|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
HarboSound ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 119 |
![]() |
Skulle du være i tvivl, så prøv at placere din sub i sofaen eller på en stol. Gå ned og check med din underbo om det har nogen effekt. Det tror jeg desværre ikke det har..... mvh Peter Harbo |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
Jeg tror vist Harbo har skåret det ud i pap, men hvis man bor i et byggeri der er ringe "afskærmet", vil subwooferens kobling til rummet (og gulvet) uanset hvad skabe vibrationer der er et irritationsmoment for underboen. Få en aftale om et tidsrum hvor den må bruges aktivt, eller væn dig til et setup uden subwoofer Jeg bor selv i et byggeri hvor de fleste af de andre lejligheder bliver brugt til socialt bedrageri (dvs at der sjældent er nogle hjemme), men bortset fra den løsning, så er det bare med at få et fritstående hus (der må man larme så meget man vil, så længe vinduerne er lukket) Jeg skal dog lige sige at naboerne, når de en sjælden gang i mellem er hjemme, bliver yderst agressive når man går til stålet |
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2370 |
![]() |
Selv om man siger at de lave toner ikke er retningsbestemte, mener jeg alligevel at placering af subben har en del at sige. Min nabo har ikke en subwoofer, men derimod to gulv højttalere af tvivlsom kvalitet, udstyret med 7" bas (ca.). Disse højttalere er rettet direkte ind mod væggen op til min lejlighed, og selv ved lave lydstyrker kan jeg høre bassen ret tydeligt. Når han spiller højt kan jeg høre alt. Jeg har en sub, og har den åbenbart placeret på en sådan måde at den ikke kan høres inde ved nabo'en ved lave lydstyrker. Selv når jeg spiller højt høres det nærmest blot som en rumlen; som torden i det fjerne. (Hvor jeg dog glæder mig til at flytte i hus om 20 dage...) |
|
![]() |
|
len61 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Januar-2007 Sted: Ama'r Status: Offline Point: 1499 |
![]() |
Kaizer har ret, alt lyd er i bølger ! Så med hensyn til placering ,så prøv ,at lægge subben ned på siden , på fire gummi fødder , således at ,at hornet og membranen peger horisontalt ,( det var det jeg mente med referencen ,til eltax planos (ved godt eltax er et fyord men lige den her sub har jeg af disse årsager)
![]() |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
ja, lyd er bølger, men lange bølger med maget energi forplanter sig nu en gang kraftigere i rummet og dets materialer end korte bølger med mindre energi. hvis naboen spiller højt kan du måske høre bassen og lidt mellemtone, men høj mellemtone og diskant kan du ikke høre (medmindre man har papirstynde vægge) Nå man placerer noget op af en væg/hjørne, så sikre man sig 100% at lyden vil koble sig til rummet, til stor gene for naboerne. Redigeret af kim olsen - 19-Marts-2009 kl. 20:23 |
|
|
|
![]() |
|
kaizer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2370 |
![]() |
Muligvis, men det er nu ikke den oplevelse jeg har. Min før omtalte nabo har sine højttaler stillet op mod en væg jeg ikke deler med ham. De har rettet fronten mod den væg, ca. 3 meter væk, jeg deler med ham. Min sub står i et hjørne hvor den ene væg ikke deles med nabo'en, mens den anden går vinkelret mod vores fælles væg. Den kan spiller rigeligt dybt og højt nok til at sofabordet ryster, men alligevel høres det ikke så tydeligt hos nabo'en, som hans musik høres inde hos mig. |
|
![]() |
|
![]() |
Det lyder meget underligt at du spiller så højt at sofabordet ryster. Har du mulighed for at måle frekvens og SPL? Nu er det ikke kun et spørgsmål om erfaring, men mere et fysisk faktum omkring kobling til rummet, der kan dog være faktorer der spiller ind, eks negativ interferens effekt, eller hvis man som mig selv har investeret i antireflektive dæmpeplader i hele rummet. Men eftersom din nabos højttalere står modsat den væg i deler er det vel også ret logisk at effekten ikke er så stor som hvis det omvendte var tilfældet.
Redigeret af kim olsen - 19-Marts-2009 kl. 22:30 |
|
|
|
![]() |
|
T800 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 185 |
![]() |
Harbo jeg har læst at din baggrund giver dig en viden om dette her som er
videnskabelig, men det link til Valhalla måtterne nævner resonansen i trægulve, og derfor tænke jeg at det burde prøves. Jeg vil gerne investere 299kr. og se om det hjælper, da bølgerne kastes ud i rummet vil jeg gerne suge så mange af dem ud af gulvet som muligt, altså dæmpe dem som går direkte ned i gulvet. Spikes er inkluderet i min sub, de er små og af gummi, men spikes er de. M.v.h. BF |
|
Pioneer 428XD,HD-EP30, PS3,5 stk. B&W M1,SPL1000R, Onkyo TX SR606 Silver
...We have no fate... HD Film |
|
![]() |
|
HarboSound ![]() Bruger ![]() Oprettet: 01-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 119 |
![]() |
T800 - skal du endelig prøve noget, så prøv hellere denne billige løsning først: Tag 2 stk tennisbolde. Skær dem over på midten så du får 4 halve. Placer subben på boldene. mvh Peter Harbo |
|
![]() |
|
T800 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 185 |
![]() |
Genial idé, dog en mindre æstetisk løsning
![]() M.v.h. BF |
|
Pioneer 428XD,HD-EP30, PS3,5 stk. B&W M1,SPL1000R, Onkyo TX SR606 Silver
...We have no fate... HD Film |
|
![]() |
|
Hyl.dk ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 353 |
![]() |
Jeg har aldrig selv fået klager fra naboerne, men til
gengæld havde jeg også problemer med at trægulvet spillede meget med. Dette fik jeg næsten 100% løst ved at kombinere granitfliser og kork. Du kan se resultatet i bunden af denne side: Link: Derudover flyttede jeg højtalerne længere væk fra vægen. Nu spiller gulvet kun 10% så meget med som før og bassen virker generelt mindre voldsom. Det samlede lydbillede blev mere roligt og bassen strammet op. Alt i alt en god investering på under 80 kr. Benyttes havefliser og skal det kun være en højtaler må dette store beløb kunne reduceres yderligere. Redigeret af Hyl.dk - 23-Marts-2009 kl. 17:58 |
|
Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |