recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - low budget upgrade. (SUB)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

low budget upgrade. (SUB)

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 13:54
Du kan også kaste dine penge efter sådan en her:

http://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl

Det er uhyggeligt meget bedre end det Audyssey som sidder i din Onkyo.

Jeg har både investeret i dirac, samt 12000kr i gik acoustics paneler, og jeg vil sige Dirac er mindst lige så meget "Bang for The buck". Det er virkeligt noget der kan rette op på unoder i lyden, og i det hele taget få det til og lyde rent, naturligt og detaljeret. Og den Bette kasse må du også kunne få konen til og acceptere: -)
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af Danni Danni skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Hvis jeg var dig, vil jeg bruge pengene her: http://gikacoustics.co.uk/

Det giver et utroligt løft i lyden, som du altid kan tage med dig, både hvis du flytter, eller skifter udstyr. Mange folk springer det rum-akustiske led over, men det er kun fordi de ikke er klar over hvor meget det rent faktisk løfter lyden!


Ja skam en rigtigt fin ide, men da det er et low-end stue setup jeg har og ikke en dedikeret bio. Tror jeg at det bliver svært og lave pænt (Skal også ha konen lidt i tankerne her)

Men ja 51kvm stue med gipsloft og rene linjer over alt giver ikke den bedste akustik :/


Som du kan se i armani-thomas tråd, kan det godt gøres diskret, jeg vil dog nok undlade plader i loftet af hensyn til WAF.

En dirac, er også en god idé. Dog vil jeg tæmme rummet, før end at jeg købe rumkorrectionsudstyr, især da ultraHD og hdmi2 er lige om hjørnet.


Redigeret af dr gonzo - 11-Februar-2015 kl. 15:11
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 16:07
Ja kan se MiniDSP har en ny version på trapperne med 4K passthrough.

Men han behøver ikke og dæmpe rummet først. Faktisk er der størst forbedring med Dirac i totalt ubehandlede rum, da der typisk er flere problemer for Dirac og tage sig af.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 16:39
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke giver meget for digital rumkorrektion kontra, fysisk rumkorrektion. Jeg vil klart vælge selv at få styr på rummet først, før jeg lader det digitale domæne tage over. Vores hørelse er ikke digital men analog.

Der er endnu ikke lavet noget som helst lydudstyr, som kan hamle op med virkeligheden. Jeg hader også når folk siger "det lyder som at være der selv" for faktum er, at det er der ikke noget udstyr der kan levere. Man kan få god lyd, og alt efter smag, kan man måske få lyd, som man synes lyder bedre end at være der, men man KAN IKKE få lyd der lyder som at være der. Og man kan heller ikke for rumkorrektion som kan hamle op med kontrol over rummet. Så hvis Dirac fungere bedst i et rum, der ikke er blevet akustisk løftet, synes jeg faktisk, at det lyder som et ret dårligt produkt.

Just my two cents.


Redigeret af dr gonzo - 11-Februar-2015 kl. 16:41
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 16:53
Ah... jeg synes godt nok der bliver dømt hårdt her.

 Jeg tror ikke at jeg kan finde upgrade (som ikke kan ses), der gør mere for lyden i min stue end Dirac.

Unoder i bassen, som i forvejen er temmelig svære at gøre noget ved med akustik behandling, bliver strammet op, og elementer i lydbilledet kommer bedre i fokus. Jeg har endnu ikke mødt nogen som ikke synes at det lyder bedst med dirac slået til hos mig.

Om jeg lige vil anbefale det i denne situation, er jeg ikke helt sikker på. Men at kalde det for et dårligt produkt, synes jeg er at gå for vidt.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 17:02
Ja uha Dirac er et dårligt produkt :-D Jeg ser det som et plus, at det piller mindre ved lyden når det bliver præsenteret for et i forvejen meget vellydende setup, i et rum med god akustik. Det fungerer skam ligeså godt i akustisk optimerede rum, men der er bare væsentligt færre ting og rette op på, ergo vil forskellen mellem on/off på filteret også være mindre.
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 17:32
Ahem - Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor vidt det er et dårligt produkt, jeg skriver "...synes jeg faktisk, at det lyder som et ret dårligt produkt".

Og det skriver jeg ud fra følgende udsagn.
Citér Faktisk er der størst forbedring med Dirac i totalt ubehandlede rum, da der typisk er flere problemer for Dirac og tage sig af.

For hvis det er sandt, vil Dirac jo fungere bedst i et tomt rum.

Desuden er der ingen tvivl om at
Citér Unoder i bassen, som i forvejen er temmelig svære at gøre noget ved med akustik behandling, bliver strammet op
er noget af det digital rumkorrektion er god til - men man skal ikke lade sig forblænde. For den opstramning sker også på bekostning af korrekt leveret bas. Men det er et kompromis man må indgå, da man ellers skal ha' sit lytterum proppet med bass traps.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Ahem - Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor vidt det er et dårligt produkt, jeg skriver "...synes jeg faktisk, at det lyder som et ret dårligt produkt".

Og det skriver jeg ud fra følgende udsagn.
Citér Faktisk er der størst forbedring med Dirac i totalt ubehandlede rum, da der typisk er flere problemer for Dirac og tage sig af.

For hvis det er sandt, vil Dirac jo fungere bedst i et tomt rum.

Sorry! Der skulle ha stået:"AKUSTISK totalt ubehandlede rum". Altså rum med almindelig indretning naturligvis.

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:


Desuden er der ingen tvivl om at
Citér Unoder i bassen, som i forvejen er temmelig svære at gøre noget ved med akustik behandling, bliver strammet op
er noget af det digital rumkorrektion er god til - men man skal ikke lade sig forblænde. For den opstramning sker også på bekostning af korrekt leveret bas. Men det er et kompromis man må indgå, da man ellers skal ha' sit lytterum proppet med bass traps.

På hvilken måde  mener du bassen bliver leveret ukorrekt efter en syg omgang digital manipulation?
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 17:55
Ved at ændre på bassen digitalt, ændre du, uanset hvordan du vender og drejer det, på den luft der sættes i svingninger. Hvis dit rum kaster bestemte svingninger tilbage, så der bliver flere af disse svingninger der krydser hinanden, skruer rumkorrektionen ned for trykket på disse svingninger. Altså kompensere den ved for mange krydsende lydbølger, ved at skrue ned. Men det betyder også, at den oprindelige, direkte lydbølge, bliver skruet ned. Som kan man så diskutere til en uendelig om det gør noget. Min overbevisning er at det ændre på timingen.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 18:51
Ved og justere på amplituden(skrue ned)ændres timingen ikke i Dirac, da hele tiden sørger for et lineært group delay(frekvens relateret fase), hvilket gør at alle frekvenser når frem til øret samtidigt. Derimod f.eks. parametrisk eq, ARC og andre der bruger iir filtre, fucker op i fasen og group delay, og så ryger timingen. Audyssey derimod bruger FIR filtre som også kan holde et lineær group delay. Desværre kræver FIR filtre enorm computer kraft og introducerer et stort overall delay, dette har Audyssey "fixet" ved ikke og have så høj en opløsning i øvre mellemtone/diskant, og bruger de fleste ressourcer på bassen.
Til top
Danni Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2009
Sted: Odense , Fyn
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 19:01
I har squ sat mig lidt af nu drengene :P
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2015 kl. 19:37
ja undskyld... denne slags ting kan hurtigt komme til at lyde som en religion.

Men du har i hvert fald fået forslået et par måder at opgradere dit system på. Så er det bare at vælger en trosretning Clown
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu