recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Luftkøler (Istedet for aircondition) virker de?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2019 kl. 20:21
valgte at købe en aircondition fra jem og fix der kan køle 7000btu med en luftgennemstrømning på 320 tror jeg.

Men syntes ikke den køler mere end et par grader i et 12m2 rum. Kan det passe?

NB anlægget har lagt ned i 3 timer før det blev sat til. Har det en indflydelse?
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 00:18
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

valgte at købe en aircondition fra jem og fix der kan køle 7000btu med en luftgennemstrømning på 320 tror jeg.

Men syntes ikke den køler mere end et par grader i et 12m2 rum. Kan det passe?

NB anlægget har lagt ned i 3 timer før det blev sat til. Har det en indflydelse?

Hvor lang tid har den kørt for at køle et par grader?

Jeg mindes ikke hvad manualen til min Delonghi sagde om hvis den havde ligget ned, men hvis man har flyttet på den, må man ikke tænde den i et nogle minutter.


Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 08:17
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

valgte at købe en aircondition fra jem og fix der kan køle 7000btu med en luftgennemstrømning på 320 tror jeg.

Men syntes ikke den køler mere end et par grader i et 12m2 rum. Kan det passe?

NB anlægget har lagt ned i 3 timer før det blev sat til. Har det en indflydelse?
Har du sat flexrøret på så varmen kan komme ud af rummet "ud af vinduet f.eks."

Min skal køle i mindst 7-8 timer for at komme 2-3 grader ned. Men min stue er f.eks. ca.35m2 med knap 4m til loft til kip og åben stue ud til køkken alrum.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 09:13
Som skrevet tidligere er de billige ikke effektive. Til sammenligning klarer min væghængte Panasonic varmepumpe at sænke temperaturen fra 24 til 18 grader på 4 timer i et soveværelse på 19 m2 og 2,80 m i gennemsnitlig lofthøjde.
Til top
kimila Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-August-2004
Sted: 2730 Herlev.
Status: Offline
Point: 312
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kimila Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 11:24
Har den her og den virker ganske udmærket.


Ved ikke om den kan fåes mere.

mvh

kimila
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

valgte at købe en aircondition fra jem og fix der kan køle 7000btu med en luftgennemstrømning på 320 tror jeg.

Men syntes ikke den køler mere end et par grader i et 12m2 rum. Kan det passe?

NB anlægget har lagt ned i 3 timer før det blev sat til. Har det en indflydelse?

Har du prøvet at måle indblæsningstemperatur? Jeg måler 7.5 grader på mit 12.000 btu anlæg.

Som tidligere nævnt, at det ekstremt vigtigt at den varme luft fra anlægget kommer ud - dvs tæt gennemføring ved vindue eller frisklufts ventil


Redigeret af Plex - 16-Juli-2019 kl. 20:05
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Oprindeligt skrevet af rskadk rskadk skrev:

valgte at købe en aircondition fra jem og fix der kan køle 7000btu med en luftgennemstrømning på 320 tror jeg.

Men syntes ikke den køler mere end et par grader i et 12m2 rum. Kan det passe?

NB anlægget har lagt ned i 3 timer før det blev sat til. Har det en indflydelse?

Har du prøvet at måle indblæsningstemperatur? Jeg måler 7.5 grader på mit 12.000 btu anlæg.

Som tidligere nævnt, at det ekstremt vigtigt at den varme luft fra anlægget kommer ud - dvs tæt gennemføring ved vindue eller frisklufts ventil

Den kolde luft anlægget blæser ud er ca. 11-12 grader. Er det normalt?

Har et sidehængt vinduer er åbner ud af. De plastik man kan købe til at sætte imellem vinduet så slangen kommer ud af, er noget rod, og passer ikke rigtigt. Så påtænker mig at skære en tynd plade og bore et hul der passer til slangen jeg kan sætte foran vinduet... Måske andre goder ideer?

Derudover har jeg et rullegardin som jeg ruller ned til overkanten af slangen så der kommer begrænset med sol ind..


Redigeret af rskadk - 16-Juli-2019 kl. 21:48
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 22:08
Det lyder da flot med 11-12 grader, set i forhold til en mobil klima.

Optimer udblæsningen, og skru lidt ned for forventningerne, så skal du nok blive glad for den Wink
Til top
rskadk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Marts-2012
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rskadk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2019 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Det lyder da flot med 11-12 grader, set i forhold til en mobil klima.

Optimer udblæsningen, og skru lidt ned for forventningerne, så skal du nok blive glad for den Wink

Altså jeg måler med sådan en infrarød temperatur måler på spjældet hvor luften kommer ud. Hvis jeg måler direkte ind i hvor møllen kører rundt måler jeg under 10 grader.

Men forsøger at afskærme noget mere, og måske hæve aircondition lidt fra jorden så den ikke blæser direkte ind i sengen (ca. 1 - 1,5m væk) 😊 


Redigeret af rskadk - 16-Juli-2019 kl. 22:22
Til top
sebscott Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Juni-2020
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sebscott Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2020 kl. 13:19
Nu hvor vi har ramt sådan en varmebølge, synes jeg lige jeg ville give mine erfaringer med om emnet :D

Har selv brugt begge dele, og dette er mine erfaringer:

Luftkølere: En luftkøler bruges både som en normal ventilator, men har også den ekstra funktion at den kan køle rummet lidt ned fordi den bruger vand som tager den varme luft og gør det en smule koldere.

Luftkølere har dog den ulempe at de skaber en del fugt, og derfor skal man rimelig tit lufte ud, og så kommer der jo bare en masse luft ind igen.

Når det gælder kold luft synes jeg ikke en luftkøler helt gør det den lover, men istedet blot er en ventilator med en smule koldere luft end normalt

Aircondition: Man tager ikke meget fejl af airconditon, vi kender det alle fra vores biler og det er dælme rart med så kold luft især i disse varme tider.

Selv er jeg størst tilhænger af mobil air condition, da man nemt kan flytte dem rundt i rummene derhjemme.

Har aldrig selv haft en fast aircondition i mit hjem, men har mærket en hos et vennepar, og den virker endnu bedre end den mobile løsning som jeg selv bruger.

Jeg vil selv altid foretrække aircondition, men hvis du bare vil have lidt kold luft hurtigt på en varm sommerdag er en luftkøler helt fin, og de larmer slet ikke særlig meget, ikke mere end normale ventilatorer ihvertfald.
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6066
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2020 kl. 13:52
Jeg købte sådan en mobil afkøler for 5-6 siden
Den har stået på loftet siden pga. et lydniveau på 65 dB - meget normalt for den slags
Ser gerne links til afkøler med en del lavere støjniveau uden slange ud af vindue/dør


Redigeret af jake51 - 10-August-2020 kl. 13:53
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2020 kl. 14:09
Vi bruger vores De’Longhi mindre end ventet. Den er såmænd effektiv nok, men glæden ved et køligt rum er kortvarigt. Med vestvendt stue og værelser er mursten varmet godt op, og de afgiver deres varme hurtigt. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu