

Men een ting er hvad vi er herre over, når vi (mis)handler vores cdére til ukendelighed med div. komprimeret formater. En anden ting er, hvad vi er herre over, når vi tænder for vores tv, for at se hvad vores surt tjente licens penge går til.
Sidstnævnt HAR vi ganske enkelt ingen som helst indflydelse på. Køber du et tv eller en afspiller i dag, så bliver du kaldt for nasserøv og alskens andre ukvemsord, hvis ikke du betaler licens. Uanset om du ser på det eller ej. (læs - uanset om det er berettiget eller ej).
Jeg er pinedød nødtil at betale for kanaler jeg aldrig ser på, blot fordi jeg ser på nogle enkelte, (eksempelvis har jeg den fulde kanalpakke fra TDC, men ser aldrig de tyske kanaler, ligesom den franske TV5 kanal. De er ikke engang indkodet i mit tv).

Hvis jeg forsøger at undgå disse kanaler, så bliver det på bekostning af andre kanaler. TV udbyderne er fløjthammerende ligeglad med det de tilbyder. De har nogle priser de skal have hentet hjem, og for de fleste vedkommende, så vil jeg tro at et sted mellem 50-60% af kanalerne kan undværes (i den fulde pakke).

Når dem der står for disse vanvittige sammenhængende pakker, også er de samme (eller en del af) dem man skal slås om mht. billedkvalitet, så er kampen ligesom tabt på forhånd. Man når ganske enkelt ingen vegne imod sådanne systemer, som desværre har en bred politisk opbarkning til deres "udbud".

Hvis du har en plan om, hvordan vi kommer det til livs, eller i det mindste får slået hul på bylden, så er jeg den første der står bag dig og bakker det op. Men som jeg ser det, så bliver det en kamp der er så voldsom, så jeg nægter at tro den kan løses foreløbig.

Et konkret eksempel på, hvor ligegyldigt vi forbrugere bliver opfattet kunne være det at finde en kanalliste over de digitale kanaler på TDC´s (Yousee) net. Eller endnu bedre, ring til dem og se om du kan få et brugbart svar. Det er ganske enkelt ikke muligt!

Der er 2 mulige årsager til dette:
1. De forsøger beskytte deres Selector koncept.
2. De aner det ganske simpelt ikke, og det er "for besværligt" at finde ud af det.

Personligt tror jeg det er begge dele  Og nåja, det betaler jeg forøvrigt også for.

Så er spørgsmålet. Hvis man ikke kan gøre noget for at ændre det, hvad er så alternativet. Og her kommer vi jo lidt til kort, for der er intet alternativ. Man kan købe sig fattig i alskens dvd/HD film og afspillere, men ikke alt kan erstatte tv udsendelser. Så derfor er vi ganske enkelt nødtil at leve med det som det er.

Nu handler det her jo om lyd. Og hvis du endelig skal lave en samligning, så er det faktisk ganske passende at samligne med de radiostationer vi lytter det. De er også ekstremt komprimeret, så lyden efter min mening ikke er værd at sidde og lytte til, (altså lytte rigtig til). Det foregår mere som baggrundsstøj/lyd. Det bliver dog noget bedre, når vi går over på det kabelbaseret net og lyd i digital form. Men stadigvæk er det hårdt komprimeret.

Det bliver en kunst i sig selv, bare at få rettet op på den elendige lydkvalitet på radiokanalerne.

Til top
Nullermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2006
Sted: Trørød, Danmark
Point: 162
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Nullermanden Nullermanden skrev:

Digital komprimering kan sammenlignes med f.eks. WinZip. Her komprimerer du originalen til en mindre zip-fil, og når den pakkes ud, er den 100% identisk med originalen.

Dynamisk komprimering fjerner ikke hørbar lyd vha. nogle algoritmer.

Nej, dynamik-komprimering er noget helt andet. Det er noget der kan foretages analogt, nemlig at du hæver de svage niveauer i forhold til de kraftige, så forskellen mellem kraftige og svage signaler er mindre. Det har intet med de digitale komprimeringsformer at gøre, hvadenten de er lossless eller ej. Digital komprimering ændrer _principielt_ ikke dynamik-området.

OK, jeg ville egentlig blot skrive om digital komprimering og blandede tingene sammen, sorry og tak 

Redigeret af Nullermanden - 18-Oktober-2007 kl. 20:16
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 21:02

Som så mange gange før, er jeg rivende enig med dig Otto.

Men een ting er hvad vi er herre over, når vi (mis)handler vores cdére til ukendelighed med div. komprimeret formater.

Og for lige at gøre det hele endnu værre,er man så småt ved at have tilpasset audio-cd´ens lyd, til de elendige afspillersystemer,som folk køber. Så det går faktisk allerede galt inden det er ude af studiet.

HIFi ? ? - det er da feks en cd/dvd afspiller til en tusse . . .

HighEnd ? ? - det er da feks cd/dvd afspiller til 2 tusser. . .  

Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 21:41

Oprindeligt skrevet af BehnReady BehnReady skrev:

Eksempelvis er mp3 ikke lossless, da den benytter en komprimeringsalgoritme der fjerner ikke hørbare lyde fra originalen, for på den måde at opnå en endnu mindre filstørrelse.

OG hørbare lyde fjernes også!

mvh Infinity
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 21:47

Og derfor skrev jeg:
"Det kan kun komprimeres under transport"

Sikke noget vås. De kan sku da også ligge dødstille komprimeret på harddisken!

Lossless: Pakkes, opbevares i mindre fil og udpakkes (så det bliver 100% identisk med originalen ved udpakning).

Det skal udpakkes før det kan afspilles (evt under afspilningen).

mvh Infinity
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2007 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Og derfor skrev jeg:
"Det kan kun komprimeres under transport"

Sikke noget vås. De kan sku da også ligge dødstille komprimeret på harddisken!

Lossless: Pakkes, opbevares i mindre fil og udpakkes (så det bliver 100% identisk med originalen ved udpakning).

Det skal udpakkes før det kan afspilles (evt under afspilningen).

Jeg tror du misforstår begrebet transport.. Men lad nu det ligge. Synes du det er vås, så er det fint nok med mig.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 11:32

Oprindeligt skrevet af Lennon Lennon skrev:

HIFi ? ? - det er da feks en cd/dvd afspiller til en tusse . . .

HighEnd ? ? - det er da feks cd/dvd afspiller til 2 tusser. . .  

Ja, ifølge el-giganten og den slags butikker!...

Hva' er så det her for en kategori???

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2007 kl. 12:21
Det kaldes High-economic
Til top