recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd og billedkvalitet på optager?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyd og billedkvalitet på optager?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 310
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd og billedkvalitet på optager?
    Sendt: 21-Oktober-2004 kl. 23:45

Hej.

Jeg er ved at være moden til en DVD-optager, og har efterhånden set mig lidt lun på en Panasonic. Der er jo ulemper ved alle de forskellige dvd-optagere har jeg lært (der findes i hvert fald ikke en hvor jeg ikke siger ååhh nej mindst et par gange, når mulighederne løbes igennem)

Men hvor god er lyd og billedkvalitet ved afspilning? Ved lydCD afspilning, lyder den så som en god cd-afspiller, eller får man lyden af en 399,- krs cd afspiller fra Bilka?

Lyd-kvalitet ved digital ud af f.eks en DTS DVD-film til en Denon surroundforstærker med 5.1 højttalersæt, hvor god er lyden? En "Denver-lyd" til 545,- kr fra Harald Nyborg eller kvalitetslyd som en Denon eller Nad?

Billedkvalitet, kan det bruges til god projekter (92"), eller kan det bare bruges til at se hvad man har optaget? (i det sidste tilfælde er der ikke meget ved formatet hvor der kan være en time på en DVD, da man jo så ikke vil kunne afspille det i god kvalitet fra harddisken).

Sagt på en anden måde, kan jeg sætte min nuværende DVD-afspiller på pension og lade optageren klare det hele? Eller er det bare en optager med "bundskraber" afspilningsmuligheder?

De anmeldelser jeg har læst går mest på hvor kompliceret det er at optage, både direkte og med timer, om den larmer, om den bliver varm osv osv, men der nævnes så godt som aldrig noget om afspilningskvaliteten. Er det fordi den generelt er som de billigste afspillere på markedet ???

Venlig hilsen

Sven

Til top
Nightwalker Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-September-2004
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2004 kl. 01:23
Jeg har en Pana E95, og jeg har sendt min Pioneer 370 på pension. Jeg vil umiddelbart vurdere, at afspilningskvaliteten på E95 (tilsluttet via component) minder om en DVD-afspiller til ca. 1.500 kr. +/- 300 alt efter mærke.

Min 37" plasma (Pana Viera) er kræsen med input-signaler, og jeg er meget tilfreds med resultatet fra E95. Specielt på dårligt encodet DVD'er ser jeg en forbedring fra Pioneer'en, der havde lidt tendens til pixelering ved større brune og grålige flader... dog kun på dårlige DVD'er. Optagekvaliteten er uden sammenligning det bedste jeg har set blandt HDD-optagere (har dog aldrig set Sony HX1000). Dette skyldes muligvis at tuneren er betydelig bedre end gennemsnittet.

Jeg har ikke surroundanlæg - så lyden kan jeg ikke udtale mig om.

Det er generelt min erfaring, at spørgsmålet om billedkvalitet drukner lidt i snakken om finesser og firmware-opdateringer. Jeg havde to primære krav til min HDD-optager.

- God billedkvalitet
- (Næsten) lydløs

Med disse krav var valget relativt enkelt. Specielt det sidste punkt gør det svært at komme uden om E95 (og ja, den er faktisk lydløs)

Nightwalker
Til top
Tarzan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Oktober-2004
Point: 310
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2004 kl. 02:42

Det er generelt min erfaring, at spørgsmålet om billedkvalitet drukner lidt i snakken om finesser og firmware-opdateringer. Jeg havde to primære krav til min HDD-optager.

Ja, det er desværre også min erfaring. Jeg har selv 52" projekter TV, Denon Surround, Infinity 5.1 højttaleranlæg, og ønsker ikke at putte en "Bilka" maskine ind i anlægget. Jeg havde en ide om, at den også skal afløse min gamle Nad CD-afspiller, hvis kvaliteten er til det. Jeg har dog ikke kunnet finde svar på det nogen steder.

Optagekvaliteten er knap så vigtig som afspilningskvaliteten, da den ALDRIG vil kunne komme på højde med en godt fremstillet DVD, da der, mig bekendt, ikke findes TV-sendere i Europa der sender i så høj kvalitet. Alene af den grund skal min fremtidige DVD-optager være en temmelig god afspiller.

Venlig hilsen

Sven

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu