recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 15:40
Har prøvet diverse billige løsninger inden der blev sat en varmepumpe op i soveværelset. Når energitilskud og håndværkerfradrag er trukket fra, er det en ok pris for noget KAN køle rummet ned til 16 grader. Og så er den totalt lydløs inde og med sagte lyd ude. Skal installeres af kølemontør, derfor håndværkerfradrag.
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 16:21
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Har prøvet diverse billige løsninger inden der blev sat en varmepumpe op i soveværelset. Når energitilskud og håndværkerfradrag er trukket fra, er det en ok pris for noget KAN køle rummet ned til 16 grader. Og så er den totalt lydløs inde og med sagte lyd ude. Skal installeres af kølemontør, derfor håndværkerfradrag.

Hvad koster en varmepumpe med installation da ca? Og hvad er forskellen på en varmepumpe og et aircondition anlæg?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Har prøvet diverse billige løsninger inden der blev sat en varmepumpe op i soveværelset. Når energitilskud og håndværkerfradrag er trukket fra, er det en ok pris for noget KAN køle rummet ned til 16 grader. Og så er den totalt lydløs inde og med sagte lyd ude. Skal installeres af kølemontør, derfor håndværkerfradrag.

Hvad koster en varmepumpe med installation da ca? Og hvad er forskellen på en varmepumpe og et aircondition anlæg?
Den jeg linker til koster 7595 minus energitilskud 3500. Hertil kommer installation 4500 som er fuldt fradragsberettiget på selvangivelsen. Og der fås billigere varmepumper.

Forskellen er at du kan få energitilskud til en varmepumpe fordi den er billigere at opvarme boligen med. Der gives ikke tilskud til aircon.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 20:28
Benyttede samme model og fik et billigt aircon monteret. 

Varmepumper er gode til køl
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 20:47
Efter sidste års varme sommer, har jeg i år købt 2 varmepumper til ca. 7000 kr. i alt. Monteringen har jeg selv ordnet, men hyret en kølemontør 1,5 time - til at evakuere/opstarte anlæggene. De er med wifi og er meget støjsvage. SCOP (varmeevne) er ikke helt på højde med en dyr Panasonic, men SEER (køleevne) er god, og det er kun sidstenævnte jeg har behov for, da vores hus er med billig fjernvarme.

Før dette havde jeg et Bilka anlæg, som har holdt i 10 år, og prisen var dengang 2700 kr. Monteringen lavede jeg selv, da det var før lovkravet om autoriseret montage kom. Den fungerede stadig ved nedtagning, men var næsten spist op af rust. Service var der aldrig foretaget... 
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 21:03
En varmepumpe, hvad består den af? Er det bare en udendørs del der skal monteres og så et rør der går ind i bygningen?

Hvor meget strøm bruger den?

Og jeg kan vel ikke få tilskud hvis min bolig er opvarmet med fjernvarme?


Redigeret af rskadk - 10-Juli-2019 kl. 21:05
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

En varmepumpe, hvad består den af? Er det bare en udendørs del der skal monteres og så et rør der går ind i bygningen?

Hvor meget strøm bruger den?

Og jeg kan vel ikke få tilskud hvis min bolig er opvarmet med fjernvarme?

Bare og bare... Et split anlæg består af en indendørs enhed og en udendørsenhed - sidstnævnte er stor og tung - skal boltes fast i muren, eller stå på et fast underlag. Hullet i muren skal være ca 65mm, for at der er plads til kølerør, kodens afløb og el. Udvendig skal der etableres en stikkontakt med jord, eller en sikkerhedsafbryder.

Strømforbrug er lidt en svær størrelse, da der kommer an på hvor meget anlægget skal arbejde. Når rummet er kølet ned, kører anlægget nærmest i tomgang, og bruger derfor ikke ret meget strøm. Man skal kigge på virkningsgraden, når man køber et anlæg - SEER 

Ingen tilskud ved fjernvarme


Redigeret af Plex - 10-Juli-2019 kl. 21:29
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2019 kl. 21:42
Elforbruget er meget lille. Strømmen til udedelen kan føres gennem hullet i muren, hvis indvendig el er med jord, som den er i nyere el installationer. Hvis du klikker på “tilskud” i mit link, kan du se hvilke opvarmningsmetoder der udløser tilskud.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

En varmepumpe, hvad består den af? Er det bare en udendørs del der skal monteres og så et rør der går ind i bygningen?

Hvor meget strøm bruger den?

Og jeg kan vel ikke få tilskud hvis min bolig er opvarmet med fjernvarme?

Bare og bare... Et split anlæg består af en indendørs enhed og en udendørsenhed - sidstnævnte er stor og tung - skal boltes fast i muren, eller stå på et fast underlag. Hullet i muren skal være ca 65mm, for at der er plads til kølerør, kodens afløb og el. Udvendig skal der etableres en stikkontakt med jord, eller en sikkerhedsafbryder.

Strømforbrug er lidt en svær størrelse, da der kommer an på hvor meget anlægget skal arbejde. Når rummet er kølet ned, kører anlægget nærmest i tomgang, og bruger derfor ikke ret meget strøm. Man skal kigge på virkningsgraden, når man køber et anlæg - SEER 

Ingen tilskud ved fjernvarme
Min nabo har et Panasonic varmepumpe anlæg som er energi A+++ den napper altså op til 4000watt ved aircondition og endnu mere når den skal lave varme, dog benyttes varme funktion sjælden da den er sat op pga. Kølingen.  Men op til 4kilowatt når det er varmestOuch
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 06:16
Min varme pumpe bruger max 950 watt

En varmepumpe med forbrug på 4000 watt er en seriøs satan og ikke dem der tales om her.

Fik energi tilskud selv om jeg har naturgas 

Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 07:10
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Min nabo har et Panasonic varmepumpe anlæg som er energi A+++ den napper altså op til 4000watt ved aircondition og endnu mere når den skal lave varme, dog benyttes varme funktion sjælden da den er sat op pga. Kølingen.  Men op til 4kilowatt når det er varmestOuch

Den forbruger jo ikke den effekt den køler eller varmer med - det er jo fidusen ved en varmepumpe. Med en god SEER/SCOP er det sikkert 4-6 gange mindre
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2019 kl. 07:22
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Min varme pumpe bruger max 950 watt

En varmepumpe med forbrug på 4000 watt er en seriøs satan og ikke dem der tales om her.

Fik energi tilskud selv om jeg har naturgas 

Ved ikke hvor seriøs den er i forhold til andre men til 13kilo er det vel ikke så seriøst?


Den napper iflg. ham selv op til 4kilowatt når den køler "aircondition", selvfølgelig set i forhold til hvor meget den skal køle.

Edit: så selv lige på spec. Køl: 0,85 - 4,00 KW 


Redigeret af Potter - 11-Juli-2019 kl. 07:26
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu