recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lærredformat
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lærredformat

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Ballerup
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: lærredformat
    Sendt: 21-April-2012 kl. 17:22
Hej

Nu er efterlønspengene gået ind og jeg skal have købt mig et motoriseret tab tension lærred. Havde tænkt på Lissau California 106" til at køre sammen med min Epson tw3200.

Jeg skal vel vælge et 16:9 lærred nu hvor projektoren er 16:9? Grunden til jeg spørger er at jeg jo gerne vil slippe for de sorte bjælker i top og bund på alle de film jeg ser, for de kommer vel til at fremstå inde i billledfladen på et 16:9 lærred ikke? Jeg er formodentligt helt off med dette spørgsmål men så kan være i kan opklare det for mig :)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2012 kl. 19:23
Selvom det er en fordel med et scopelærred til de fleste biofilm, så vil jeg alligevel råde dig til at tænke grundigt over det. Lang det fleste TVshows og mange biofilm der vises på TV er i 16/9 og hvis de endelig vises i scopeformat er underteksten i nederste sorte bjælke. Enkelte biofilm skifter endda mellem 16/9 og scope i løbet af filmen..
Et 16/9 lærred er efter min mening langt det mest fleksible, men ja, straffen er ofte bjælker for oven og for neden. Nu kan tw3200 ikke 3D, men jeg har indtryk af at langt de fleste 3D film også er 16/9 eller 1,85:1 som er midt imellem, så hvis du skifter projektor senere, så er ikke tvunget til at skifte lærred.

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 21-April-2012 kl. 19:35
Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 13:27
Jeg bruger kun projektor og fremtidigt lærred til BD og mkv film fra min ad tv live. Det er ikke planen at slutte tv kanalerne til projektoren. Er det så stadig at foretrække at købe et 16:9 lærred? Jeg vil selvfølgelig helst ikke løbe ind i problemer vedr undertekster.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 14:58
er der lens memory på den Epson? - hvis ja , vil jeg uden tvivl købe et scoopelærred. Så har du ingen sort bjælker ved 2.40:1 men sorte bjælker i siden , når det er 16:9. Men det er langt fra så generende når bjælkerne er i siden. Til gengæld er effekten med et scoopelærred uden sorte bjælker voldsomt fedt. En ting som bliver nedprioriteret i forhold til skarphed og sortniveau . men så skal du også have en Oppo eller Phillips, med mindre at du ikke bruger undertekster. JEG vil prioritere Scoope meget højt
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 15:18
Der er jo en del film  (BD) i 16:9, jeg husker lige Avatar, Saving Private Ryan ( Ihvert fald på den BD jeg har) og Dark Knight, hvor der skiftes mellem de to formater. Så efter min mening er 16:9 det rigtige valg.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 16:36
@ Martin og p.las

En tw3200 har manuel zoom, lens shift  og fokus. Hvis man bruger lensshift (ikke har center af optikken ud for midten af lærredet) flytter center af billedet sig når man zoomer, så man skal både zoome og flytte billedet med lensshift og evt re-fokusere når man bruger zoomfunktionen. Det vil derfor være en ren pestilens med et scope lærred hvis man vil se 16/9 eller 1.85:1 med en tw3200. Jeg har selv en tw3200 og jeg vil ikke anbefale et scope lærred, med minde der kun skal ses scope-film.
Ellers er det rigtig nok at man får grå bjælker og at de ikke ser specielt fede ud, men for mit vedkommende vil et scope lærred dog ikke være besværet værd.

MVH
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 16:52
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

@ Martin og p.las

En tw3200 har manuel zoom, lens shift  og fokus. Hvis man bruger lensshift (ikke har center af optikken ud for midten af lærredet) flytter center af billedet sig når man zoomer, så man skal både zoome og flytte billedet med lensshift og evt re-fokusere når man bruger zoomfunktionen. Det vil derfor være en ren pestilens med et scope lærred hvis man vil se 16/9 eller 1.85:1 med en tw3200. Jeg har selv en tw3200 og jeg vil ikke anbefale et scope lærred, med minde der kun skal ses scope-film.
Ellers er det rigtig nok at man får grå bjælker og at de ikke ser specielt fede ud, men for mit vedkommende vil et scope lærred dog ikke være besværet værd.

MVH

Okay - ingen lense memory. Der er der ikke så meget at gøre , med mindre man vil bruge pengene til et masking lærred.
Til top
Bruger udmeldt 6 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 6 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 17:55

Hvis du kun bruger din projektor til film, så mener jeg ikke lens-memory funktionen er så vigtig igen. Jeg bruger selv et scope lærred med en X30, og lens-memory på JVC drifter en smule, så når jeg skifter imellem formaterne, er det ikke altid lens shift og focus er helt på plads. Så skal jeg korrigere en smule manuelt alligevel. Og de fleste film bliver udgivet i 2.35:1 formatet, så mener jeg ikke det er værre end man kan zoome ind og ud manuelt.. Det afholder hvertfald ikke mig i at købe en projektor uden lens-memory i fremtiden.. desuden skifter JVC ikke selv automatisk format, ligesom Pana, men kan dog huske indstillingen - sådan nogenlunde Wink

Til top
MartinT Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MartinT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2012 kl. 20:57
Det tyder på at et 16:9 lærred er det rette valg for mig med den projektor jeg har. Gider ikke have bøvl med undertekster og zoom problemer så jeg må nok leve med de sorte(læs: grå) bjælker i top og bund ved de fleste film.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu