recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Luft rundt om receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Luft rundt om receiver

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2014 kl. 23:06
Må receiveren godt stå uden standby, har hørt eller læst at elektronik helst skal have strøm hele tiden?
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2014 kl. 23:13
Du sætter receiveren i "master" stikket på spareskinnen, dermed bliver receiveren aldrig slukket mere end den plejer.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2014 kl. 23:18
Iøvrigt noget vrøvl at der skal være strøm på hele tiden. Her i huset blir der slukket på vægkontakten når dagen er omme, og det har aldrig skadet noget elektronik.
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2014 kl. 23:35
Ahh cool

Dejligt at vide at man godt kan slukke helt ned for det
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du skal ikke bruge stiksav, men kopbo, det bliver meget pænere.
Så skal blæseren ikke suge luften ud af skabet, men blæse kølig luft ind i skabet og ud på forsiden (idet varmen skabes forret i apparatet)
Transformeren kan være en gammel mobiltelefonlader eller lignende, sådan en wall-plug-ting der kan give en 8-10 volt.

Klaus
Stiksav nej. Kopbor ja.
 
Jeg bruger en gammel 7 volt strømforsyning fra noget legetøj. Blæseren fandt jeg ved at søge på lydløs computer køling. Husk at sætte en gummi pakning imellem kabinet og blæser. Det tager også lidt støj.
 
Jeg vil montere blæseren så den suger for oven. Du skal sørger for at der kan komme luft ind i bunden. På den måde kommer der kold luft op gennem forstærkeren. Sæt evt en nylonstrømpe eller lignende på indsugningshullet/hullerne. Så undgår du at suge for meget støv ind.
 
Alle de skabe jeg har set i TV produktion er opbygget på denne måde.Smile
 
 
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 13:19
JESNA: "Må receiveren godt stå uden standby, har hørt eller læst at elektronik helst skal have strøm hele tiden?" 
KAMPUS: "Iøvrigt noget vrøvl at der skal være strøm på hele tiden. Her i huset blir der slukket på vægkontakten når dagen er omme, og det har aldrig skadet noget elektronik."

Selvfølgelig kan man vælge at afbryde strømmen til sit grej (elektronik) - det sker der ikke noget ved...

Men hvorfor ?

Alt "elektronik" er, i dag, designet til at stå med strøm på.. ikke mindst pga. "bruger-fladen" tilgængelighed via. remote, apps, opdateringer via. wifi osv...
Hvorfor ikke benytte alt dette ?

Sidst, men ikke mindst Wink   LYDEN... de fleste, SERIØSE, forstærkere har en "warm up" funktion som, feks. i standby, sætter forstærkeren i en tilstand, hvor alt relevant "elektronik" holdes "tempereret" ... 
Dvs. at forstærkerne efter ca. 20 min. er klar til, seriøs, lytning Tongue  modsat "kold elektronik" som nok skal bruge 1 time eller mere før den er klar...

Som en bil en kold vintermorgen... den med motorvarmeren sætter man sig bare ind i, og kører.

Bond Cool



Redigeret af bbond - 04-Januar-2014 kl. 13:22
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 08:25
Så har jeg været i gang med at bore..

Jeg lavede 1 hul (8 cm i dia) i hver side af tv-bordet, der passer til hvor kølerribben er inde i receiveren. Jeg var i Harald Nyborg og købte 2 plastic ventilationsriste til at putte i hullerne.

Derefter har jeg lavet 3 huller (8 cm i dia) i bagbeklædningen som giver lidt mere luft til reveiveren.

Min mening var at smide 2 blæsere i bag af tv-bordet for at lave lidt air-flow, men jeg tror jeg tester receiveren for varme inden jeg gør det. Det er jo kun 2 små højttalere den skal trække indtil videre og jeg kan altid sætte blæserne i.

På billedet kan i se hullerne jeg har lavet og receiveren skal stå lige imellem dem.



/Jakob
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 08:46
Det ser fornuftigt ud.
 
Trækker den luft udefra, eller bare fra et lukket rum ved siden af.
 
Ellers kunne du overveje et hul i bunden.SmileSmileSmile
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2014 kl. 09:04
Rummet til venstre er med låge, men med huller i bag. Hullet til højre er åbent. 

Jeg har tænkt på et hul i bunden, men der vil gulvvarmen så stige op igennem.

Men hvis receiveren bliver for varm, smider jeg 2 blæsere bag i tv-bordet. Skal lige have fat i en transformer som man kan justere volt på 
Receiver: Marantz SR7009 | Front: Lektor 6 | Center: Lektor LCR | Surround: Lektor 1 | Sub: XTZ 99W 12.16
TV: Samsung 55JU7005
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu