|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Stub ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 177 |
![]() Sendt: 15-Juni-2011 kl. 09:59 |
|
Jeg har w7-32 MCE og henter DVB-T signal FFA.
Jeg har for nylig ændret opsætningen så jeg nu har forbundet min HTPC via HDMI. Det fungerer også næsten problemfrit bortset fra at lyden forsvinder hvis HTPC genstarter og TV'et ikke er tændt. Det virker som om W7 ikke kan finde kanalen og så bare vælger et andet lyd output. Når jeg så prøver at aktivere lyd via HDMI igen, så kan den ikke finde den. Jeg må derfor genstarte for at W7 kan finde lyden igen. Er der en måde at tvinge W7 til at vælge HDMI lyd selvom TV er slukket ved genstart ?
|
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Jeg tror det er et alment problem. Jeg har tilsvarende problemer, hvis jeg ikke tænder tingene i den rigtige rækkefølge
1. TV 2. Reciever 3. PC Og nogen få gange går det også galt, selvom det udføres korrekt. Så slukker jeg recieveren og tænder den igen, så er der lyd |
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
Stub ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 177 |
![]() |
|
Netop fordi det nok er et alment problem, så håbede jeg jo at der også fandtes en løsning...
|
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|
Problem og problem....Man kan jo læse op på HDMI....Det hele kommer ned til Handshake og EDID/E-EDID.......
|
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
||
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
|
Ja, og det er jo så sikkert det der går ged i, af og til. Det der undrer mig lidt, er at der ikke er konsekevns i det. Hos mig sker det kun af og til, at det går galt. Prøvede lige inden jeg skrev dette at tænde min HTPC, uden at reciever og TV var tændt. Tilgik den så vi Fjernskrivebord, kikke på hvad den havde af lydenheder konfigureret. Der var kun en, det var Fjernlydenhed. Tændte så for reciever og TV, så tilføjede den helt automatisk HDMI lydenheden, og alt spiller. Nogle gange oplever jeg at der ikke er lyd, men billede ok. Så slukker jeg recieveren og tænder den igen, så er der lyd, men der er ikke noget mønster i hvornår det sker. Jeg har samme nedluknings og start procedure altid: DVBViewer kørende, slukker via remote (til dvale). Vækker den fra dvale med remoten. Det skal så siges at det er meget sjældent at fejlen opstår
|
||
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
||
![]() |
||
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
|
Men det kommer an på mange ting mest af alt timingen. Der skal være et "handshake" i mellem to/flere HDMI enheder(source, sink(s)) Handshake udveksler EDID-E-EDID dvs. der udveksles data i mellem Source og sink. De to enheder tilkendegiver overfor hinanden hvad de kan billedemæssigt og lydmæssigt. Nogen gange eller ofte, er der flere sinks - dvs lyd og billed på forskellige sinks. Handshake sker på "HotplugDetect". Dvs der dannes en source sink kæde når en enhed tilkobles, men der dannes såvidt jeg ved IKKE en når en af flere sinks frakobles.... Hele kæden skal med andre ord genskabes vha Hotplugdetect og Edid handshake hvis et led i den oprindelige kæde frakobles: Hvis en eller flere sinks/endpoints mistes, så ved source ikke hvad den skal og du får ovenstående problem. Det er ikke helt så simpelt at løse.... Man skal vide hvad der foregår, samt naturen i hvordan ens system benyttes førend man kan få et tilfredsstillende resultat. Nogen gange kan man benytte EDID/EIDID overrides(skærmdriver til pc som forcer nogle parametre uafhængigt af endpoints), andre gange må man scripte sig ud af det. Problemerne forstærkes af dårlige driver til grafik og lydkort. Selv har jeg en HDMI Switch med Basal Edid control på, der afhjælper div problemer. Men jeg kører også med nogle scripts...(i nogle scenarier) Disse scripts sørger for at genskabe en kæde med nye eller eksisterende sources og sinks. Den nemmeste måde at forklare det på er med en telefon landlinie, hvor man forestiller sig at linien bliver skåret over. Selvom den genetableres kommer forbindelsen ikke nødvendigvis tilbage førend man ringer op på ny. Redigeret af Patriarken - 20-Juni-2011 kl. 21:56 |
||
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |