recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lukket netværk i boligforening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lukket netværk i boligforening

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
brandt00 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brandt00 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lukket netværk i boligforening
    Sendt: 03-December-2012 kl. 20:58
Hej.
Jeg bor i en lille boligforening hvor vi alle deler én internetforbindelse, som deles i en større switch.
Problemet er at de andre i foreningen kan se mine enheder der er koblet på nettet, f.eks. forstærker med airplay, nas, Boxee Box osv. Kan f.eks. heller ikke benytte DLNA da man jo ikke kan sætte kode på det.
Kan jeg på nogen måde lave et lukket netværk som de andre ikke kan se, men som stadig kører på det samme offentlige netværk?
Jeg har adgang og mulighed for at lave om på det meste i det eksisterende netværk, da jeg er vicevært.

Vh. Martin
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 21:06
Jeg er absolut ikke nogen haj til opsætning af netværk, men kunne det ikke hjælpe at bruge en router på din side af netværket?
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
brandt00 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brandt00 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 21:16
Det var også min tanke, men ved ikke lige hvordan den skulle sættes op.
Til top
anoz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-September-2007
Sted: Fredericia
Status: Offline
Point: 421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér anoz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 21:25
Tror egentlig ikke du behøver at gøre noget specielt - kan du ikke låne en router og smække på?
| sony vpl-hw40es | marantz sr7010 | 3*mk s-150 | 4*mk s-150t | 2*xtz s2 atmosphere | 2*mk mx350 mkii | ps4 | logitech harmony companion |
Til top
brandt00 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 23-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brandt00 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 21:32
Jo det må jeg lige prøve så.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 22:13
Du starter med at finde ud af, hvilken ip adresse du får tildelt.

Herefter køber du en router, sætter den op til at få tildelt en ip adresse fra netværket i huset. Herefter sætter du den op til at tildele ip adresser i et andet adresseområde end det routeren få tildelt på "ydersiden".

Får du eksempelvis tildelt 192.168.1.xxx på dine nuværende enheder, sætter du din route op til at uddele adresser i 192.168.100.xxx området.

Så er du isoleret fra de andre......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2012 kl. 23:47
Jeg vil foreslå at du køber/bygger en ordentlig firewall + managed switch og laver separate VLAN til hver lejlighed.
På den måde er ALLE afskåret fra at prøve at hacke hinanden og du kan trafficshape hvis nogle sidder og bruger alt båndbredden.

Hvis du har tiden på din side kan du opsætte en Zeroshell Open Source firewall og en managed switch som eksempelvis en HP Procurve, så er du godt kørende.
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pade2204 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 00:43
Er det egentlig lovligt at dele sin forbindelse med andre husstande?
Er reglerne anerledes hvis der er betaling indblandet ?

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 07:38
Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

Er det egentlig lovligt at dele sin forbindelse med andre husstande?
Er reglerne anerledes hvis der er betaling indblandet ?



Der er flere små boligforeninger som kører på denne måde - bare de har sikret sig at det er OK med udbyder. Det er nok nogle amatør-netværks folk der står for den interne fordeling af nettet (og intet ondt om det, men til tider kan det gøres smartere/sikrere).

/ask
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Status: Offline
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg vil foreslå at du køber/bygger en ordentlig firewall + managed switch og laver separate VLAN til hver lejlighed.
På den måde er ALLE afskåret fra at prøve at hacke hinanden og du kan trafficshape hvis nogle sidder og bruger alt båndbredden.

Hvis du har tiden på din side kan du opsætte en Zeroshell Open Source firewall og en managed switch som eksempelvis en HP Procurve, så er du godt kørende.

Siger manden til OP, som beder om hjælp til noget så relativt simpelt som at opsætte en router. Smile

Men derudover har du fuldstændig ret.
Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Langmack Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 11:44
Du får tildelt en IP, Subnet, gateway og DNS via din fælles løsning. Noter din nuværende opsætning. 
Fx.

IP: 10.0.0.70
SB: 255.255.255.0
GW: 10.0.0.1
DNS: x.x.x.x

Så opsætter du din router med:
WAN
IP: 10.0.0.70
GW: 10.0.0.1

Og så laver du dit eget scope på indersiden, fx. 192.168.0.x

Her opsætter du så DHCP så din inderside ser således ud:
IP: 192.168.0.x (DHCP tildelt)
SB: 255.255.255.0
GW: 192.168.0.1
DNS: <din udbyder>


Redigeret af Langmack - 04-December-2012 kl. 15:23
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér teleplus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 12:05
Her må jeg være enig med Cyberguyen.

Opsætning af router på din side er den nemme og hurtige løsning. Men hvad sker der med andre i hustanden? Hvis I alligevel deler Jeres båndbrede, kan I ligeså godt lave en fælles løsning med firewall og individuelle netværk. IT Indbrud hos den enkelte beboer skaber risiko hos alle de andre...

Samlet investering ville løbe i ca. 1500.- til 24-port switch og nogle $$$ kroner i IT bistand Wink


Redigeret af teleplus - 04-December-2012 kl. 12:12
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu