recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lovligheden af ripning af film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lovligheden af ripning af film

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:


...

Jeg vælger at se sådan her på det: Hvis jeg kan omgå en antikopieringsteknik og dermed skabe en digital kopi, så må teknikken jo anses som værende ikke effektiv, og dermed er min kopi også lovlig. Hvis teknikken virkelig er effektiv, så vil jeg slet ikke kunne skabe kopien, og så kan jeg heller ikke komme til at bryde loven. WIN/WIN.

 
Udover at jeg er meget enig i at sund fornuft må være vejen frem når nu loven er så utydelig, så er jeg bestemt ikke sikker på at man kan konkludere at DRM beskyttelsen ikke er "effektiv" juridisk set, bare fordi man kan købe et værktøj til at bryde den. Jeg tænker at det må være lidt det samme som at folk kan købe et dirke-sæt på amazon, men det jo ikke det samme som at man ikke har låst sin hoveddør. Det er velkendt at de fleste (alle?) DRM metoder bliver brudt før eller siden, men de er stort set alle sammen sådan at man skal gøre noget aktivt og bevidst for at omgå dem, på samme måde som man skal hvis man vil åbne en Ruko-lås uden at have nøglerne. Kan man ikke forestille sig at det netop er dét der afgør om "låsen" er effektiv i juridisk forstand. Håber ikke det blev for kringlet :-)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 16:21
Den er nu god nok. Antipiratgruppen har aldrig vundet en sag over en fildeler endnu. Der er indgået en del forlig, men det er langt fra det samme som at vinde. Ofte har deres oprindelige erstatningskrav været på flere hundredetusinde eller ligefrem millioner. Forligene lød oftest på mellem 10- og 20.000kr. Tror det værste tilfælde jeg har hørt, var på omkring de 50.000kr. Dertil kommer, at langt det fleste sager faktisk blev droppet af dem, enten pga. for dårlig bevisførsel (oftest simple screenshots, som en dommer ikke vil godkende som et gyldigt bevis), eller også fordi den tiltaltes rettigheder simpelthen ikke er overholdt. Fx. de føromtalte sager, hvor unge under 18 er holdt tilbage uden mulighed for at tale med en myndig person.
Og lige for at få noget på plads, så er staten sådan set ligeglad med alt pirateri som sådan. Det er civilret, og ikke strafferet.

Jeg tror de sager du tænker på, hvor de faktisk har vundet nogle sager, er i forbindelse med kommerciel pirateri. Altså hvor der er blevet hentet film, musik, spil og software ned, for så at sælge det videre på fysiske skiver gennem arbejdspladsen, skolen, gennem Den Blå Avis osv. Dem er der nemlig blevet dømt en del af efterhånden, men der er bevisbyrden også en hel del nemmere. Der kan de trods alt tage dem, med fingrene helt nede i kagedåsen.
Der er også blevet bustet en del personer, som har drevet torrentsites, men her har jeg faktisk kun kendskab til en enkelt, som blev dømt. Resten har igen indgået forlig.

Og ellers er vi nu fuldstændig enig. Følg din fornuft, og kopier alt det de vil af din egen samling. Jeg tror næppe der er nogen, som vil prøve at tage en sag op mod dig.
Og jeg er også helt sikker på, at hvis produktionsselskaberne kunne, så strammede de grebet indtil vi næsten ikke kan gøre andet, end at makke ret.

Jeg vælger at se sådan her på det: Hvis jeg kan omgå en antikopieringsteknik og dermed skabe en digital kopi, så må teknikken jo anses som værende ikke effektiv, og dermed er min kopi også lovlig. Hvis teknikken virkelig er effektiv, så vil jeg slet ikke kunne skabe kopien, og så kan jeg heller ikke komme til at bryde loven. WIN/WIN.


Redigeret af Nagash - 23-Februar-2014 kl. 18:57
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 12:39
Det er en megagråzone imo.
Det første man tænker er: Jeg har kun ret til en kopi(muligvis, ikke engang sikkert) hvis jeg har originalen og så ikke bagefter. Og alt der sendes på tv og internet der er ukrypteret har jeg ret til at gemme til eget brug lige så meget jeg har lyst til. Det siger logikken mig.
Men den frie ret ift tv og internet ja den undergraver jo sådan set så også det eksempel der er gennemgået en del gange her i tråden, når man har originalen og så sælger den men bevarer kopien.

Jeg tror/regner med at lovens lange arm er 99.99% ligeglad så længe man ikke deltager i p2p, eller sælger sin kopi på nogen måde. Til eget brug UDEN p2p download, dvs via cyberlocker er jeg ret sikker på at staten er ligeglad med pt. P2p/torrents og den slags, kan jeg huske der har været retssager om. Ligesom fildeling af mp3.
Om de alle blev vundet/tabt kan jeg ikke lige huske, så vidt jeg husker blev en del ramt af erstatningskrav vist nok også i retten.
Men via cyberlockers er en anden sag, for der deler du som sådan ikke mere.

Stod det til udbyderne er jeg bange for at ALLE kopier inclusive analoge vhs-kopier blev bandlyst. Desværre så er profit nok eneste mål for dem koste hvad det vil, om det så vil betyde at vi skulle leve som i NordKorea. Jeg er så pessimistisk jeg regner absolut ikke udbyderne/sælgene som værende nogle der på nogen måde nogensinde ville tænke på forbrugerne hvis det går ud over deres overskud.
Så jeg har også meget lidt ansvarsfølelse ift dem. Ligesom de nok også er ret ligeglade hvor meget jeg skal betale for deres produkter så længe de kan malke mig mest muligt.
Til top
Kimzo3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Marts-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kimzo3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 06:45
Tydeligt eksempel på at loven halter efter udviklingen. Wink
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 01:45
Var den rettet mod mig eller bare generelt? For de gange jeg er blevet kontaktet af Antipiratgruppen, som de hed dengang, var det kun i forbindelse med salg af region 1 og 3 film på QXL. Det påstod de var ulovlig og fik annoncen lukket og kontaktede mig med trusler om bål og brænd. Jeg skrev tilbage til dem, at de må tolke loven forkert, og jeg derfor havde tænkt mig at oprette annoncen igen. Hvis de havde øvrigt at snakke med mig om, skulle det foregå gennem min advokat, Per Overbeck (som jeg i øvrigt aldrig har haft kontakt til, rent bluff). Og efter jeg oprettede annoncen igen, fik den lov at blive. Næste gang jeg oprettede en annonce med nye film, gav de mig samme tur igen, og fik tilbage af samme skuffe. Sådan gik det 3 gange, og så hørte jeg aldrig fra dem igen.

Hvis du taler generelt om alle der kopierer, så må du godt kalde mig tyveknægt for at kopiere mine egne film. Bare du sover trygt om natten, for det gør jeg bestemt. Vi kan nemt blive enige om, at man skal slette sine kopier, så snart man har solgt originalen. Men der er altså noget galt med lovgivningen, når den kan give så meget tvivl om hvad man må, og hvad man ikke må. Loven er lavet så vi private skal rette sig efter den. Så skriv den dog i det mindste, så den er til at forstå.

Og hvor går grænsen egentlig for hvornår du skal afskaffe kopien? Er det kun når du bevist sælger den videre? Eller er det når den bliver stjålet, eller lånt ud til en ven, der forsvinder ud af dit liv og glemmer at levere den tilbage? Eller hvad hvis dine unger ridser originalen? Så har du jo teknisk set ikke en original mere...

Jeg ved godt personligt, hvor min moralske grænse går, men lad vær med at forvente, at alle er ens. Derfor skal en lov ikke skrives med en masse men/måske paragraffer. Den skal skrives med rene linjer så selv Morten og Peter kan forstå hvad man må. Især paragraf 75 er helt til grin. Hvem kan fortælle mig, hvad en "effektiv" sikkerhedsforanstaltning er? Jeg kan bryde dem alle, med ÉET stykke software (AnyDVD HD), så egentlig synes jeg ikke at der er noget af det, der er effektiv. Men hvordan skal jeg som forbruger vide, hvad domstolene ser som effektiv? Kan du fortælle mig det?
Og er jeg en simpel tyveknægt når jeg omgår dem, for at kopiere filmene over på min server?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 01:29
Oprindeligt skrevet af Tonedøv Tonedøv skrev:


Bla-§§§-bla-§§§-bla-§§§...
Erkend nu bare, at det er juridiske tvangstanker og trøstespisning for simple tyveknægte uden ære.

Det 7. Bud: Du må ikke stjæle. 
Og ja, det gælder også dig. Og din næste. Og den næste.

I rest my case.


Du har postet på en søndag, hvilket bryder mod det 3. bud! Wink

3. Du skal holde hviledagen hellig.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Tonedøv Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2011
Status: Offline
Point: 123
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tonedøv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 00:47

Bla-§§§-bla-§§§-bla-§§§...
Erkend nu bare, at det er juridiske tvangstanker og trøstespisning for simple tyveknægte uden ære.

Det 7. Bud: Du må ikke stjæle. 
Og ja, det gælder også dig. Og din næste. Og den næste.

I rest my case.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 22:22
Ja,  man lod sig nok let skræmme den gang.  Jeg sad til computerparty i Skive (The Meltdown) dengang de stormede computerpartyet i Esbjerg (Connect). Jeg har aldrig set så mange bebumsede teenagere (jeg selv inkluderet) have så meget nøjeren på. Alle sager fra det bust blev i øvrigt droppet. De fleste fordi de havde tilbageholdt unge under 18 uden voksen/forældre/advokat til stede.
Ikke at det har det fjerneste med emnet her at gøre,  men ene og alene for at vise,  hvordan de der varetager rettighedshavernes interesser opfører sig. Som sagt er det stadig samme advokatfirma,  der tager sig af de sager i dag. 
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 21:22
Jeg blev kontaktet med trussel og de ville have underskrift om at det ikke ville gentage sig osv.
Det var dengang der kun var DBA, så det er en hel del år siden hvor jeg bare var en skræmt 14 knægt. og sjovt nok var det bare en bytte annonce.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 17:37
Nå ja, og sjovt du lige nævner det med salg på DBA. Mener godt nok mit var på QXL men same deal. Der kontaktede de mig en håndfuld gange pga salg af region 1 og 3 film. Skrev til dem hver gang, at hvis de ville mig mere, så skulle de kontakte mig gennem min advokat Per Overbeck, så hørte jeg ikke fra dem, før jeg lagde en ny salgsannonce op, og så fik den bare samme tur igen.
Jeg har aldrig haft det fjerneste med Per Overbeck at gøre, det var ren bluff fra min side. Jeg ved bare, at lige netop den advokat, har en enorm horn i siden på Schlüters advokatfirma, og har til dato vundet alle sager imod dem.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 17:26
Det var samme firma. Dengang hed det bare Antipiratgruppen. De var stadig styret af Johan Schlüters hær af advokater. Til historien hører så også, at de til dato ALDRIG har vundet nogle af de trusselssager. Dette gjorde at de skiftede navn og omlagde strategien.
De vil kun gå efter kommerciel pirateri i dag, og har i øvrigt ikke haft nogle sager i den del år nu. Man fristes næsten til at sige, at de er blevet humane. Meeen, det er jo advokater, så de har ingen sjæle :P
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2014 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er ret imponerende så gode alle er til at komme med deres syn på loven, og
Det sjove er jo, at advokaterne hos Johan Schlüter (som er primus motor bag Rettighedsalliancen) har det med at tolke reglerne på en lidt strammere måde, da de sjovt nok repræsenterer rettighedshaverne.

Ja, det var vist selv samme firma som for mange år siden sendte trusselsbreve ud bare man havde en annonce i DBA, selv om der intet var ulovligt i den.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu