recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lyd og Surround indstillinger på min Yamaha reciev
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lyd og Surround indstillinger på min Yamaha reciev

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ridderen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2013 kl. 16:50
Så fik jeg lavet en måling igen, hvir mivrofonen kom lidt højere op, og ca. 1m fra væggen og det hjalp meget...

Se indstillinger:

Jeg er faktisk meget tilfreds... men har manuelt ændret det her:

Front fra large til small
Justeret fronterne så de begge står på 0.0 db.
center har jeg givet 2 db.
Subben op til 4 db.

Hvad siger i til det ?, synes det lyder meget fornuftig nu.

Hvad med Enhancer? on eller off? og hvad gør det ved lyden, udover det bliver lysere?

Så er der også pure direct, anbefaler i det ? og hvad gør det udover den slår subwoofer fra i musik og displayet slukker?

på forhånd tak for hjælpen.

Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2013 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af ridderen ridderen skrev:

Front fra large til small
Justeret fronterne så de begge står på 0.0 db.
center har jeg givet 2 db.
Subben op til 4 db.

Hvad siger i til det ?, synes det lyder meget fornuftig nu.

Hvis du syntes det er ok og lyder godt, så er det indstillingen.

Jeg vil dog lige sige, at hvis målingen ikke laver dine fronter til Small så kan du godt få et "hul" i cross-over ( overgang fra Sub til front ) når du selv vælger det bagefter.

Fronter bliver sikkert sat til Large pga. subbens placering.

Der er en grund til at fronter ikke får samme DB, ofte er det refleksioner fra vægge som gør at der skal skrues op eller ned.

Eks. min højre front får 2 DB mere end venstre, pga. at den ikke har en sidevæg. Du kan sammenligne det med at lave en tragt med hænderne når du skal råbe højt.

Så hvis du ser på din egen stue så er den ene højttaler længere væk fra en væg end den anden, derfor får den "lidt flere DB" 

Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2013 kl. 18:17

Hvad med Enhancer? on eller off? og hvad gør det ved lyden, udover det bliver lysere?

Så er der også pure direct, anbefaler i det ? og hvad gør det udover den slår subwoofer fra i musik og displayet slukker?

på forhånd tak for hjælpen.

Jeg bruger ikke Enhancer, men hvis man har nogle dårlige højttalere kan det måske hjælpe. Og det har du ikke, men hvis selve lydkilden er meget "flad" kan den da bruges

Pure direct er måske lidt for nørder som vil høre flac lyd og har lysten til at sidde og nærlytte til musikken. I daglig brug er det ikke noget jeg bruger
Til top
ridderen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Januar-2009
Point: 161
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2013 kl. 18:45
Pony og Otto>>> Jeg siger tusind tak for hjælpen, nu skal der ses film og høres musik. :)
Til top
VC10 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Marts-2007
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér VC10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2013 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men det undrer mig at den sætter alle højtaler til large hele vejen rundt ?

Som regel er det en ret simpel algoritme der vælger delefilter indstillingerne, typisk noget med at hvis -3 dB punktet er lavere end f.eks. 60 Hz, så sættes de til Large. Som Pony siger er din mikrofon for tæt på væggen, hvilket giver et hæv i bassen, så det kan sagtens være at frekvensgangen i dét punkt fortæller receiveren at højttaleren er "stor". Kombineret med at f.eks. centerhøjttalerens placering på et møbel også booster bassen. Men det vil lyde ringe, fordi dét du hører er rumresonanser og ikke højttaleren (populært sagt), derfor er det en fordel at skære bassen væk.

I det hele taget skal du bruge auto-opsætningen som en rettesnor, ikke som overdommer. Du skal ikke være bange for at redigere i indstillingerne efterfølgende, herunder ikke mindst at ændre i delefrekvenserne.

Når målemikrofonen skal placeres længere væk fra bagvæggen, for at undgå rumresonanser og at bassen hæves, bør man vel også placere sig i sofaen med samme afstand fra bagvæggen?

I "ridderens" tilfælde skal sofaen rykkes noget længere ud fra bagvæggen, men det bliver måske ikke så pænt indretningsmæssigt...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2013 kl. 15:08
Oprindeligt skrevet af VC10 VC10 skrev:

Når målemikrofonen skal placeres længere væk fra bagvæggen, for at undgå rumresonanser og at bassen hæves, bør man vel også placere sig i sofaen med samme afstand fra bagvæggen? 

Principielt ja, lyden er som udgangspunkt MEGET bedre en meter fra væggen end tæt op ad væggen (med forbehold for hvad et rums akustik ellers kan lave af sjove ting). I praksis er det jo ikke altid det kan lade sig gøre, men det er en fejl at tro at fordi man selv sidder i en mindre heldig position, så skal man også måle i dén mindre heldige position. Men det er dybest set et valg mellem to onder, det mest rigtige at gøre i den situation er at lade helt være med at måle.

Auto-korrektioner af enhver art er baseret på en hel masse antagelser. Så snart de antagelser ikke holder stik så fungerer algoritmerne, som auto-korrektionen er baseret på, ikke.
Til top
larsvj Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: DK-2830
Point: 431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsvj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Marts-2013 kl. 21:38
Jeg har en Yamaha RX-A1010, prøvede først automatisk opsætning med "Single Point" uden synderlig godt resultat, prøvede derefter med Multi test, 3 målinger på Sofa, 1 måling i lænestol, afsluttende med 3 målinger på sofafabordet (hjørner+midt).
Det gav et betydeligt bedre resultat, specielt i bassen blev stående bølger og dyb rumlen fjernet, men samtiddig gav det kælderdyb bas, har en Subwoffer på størelse med en stortromme... 
Glemte lige... Jeg havde målemikrofon sat på en lille trefod beregnet for fotografiapparat.

Redigeret af larsvj - 15-Marts-2013 kl. 21:44
* Sony KDL-46WE5W * OPPO BDP-83SE * YouSee Boxe * Yamaha RX-A1010 *
* Center: D A T HjemmeFusk * Front: Beolab 3 * Bag: JBL One *
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu