Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
TommyBoy
Guld medlem
Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
|
Emne: lyd dæmpning bag fastramme ? Sendt: 28-Maj-2010 kl. 13:21 |
Det er jo oplagt, et stort fladt areal bag lærredet, og da lærredet er tyndt
vil det meste lyd gå igennem, og reflektere på bagvægen,
for at ramme lytteren lige i hovedet.
Er der nogen af jer der har monteret noget lyddæmpe materiale BAG fast ramme lærredet ?
og hvilke materialer har i brugt ?
og hvilke tykkelser er der plads til bag diverse rammer ?
dæmpe materialet må IKKE røre ved lærredet !
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 14:23 |
Bag min Lissauramme er der intet plads. Lærredsdugen hviler nærmest på væggen
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 15:05 |
hvilken type taler du om ?
og kunne du ikke evt montere en afstandsskive under montering beslag hvis du ville ?
for på den måde opnå 5-10mm afstand til væg, nok til tyndt dæmpe materiale
|
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4 Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
|
|
Betak
Junior bruger
Oprettet: 13-September-2009
Sted: Denmark
Point: 45
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:20 |
Hej TommyBoy,
Ja, det ér et oplagt sted til dæmpemateriale - men ikke til de refleksioner du får "lige tilbage i hovedet". Disse refleksioner vil typisk stamme fra baghøjtalerne, som sjældent vil "overdøve" fronterne alligevel. Jeg har mit Lissau fastmonteret ca. 45 cm fra væggen i en akustisk transparent hjælpevæg med højtalerstof. Bagved denne "væg" er fronter, center og sub skjult parallelt med lærredet. Resten af 'fladen' er dækket med 100mm Rockwool tærrenbatts, med 30 cm luft bagved. Dette har primært til formål at dæmpet bassen fra ca. 200Hz og opefter. Det virker rigtigt godt for bassen, men det er ikke intentionen at dæmpe retningsbestemte "refleksioner". Jeg tror desværre ikke du får meget ud af at montere dæmpemateriale bag lærredet hvis det ikke er mere en 10cm fra væggen. Hvis du vil dæmpe frekvenser man får "reflekteret tilbage i hovet" bør du kigge efter steder hvor de såkaldte 1. ordens refleksioner finder sted (fra alle højtalere). Populært sagt kan du hænge et spejl på væggen, gulvet og loftet, og de steder hvor du fra siddepositionen kan se højtalerenhederne, bør du montere dæmpemateriale, for at få et mere præcist lydbillede. Der findes masser af info på nettet angående dette, men et sted at starte kunne være her: http://www.realtraps.com/rfz.htm I et firkantet rum er det min erfaring at det er væsentligt mere effektivt at dæmpe bagvæggen, frem for forvæggen, for at undgå 'hørbare'/retningsbestemte refleksioner. Mvh
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:38 |
yes yes det er jeg helt med på, men det var ikke ment som 1.orden fix,
men da vi har 3 kvardrat meter areal bad lærredet, ville jeg bare hænge en tæppe op eller accustik filt, for at dæmpe den blanke og hårde væg bagved,
jeg overvejer at tage min lydmåler og se om jeg kan hitte en smart og let metode til at måle reflektioner med.
|
|
|
Betak
Junior bruger
Oprettet: 13-September-2009
Point: 45
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 16:54 |
Ok, men husk at lærredet virker også som en 'hård væg' ved højere frekvenser, hvorimod det er transparent for bas.
Men prøv da bare at hæng et tæppe op. Jeg ville lytte efter 'klarhed' i kvindelig vokal ved sådan en test. Setup'et er nok mest effektivt hvis tæppet hænger foran lærredet - men det er jo ikke så godt for billedet Jeg vil altid foreslå at hænge noget bag lærredet, da jeg foretrækker en tør/dæmpet frontrum, og et mere diffust bagrum. Dette i et 5.1 setup som bruges både til film og musik lytning. God fornøjelse!
|
|
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 17:00 |
Er det ikke mere et spørgsmål om at dæmpe bagvægge så der ikke komme en lyd refleksion tilbage til front væggen.
|
|
TommyBoy
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 02:11 |
jo jo men alting hjælper, alle flader man kan ændre fra hårde til bløde er med i spillet,
og lærredet er 3 m2 stort, klart at gulvet, loftet og side vægge er meget større arealer,
som der også bør arbejdes med, men dette kan oftest ikke gøres helt usynligt :-)
det areal bag lærredet er jo helt gratis at bruge.. ingen kan se det, heller ikke konen ..
og det samme gælder bagsiden af diverse andre billeder.
Vi har en stue som ikke kan totalt ombygges til hjemmebio, for kun at blive brugt til dette,
så det skal være et best kompromi for alle anvendelser.
|
|
|