recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lukket netværk i boligforening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lukket netværk i boligforening

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Så opsætter du din router med:
WAN
IP: 10.0.0.70
GW: 10.0.0.1


Nu spørger jeg måske dumt, men hvad er fordelen ved at sætte sin DHCP tildelte adresse op som fast ip adresse på WAN siden af routeren, frem for at lade den køre DHCP som den pc man lige har fundet adressen på?

I mine øjne vil det være bedre at lade den køre DHCP, så oplever man heller ikke udfald, når den router der lige nu har tildelt den ip adresse man har nu tildeler samme adresse til naboens nye tv - idet ens adresse ikke får opdateret sin lease i routeren og dermed ses som værende fri.

Klaus
(der har været forbi kunder der har fået lov til at betale kassen for at jeg løser deres problemer med udstyr med fast ipadresse midt i DHCP adresse ranget)

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 14:53
KlausDM > Det tror jeg heller ik du skal regne med er smart :) Det kan sagtens skabe konflikter hvis DHCP'en leaser adresser inden for det samme scope som du kører faste ip adresser på. så lad du bare den eksterne (boligforeningens) ip være dhcp og lav dit netværk internt på et andet subnet.
Jeg vil nu sige at selvf. vil en managed switch være at foretrække, men det kommer jo helt an på størrelsen af boligforeningen, for i så fald er det nemmeste da at sige at hver bolig skal have deres egen router så er man ude over administration osv.
 
Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Langmack Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 15:15
Hej Klaus,

Det er hensigtsmæssigt, hvis han har adgang til "hoved"-routeren. I så fald vil han kunne forwarde en række porte til 10.0.0.70, således han ville kunne NAT ind i sin egen router.

Såfremt hans WAN ændrer sig, vil en evt. forward fra "hoved"-routeren være ubrugelig.

Da det formodes at han router altid er tændt, vil DHCP serveren ikke give hans adresse til en anden (medmindre scopet er for lille, og den er sat til at tvinge lease)

Forudsat han har adgang til "hoved-routeren" vil han kunne se hvordan DHCP scopet er opsat, så vil ovenstående være irrelevant.


Redigeret af Langmack - 04-December-2012 kl. 15:24
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2012 kl. 15:37
Øøøh, nej, i det øjeblik han sætter an fast WAN ip på på sin route, så stopper "hovedrouteren" med at have den i sin routing tabel, når den ikke får fornyet sin leas.

Har spørgeren adgang til "hovedrouteren" sætter han den op til kun at uddele adresser inden for et vis range (eksempelvis x.x.x.10 til x.x.x.210 og efterlader de sidste 40 adresser til dem der vil køre fast ip.

Men ud fra første spørgsml i tråden tolker jeg det ikke som om at spørgeren har den store forstand på det, for så havde han allerede bare sat en router op til sig selv.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu