recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd fra DVBViewer RS til Kodi frontend?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd fra DVBViewer RS til Kodi frontend?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2004
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd fra DVBViewer RS til Kodi frontend?
    Sendt: 28-December-2014 kl. 13:30
Er der nogen der kan forklare mig, hvordan jeg kan få "normal" lyd på mit TV kigning, ved hjælp af DVBViewer RS og Kodi Helix frontend?

Jeg kunne forestille mig at problemet har noget at gøre med at DVBViewer RS maskinen bliver brugt direkte på et ganske almindeligt TV, med overførsel af 2 kanals lyd via HDMI?..... Men da Kodi maskinen er sat til et surround system, så bliver center højtaler lyden sendt ud på både center og fronthøjtalere... Jeg har bedt Kodi om at afspille i 5.1 signal og det fungerer også super godt, når det drejer sig om en film streamet fra serveren (ikke at forveksle med DVBViewer RS). - Det er altså kun, når det drejer sig om lyd fra TV fra DVBViewer RS til min frontend Kodi?

Mvh.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2014 kl. 22:19
Du bliver nok lige nødt til at beskrive, hvordan dit system er sat op:
- Kører Kodi og DVBV RS på samme maskine?
- Hvordan er tingene forbundet?

Redigeret af Zulu - 26-Januar-2015 kl. 22:17
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2014 kl. 01:18
Nu kender jeg ikke dit setup. Men tør vædde med at du skal sætte din kode til 2.0 da tv kanaler kun sender stereo lyd. Og så bare kører bitstream når det gælder 5.1 for man skal ikke bruge 5.1 indstillingen til noget, hvis men ser film. Det er anlægget der skal dekode lyden
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 04:52
Sorry for min sene opfølgning og sorry for ikke at forklare mig godt nok..:-)

(Backend) DVBViewer RS kører på en computer, der er tilsluttet et stereo TV, som får lyden igennem HDMI kablet.

På flere andre computere, bliver Kodi og DVBViewer Addon brugt (frontends)

Så er der en server, som er fyldt med diverse musik og film og den bliver ikke brugt til andet.

Når jeg på en af frontend computerne, sætter Kodi op til at afspille 5.1 lyd da højtaler konfigurationen er således og jeg samtidig sætter lydkilden til mit lydkort (Asus Xense). Så er lyden bare super super god, når jeg afspiller en film fra serveren, men når jeg på samme maskine vil se TV, så får jeg det mærkelige signal, hvor center lydstrømmen kommer ud af center og fronthøjtalerne?

Jeg har jo så muligheden for at konfigurere Kodi maskinen ved lydkortets indstilling panel og inde i selve Kodi. Og så er der "måske" en indstillings mulighed på det signal backend DVBViewer RS maskinen sender videre ud til de forskellige frontends?

Mvh.

Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 10:13
Backenden "sender" ikke noget signal til dine frontends.
Frontends'ne afspiller det lydsignal, der er i den transportstrøm (.ts), for den pågældende kanal (eller optagelse), der afspilles, som de afspiller fra RS.

Hvordan er lydsetup'et på den front, hvor der er problemer? Er den forbundet til en receiver eller aktive højtalere? Med digital eller analog forbindelse?

Jeg kører selv med en server med DVB RS og XBMC/ Kodi frontends på en Raspberry Pi og en PC.

Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2015 kl. 19:25
På fronten, hvor der er problemer. Der bruger jeg et Asus Xense lydkort, som er koblet op til et ældre Logitech Z5500 surround system via en direkte forbindelse, hvilket vil sige at lydkortet sender det behandlede analoge center/fronth/bagh. signal videre til Logitech styreenheden.

Når jeg benytter ovenstående setup, så er lyden rigtig god, når jeg ser en film fra serveren, men når det drejer sig om TV kigning, så er der et eller andet som gør at lyden ikke bliver afspillet korrekt.

Det er altså min hensigt at lade lydkortet sørge for at behandle lydsignalet, da det er væsentligt bedre, end hvis det var Z5500

Mvh
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2015 kl. 23:06
Er det ikke muligt at få en hjælpende hånd med dette lydproblem.

Brugte igen den halve lørdag, for at finde en løsning, men jeg kan ikke gennemskue hvor den eventuelle indstilling skal foretages, for at lyden kan blive korrekt afspillet.

Dog kan jeg nu komme med et nyt input. - Det er nemlig gået op for mig at TV3, Discovery og de svenske kanaler bliver afspillet i korrekt lydformat. Straks troede at jeg havde fundet løsningen, da jeg har bedt LAV filter om at afspille AC3 lyd i DVBViewer. Så min skuffelse var stor, da det gik op for mig at det ikke hjalp noget da jeg satte al lyd til at blive varetaget af LAV filter. Øv!

Mvh.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2015 kl. 21:38
Prøv at køre digitalt mellem lydkort og styreenheden på Z5500 (optisk el. elektrisk kabe) og se om det gør en forskel.

Hvad står din lydindstilling i Kodi til nu?
Når du bruger en digital forbindelse (EDIT: og har et 5.1 setup) skal den stå til 5.1.

Redigeret af Zulu - 26-Januar-2015 kl. 22:08
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 00:39
Hej Zulu...

Hvis jeg tager og kører digitalt, så er der ikke noget porblem, for så er det Z5500 styreboks der håndterer signalet. Men da lydkortet har en langt bedre lyd, vil jeg jo gerne have det til at håndtere fler kanals lyden.... Og det kan jeg kun ved at forbinde analogt direct.

Mvh.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2015 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Kolvig Kolvig skrev:

Hej Zulu...

Hvis jeg tager og kører digitalt, så er der ikke noget porblem, for så er det Z5500 styreboks der håndterer signalet. Men da lydkortet har en langt bedre lyd, vil jeg jo gerne have det til at håndtere fler kanals lyden.... Og det kan jeg kun ved at forbinde analogt direct.

Mvh.

Har du testet om du rent faktisk kan høre forskel på, om dekodningen og konverteringen til analog sker det ene eller det andet sted? ;)
Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kolvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2015 kl. 13:24
Der er virkelig en himmel til forskel. Når lydkortet dekoder lyden, så er lyden meget stor og fyldig og når man går tilbage til Z5500 boksen, så lyder det nærmest indeklemt og trist..... Altså der er virkelig stor forskel, men selvfølgelig har jeg da levet med kun Z5500 i årevis og været tilfreds. - Lydkortet kom til for et par år siden, men det blev kun brugt til Hifi brug i starten, men for ikke lang tid siden, gik det op for mig, hvor stor en forskel der var, ved at lade lydkortet stå for dekodningen af fler kanals lyden også.

Mvh.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu