recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lost på NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lost på NAS

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Amos Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-November-2019
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Amos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lost på NAS
    Sendt: 27-November-2019 kl. 05:56
Hej derude

Sagen er at jeg har kig på noget NAS til hjemmet, nærmere præcis en Synology DS218+ og en DS918+. Den ene har to bays mens den anden har fire bays, og så er priserne 2700 og 4100. Det skal nok også nævnes at den dyre model, DS918+, har en quad-core processor mens den billige har en dual.

Den skal bruges til at streame film i 4K HDR over på et Apple TV 4K. Ud fra hvad jeg kan læse, så skal den ikke transcode da det er noget mit Apple TV gør. 

Derudover så skal den også bruges til filopbevaring, som blandt andet er billeder i RAW-format og andre typer filer. 

Jeg er rimelig meget lost på det to modeller. Fordelen ved den billige er prisen, mens fordelen ved den dyrere er at den har to flere bays samt en quad-core processor. Jeg ved dog ikke om det er ligegyldigt med quad-core processoren, i forhold til hvor meget den hjælper. Derudover så skal jeg nok nævne at den skal kunne klare tre streams samtidig, hvoraf en af dem skal være i 4K.

Har I nogen erfaring og eventuelt et bud på hvad der vil være bedst til dette forbrug?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 06:13
Fordelen på den billige er kun pris. Fordelen på den dyre. Er du kan tilføje mere lagerplads billigere end på en 2 Bays. Da du kan sætte den i raid 5 der minimum kræver 3 diske. Men så får du også mere plads og højere læse hastighed end ved 2 Bays. Med begge løsninger kan kun en disk fejle.nsånskal du skifte den. Men hvis du vælger en nas på 5 Bays. Kan du kører raid 6 så to diske kan fejle før du skifte disk. Men der er lagerpladsen dyrere. Men du har større sikkerhed for disk fejl
Til top
Amos Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-November-2019
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Amos Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 13:55
Jeg takker for dit svar, vil lige høre om der eventuelt er flere svar
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2019 kl. 15:00
4 diske får du en bedre udnyttelse af diskene, hvis du vil have lidt sikkerhed for disk fejl.

Hvis du nu bruger 6 Tb diske

2 Bay. (2 diske)
Sætter du op som RAID 0, så får 12 Tb, men går en af diskene i stykker, så mister du alle data.
Bruger du SHR, så har du 6 Tb til data (en er spejl). Du kan så overleve at en af diskene går ned. 

4 Bay (4 diske)
RAID0: 24 Tb. Men igen går en disk ned, så kan du miste alle dine data.
SHR: 18 Tb til data og du kan igen overleve, hvis der er fejl på en disk. 

Så hvis du vil have lidt sikkerhed mod diskfejl, så koster det med 2 Bay systemet 50%. Ved 4 Bay systemet koster det kun 25%.

Jeg ville aldrig sætte det op som RAID0

Så når du nu sammenligner priser, så find ud af hvor meget diskplads vil du have. Hvad koster en 2 Bay med den mængde disk og hvad koster en 4 Bay med den mængde disk. 

Du kan evt. bruge Sonolgy disk beregner:
https://www.synology.com/da-dk/support/RAID_calculator

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu