recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd - hvad er bedst?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd - hvad er bedst?

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2590
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 10:11

Hey Asklepios!

Hæh, jeg kan se på dit udstyr, at du er kommet i kløerne på Christian = Dyrt!!

Vi må håbe dit tv bliver hvor det skal være...

Det er nogen ganske få titler der har bitstream-bomben.. B.la. Eagles Farewell Tour.. ca 23 min inde i koncerten... BAAAANG!!

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 10:13

Oprindeligt skrevet af Kynde Kynde skrev:

Hej,

Tak til alle for gode indlæg :)

Der er lige en enkelt ting, som jeg gerne vil have forklaret:

Hvad er forskellen mellem True HD og True HD (bitstream)?
Eller lyder det ens?

Dolby TrueHD
Dolby TrueHD (bitstream)

DTS-HD MA
DTS-HD MA (bitstream)

Så vidt jeg kan se, så kan Onkyo 605/606 bruge True HD og DTS HD MA,
men hvad med PCM?
Eller er PCM ikke nødvendigt, hvis man har de to andre?

Håber at I kan forstå hvad jeg mener...

Tak!

Kynde

Se venligst mit indlæg tidligere, bitstream og PCM lyder HELT ens! DER ER INGEN FORSKEL.

Bitstream er ikke et lydformat, men en måde at sende lyden på- (meget pædagogisk, sorry !)

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 10:13
True HD er en slags modificeret DD og DTS... True HD kan man så sende som bitstream til ens reciever. Det betyder at processeringen sker i recieveren. Omvendt kan man lade processeringen ske i afspilleren, og så laver True HD om til PCM, der så sendes til recieveren!

605/606 kan begge både tage imod et komprimeret signal (dvs. True HD, DD, DTS osv.), da den kan afkode disse.
Den kan også tage imod PCM.

ALLE lydformater skal laves om fra enten True HD, DTS, DD osv. osv. til PCM. Dette kan så enten ske i afspilleren, og man sender PCM lyd til recieveren. Dette er den "normale" måde at gøre det på, da mange recievere ikke kan lave HD-lydformaterne om til PCM.

Tilgengæld kan HD-lydformaterne også sendes som komprimeret filer (True HD, DTS, DD osv.) fra afspiller til reciever. Dvs. det er recieveren der skal afkode lydformaterne... Dette hedder at bitstreame.
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Hey Asklepios!

Hæh, jeg kan se på dit udstyr, at du er kommet i kløerne på Christian = Dyrt!!

Vi må håbe dit tv bliver hvor det skal være...

Det er nogen ganske få titler der har bitstream-bomben.. B.la. Eagles Farewell Tour.. ca 23 min inde i koncerten... BAAAANG!!

JA, han er et dyrt bekendskab...  Men der bliver så også taget godt hånd om en, og ens set-up. Jeg syntes virkelig at lydsiden har fået et løft, efter jeg havde ham indover!
Ok, hvis det kun er få titler, så er jeg nok sluppet... Så kan jeg være tryg ved at mit tv bliver hvor det er, håber jeg da 7-9-13!
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos

Atlas Cables

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af Asklepios Asklepios skrev:

Nogen (incl mig) synes at det er cool at der står f.eks. Dolbt TrueHD i Receiverens display, men det er rent lir.

Og mig...

Jeg slukker for displayet i min, men sådan er vi så forskellige. Det er jo filmen i skal se.

Hmmm, det plejer jeg også at gøre... (hvis der ikke er gæster der skal imponeres over udstyret )

Så bliver de sgu mere imponeret af mit Pio lx508d end teksten i displayet

AV- den sved.... , så kan vi lære det....!

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 11:06

I glemte lige det bedste, indspillet pcm spor (ikke komprimeret) sendes fra din blu ray afspiller til reciever som PCM eller LPCM som det også hedder.

Teknisk er det det bedste lydspor, at man så ikke kan høre forskel på det i forhold til dd true hd eller dts hd ma er noget andet. Jeg har valgt at køre PCM signal via hdmi til reciever og lade afspilleren dekode signalet. Så vælger jeg det bedste lydspor på pladen. Jeg prioriterer flg.

1. PCM
2. DTS HD MA
3. DD TRUE HD
Det skal siges at der ikke er mange film der har 2 og 3 på samme tid.

SVP03
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 15:48

True HD er en slags modificeret DD og DTS... True HD kan man så sende som bitstream til ens reciever. Det betyder at processeringen sker i recieveren. Omvendt kan man lade processeringen ske i afspilleren, og så laver True HD om til PCM, der så sendes til recieveren!

605/606 kan begge både tage imod et komprimeret signal (dvs. True HD, DD, DTS osv.), da den kan afkode disse.

ALLE lydformater skal laves om fra enten True HD, DTS, DD osv. osv. til PCM. Dette kan så enten ske i afspilleren, og man sender PCM lyd til recieveren. Dette er den "normale" måde at gøre det på, da mange recievere ikke kan lave HD-lydformaterne om til PCM.

Tilgengæld kan HD-lydformaterne også sendes som komprimeret filer (True HD, DTS, DD osv.) fra afspiller til reciever. Dvs. det er recieveren der skal afkode lydformaterne... Dette hedder at bitstreame.

Asklepios! Du mener forhåbentlig ukomprimeret, kodet signal

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Asklepios! Du mener forhåbentlig ukomprimeret, kodet signal

Ja, selvfølgelig, det gik lidt for hurtigt imorges...
Men kan også se jeg har fået blandet lidt rundt i HD lydformaterne og de alm...  Hvor ser det sørgeligt ud... Pointen er da til at forstå i det mindste...

Redigeret af Asklepios - 05-April-2008 kl. 15:53
De bedste hilsner
Simon

Atlas Cables

Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2008 kl. 17:45

Jeg vil nu kalde det komprimeret når det er DD eller DTS. også når det sendes via hdmi som bitstream.
Bemærk at der kommer flere titler med PCM 5-1 lydspor på nyudgivelser.

SVP03
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 18:11

Oprindeligt skrevet af Kynde Kynde skrev:

Hej,

Tak til alle for gode indlæg :)

Der er lige en enkelt ting, som jeg gerne vil have forklaret:

Hvad er forskellen mellem True HD og True HD (bitstream)?
Eller lyder det ens?

Dolby TrueHD
Dolby TrueHD (bitstream)

DTS-HD MA
DTS-HD MA (bitstream)

Så vidt jeg kan se, så kan Onkyo 605/606 bruge True HD og DTS HD MA,
men hvad med PCM?
Eller er PCM ikke nødvendigt, hvis man har de to andre?

Håber at I kan forstå hvad jeg mener...

Tak!

Kynde

Hej ! Ja mange gode forklaringer - måske en anden vinkel kunne hjælpe nogen. DD, DD+ og DTS har alle tabt noget for at få det til at fylde mindre - som et billede du har taget og vil have til at fylde mindre på computeren. Du mister noget når størrelse skal ned. Hvis du vælger intet at gøre ved et billede f.eks. bitmap billede så fylder det (kan vi kalde ukomprimeret pcm / linær pcm).

DTSHD-MA og Truehd kan vi kalde behandlet data - ala billede som jpg, men som 100 % - altså intet tabes, men computeren skal lige bruge "krudt" på at pakke billedet ud (går så hurtigt så du bemærker det ikke). På samme måde her - Truehd og DTS-HD MA skal lige "ordnes" inden det kan bruges - skal blive til pcm førend vi smider det til højttalerne.

Så ja, enig i betragtningen at pcm er bedst, så dtshd-ma, truehd o.s.v.

Ved ikke om det var bedre sådan her.

Hilsen

Thomas

Til top
Tulipan Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-August-2007
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 18:47
Jeg er ikke enig i at PCM er bedst, så DTS-HD MA og TrueHD, da alle tre formater indeholder nøjagtig den samme information (hvis filmproducenterne har gjort deres job ordentligt ).

Lige for at få det hele på det rene (ja det har været skrevet et par gange i tråden, men her kommer det igen):

Både PCM, TrueHD og DTS-HD MA er lossless formater. TrueHD og DTS-HD MA er godt nok komprimeret, men de er komprimeret tabsfrit. PCM er bedre i den forstand, at hverken afspiller eller receiver skal bruge kræfter på at afkode signalet, men TrueHD og DTS-HD MA er til gengæld bedre i den forstand, at der så er mere plads på Blu-ray Discen til andre ting.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2008 kl. 19:09
Er det ikke sådan at PCM er det lyd format som det orginal film lyd ligge i,
før at det bliver decode til div. lyd formater til hjemmebrug eller til
biografen, at man så har lavet bla. TrueHD og DTS-HD MA er kun for at
spare plads på disken (og tage hensyn til HD-DVD og BD25 hvor det ikke
er plads til PCM).

Derved må logiken værre at PCM er beste da det jo er en 100% bit for bit,
at det orginal master mix.

Og man er hvis også ved at gå over til PCM, i sted for Dolby Digital og
DTS i D-cinemas, som igen jo må værre 100% samme lyd mix, som ligge
på en Blu-ray disk i PCM, eller er det noget jeg har misforstået ?

Og ja jeg kan god høre forskæl mellem TrueHD og DTS-HD MA og PCM,
og ville altid vælge PCM i sted for (lyder best), hvor det er mulig.

Så hvad skal vi havde Dolby Digital og DTS, når vi har PCM, men vel disse
selsbare skal jo også overleve.

Redigeret af Startrek - 08-April-2008 kl. 19:16
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu