Som så mange gange før, er jeg rivende enig med dig Otto.
Men een ting er hvad vi er herre over, når vi (mis)handler vores cdére til ukendelighed med div. komprimeret formater. En anden ting er, hvad vi er herre over, når vi tænder for vores tv, for at se hvad vores surt tjente licens penge går til.
Sidstnævnt HAR vi ganske enkelt ingen som helst indflydelse på. Køber du et tv eller en afspiller i dag, så bliver du kaldt for nasserøv og alskens andre ukvemsord, hvis ikke du betaler licens. Uanset om du ser på det eller ej. (læs - uanset om det er berettiget eller ej).
Jeg er pinedød nødtil at betale for kanaler jeg aldrig ser på, blot fordi jeg ser på nogle enkelte, (eksempelvis har jeg den fulde kanalpakke fra TDC, men ser aldrig de tyske kanaler, ligesom den franske TV5 kanal. De er ikke engang indkodet i mit tv).
Hvis jeg forsøger at undgå disse kanaler, så bliver det på bekostning af andre kanaler. TV udbyderne er fløjthammerende ligeglad med det de tilbyder. De har nogle priser de skal have hentet hjem, og for de fleste vedkommende, så vil jeg tro at et sted mellem 50-60% af kanalerne kan undværes (i den fulde pakke).
Når dem der står for disse vanvittige sammenhængende pakker, også er de samme (eller en del af) dem man skal slås om mht. billedkvalitet, så er kampen ligesom tabt på forhånd. Man når ganske enkelt ingen vegne imod sådanne systemer, som desværre har en bred politisk opbarkning til deres "udbud".
Hvis du har en plan om, hvordan vi kommer det til livs, eller i det mindste får slået hul på bylden, så er jeg den første der står bag dig og bakker det op. Men som jeg ser det, så bliver det en kamp der er så voldsom, så jeg nægter at tro den kan løses foreløbig.
Et konkret eksempel på, hvor ligegyldigt vi forbrugere bliver opfattet kunne være det at finde en kanalliste over de digitale kanaler på TDC´s (Yousee) net. Eller endnu bedre, ring til dem og se om du kan få et brugbart svar. Det er ganske enkelt ikke muligt!
Der er 2 mulige årsager til dette:
1. De forsøger beskytte deres Selector koncept.
2. De aner det ganske simpelt ikke, og det er "for besværligt" at finde ud af det.
Personligt tror jeg det er begge dele
Og nåja, det betaler jeg forøvrigt også for.
Så er spørgsmålet. Hvis man ikke kan gøre noget for at ændre det, hvad er så alternativet. Og her kommer vi jo lidt til kort, for der er intet alternativ. Man kan købe sig fattig i alskens dvd/HD film og afspillere, men ikke alt kan erstatte tv udsendelser. Så derfor er vi ganske enkelt nødtil at leve med det som det er.
Nu handler det her jo om lyd. Og hvis du endelig skal lave en samligning, så er det faktisk ganske passende at samligne med de radiostationer vi lytter det. De er også ekstremt komprimeret, så lyden efter min mening ikke er værd at sidde og lytte til, (altså lytte rigtig til). Det foregår mere som baggrundsstøj/lyd. Det bliver dog noget bedre, når vi går over på det kabelbaseret net og lyd i digital form. Men stadigvæk er det hårdt komprimeret.
Det bliver en kunst i sig selv, bare at få rettet op på den elendige lydkvalitet på radiokanalerne.