recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd og billede fra PC til anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd og billede fra PC til anlæg

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MaxPower Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Juli-2008
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd og billede fra PC til anlæg
    Sendt: 25-Marts-2009 kl. 20:06
Hej med jer

I øjeblikket har jeg PC og anlæg forbundet således at billeder ryger ud af grafikkortets SVHS-udgang, igennem 10m kabel og ind i forstærkeren, der har HDMI op til TV. Til lyd har jeg et Creative Audigy hvor den analoge front-kanal er splittet, så den dels går til PC-højttalerne og dels via helt ol-school RCA/Phono til forstærkeren. Det betyder selvfølgelig at det kun et stereo, men det er dog et mindre problem pt, da jeg alligevel ikke har udvidet til surround endnu.

Nå, spørgsmålet er så om jeg relativt billigt kunne få et væsentligt kvalitetsløft af enten lyd og/eller billede ved at vælge en anden løsning?
Brugen er musik og film fra PC til anlæg.

Opgraderingsmuligheder:
- Grafikkortet har en ledig DVI-udgang, hvor der kunne sidde noget DVI->HDMI. Vil det give bedst mening at købe et decideret DVI->HDMI kabel, eller bedre/billigere med en DVI->HDMI konverter på grafikkortet og så HDMI->HDMI kabel?
- Lydkortet har ikke digital udgang, men det har det indbyggede lydkort på bundkortet faktisk (et MSI p965 platinum) - både SPDIF og optisk. Spørgsmålet er så bare hvor meget det er værd, og om der er forskel på de to når signalet skal 10m? ;-)
- Evt kunne jeg købe et nyt lydkort med digital udgang til 300-400kr. Folk med indgående kendskab til de reelle forskelle på Creatives serie af lydkort (eller andre interessante producenter) må meget gerne melde ind.

Den forkromede løsning hedder NAS+Tvix+Sonos eller noget i den dur, men det ligger lige et stykke ude i fremtiden, så spørgsmålet er som sagt om noget af ovenstående vil være et mærkbart løft i lyd/billed-kvalitet.
Udstyret der forbindes til er Onkyo 876, DLS R55 mkII og et Panasonic TH42PX80.

På forhånd tak.
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2009 kl. 15:27

På billedsiden skal du da have fat i en dvi -> HDMI konverter, så kan du føre kablet direkte til TV'et. Det vil give ca. 1.000.000.000 gange bedre billede end via SVHS.

På lydsiden skal det nok være mere kompetente personer end mig der skal på banen :-)

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2009 kl. 17:44
Jeps, det må jeg have - forestillede mig disse to stumper:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_kable r/hq_13_high_quality_hdmi_kabel_10_m_726_da.html
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/hdmi_kabel/hdmi_adapt er/adapterstik_dvid_han_hdmi_hun_guldbelagt_767_da.html

Et kabel der er til at betale uden at være det allerbilligste, og i et mærke der også har længere udgaver, hvilket jeg tolker sådan at det må 10m forhåbentlig er godt nok.

Så mangler vi bare at få lydeksperterne på banen.
Lydkilderne spænder i øvrigt over mp3 128-320kbit/s og flac, så i det mindste i nogle tilfælde burde kilden ikke være væsentlig begrænsning.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 07:59
Nå jeg var for utålmodig til at vente på flere svar, så jeg sendt bud efter 10m HDMI, 10m optisk kabel, en dvi->hdmi adapter og et Soundblaster X-Fi Titanium.

Da jeg fik sat HDMI-kablet på udbrød den bedre halvdel:
"Det er jo helt vildt, det dér".
Hold da helt fest en forskel. Det er som at få nyt fjernsyn igen igen.
SVHS burde jo forbydes, når man har mulighed for HDMI.

Lyden er straks lidt sværere at høre forskel med, ikke mindst fordi både kort og kabling jo er skiftet ud. På PC'en synes jeg det lyder bedre, og det er bestemt heller ikke blevet værre på anlægget.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu