recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lærred til BenQ W1070 - 110" ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lærred til BenQ W1070 - 110" ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Seal Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 121
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Seal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lærred til BenQ W1070 - 110" ?
    Sendt: 27-April-2014 kl. 11:31
Hej,

Efter en del søgen og læsning på nettet, og meget herinde ;) - har jeg lige bestilt en BenQ W1070, så glæder mig lidt til at modtage den et par dage ind i næste uge :)

Har dog en endnu en opgave ift. valg af lærred (16:9), og håber på et par indspark fra de erfarne brugere herinde.

Siddeafstand til lærredet, er 3 meter - og mit umiddelbare ønske går på et 110" lærred.

Stuen har mørklægningsplisse'er, og persienner, men jeg kan dog ikke opnå en fuldstændig mærklægning ala aften/nat.

1: Hvilke type lærred (16:9) vil passe til BenQ W1070, under ovenstående lysforhold ?

Kan se der fåes nogle med 0.8 - 1.1 gain osv., men er jo netop her jeg gerne vil høre jeres konkrete erfaringer / viden ift. valg ?

2: Syntes ikke jeg har fundet mange steder i DK på nettet, med 110" manuelt lærred, nogen der har gode links til udlandet, evt. specifikt 110" lærred ?

3: Jeg fandt via anden tråd herinde, link til EBAY vedr. et new 110" HD Projection Screen (fra UK), men det er dog elektrisk, kan man slå elektrisk udkørsel fra og betjene et sådant manuelt ?

Venligst FørsteGangsProjektor&LærredBrugeren
Til top
Woody81 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Oktober-2007
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Woody81 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2014 kl. 13:48
Jeg er "nybegynder" ligesom dig, så jeg har ikke så meget at bidrage med. Jeg vil dog sige flg.:

- Jeg læste et sted, at afstanden til lærredet skulle være ca. 1,5 gange lærredets bredde. Ud fra det, virker et 110" lærred på 3 meters afstand meget stort. Jeg købte selv et 106" rullelærred sammen med en BenQ W750, og jeg har ca. 3,5 meter til lærred. Og jeg synes det er en passende størrelse - det må i hvert fald ikke være større for mig.

- Hvis jeg havde plads til et fast ramme lærred, ville jeg uden tvivl vælge det. Jeg købte et 106" Grandview Fantasy rullelærred. Selve lærredet er fint og plant, men det buer en smule i hver side. Det er ikke slemt, og jeg har ikke noget problem med det. Og så var det heller ikke så dyrt (1779,-). Et rammelærred er nummer 1 - efterfulgt af et tab tension. Et sådan kunne være Lissau California, men det har også fået noget kritik; der er en tråd om det.

- Vedr. farven på lærredet: jeg har læst et sted, at man som udgangspunkt skal vælge et hvidt lærred og altså ikke gråt. Og så forsøge at mørkelægge rummet.

- Min projektor var som sagt en BenQ W750. Den har mere lys end din (2500 lm), og det er en 720p. Jeg ved ikke hvilke forskelle der er mellem de to. Men der er en ting jeg vil sige mht. støj: i "normal" mode støjer de begge 34 DB. Og det er rigtig meget, efter min mening. Jeg brugte min i "smart eco", og da støjer den 30db ligesom din. Og det er okay. Man hører den, men når filmen først er i gang, lægger man ikke mærke til det. Sådan da.

- Jeg endte med at sælge min efter et par måneder. Grunden til det var, at sort niveauet simpelthen ikke var godt nok. Det var ikke sort men gråt/mørkegråt. Og så vil jeg gerne have en der støjer mindre. Men billedet var faktisk rigtig godt. Meget detaljeret. Og bevægelserne var flydende. Og jeg så ikke nogen regnbue striber.

- Overvej evt. et brugt lærred. Der er en del på dba.dk. Der er også en bruger herinde fra Åbenraa, der har et 90" Lissau fastramme. Da tror jeg du får kvalitet, og du behøver ikke udskifte det, som der ellers er risiko for ved køb af et billigt.

Mvh Lars
Til top
MDusen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2011
Sted: Lyngby, DK
Point: 108
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MDusen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2014 kl. 01:52

Står i samme situation som den du havde i April - Hvad endte du op med?

Håber du har tid til at poste de erfaringer du evt. har gjort dig med din W1070 samt valg af lærred
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2013
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2014 kl. 07:41
Foreskrifterne siger, at afstanden til dit lærred skal være 3 gange højdden af lærredet.

3 meter fra et 110" lærred er i min optik forkert. Har selv et 104" lærred og sidder 3,8 meter væk.
Ved lærred i formatet 1:2.35 betyder det selvsagt, at du kan have et lærred, der er større.

Mvh. Michael.
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2014 kl. 22:32
Hej,

jeg har et 120" 16:9 lærred på 3,8 meter. Det passer mig fint. Ja, det er et stort billede, men kan godt overskue det. 
Tænk også på at mange film ses/sendes i "biografformat". Så som #Dichael siger, så kan du godt have et større lærred. (Skrevet med meget lidt erfaring på dette område). 110" 16:9 lærred giver en billedhøjde på 102cm når der vises 2.39:1 film. Så det passer meget godt til de 3 meter
Med det vil jeg sige. Jeg tror godt du kan leve med et lærred på 110" ved 3 meter.

Mit lærred er et gråt gain 0.8. Skulle så vidt jeg har læst, give et bedre sort niveau, når man ikke kan mørklægge helt. Så snart solen er væk om aftenen, så er jeg godt tilfreds. Skal dog siges jeg ikke har set hvordan det ser ud på et hvidt lærred gain 1 eller 1.1.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu