recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lyddæmpning af beton loft
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlyddæmpning af beton loft

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1686
Direkte link til dette indlæg Emne: lyddæmpning af beton loft
    Sendt: 06-November-2009 kl. 13:19
Jeg har en hjemmebio med træ på alle væggene og betonloft. Se billede her:

Billedet er gammelt og der er også trægulv nu, efter vi har fjernet gulvtæppet.

Hvordan er de træpaneler på væggene i forhold til akustik? De er vel bedre end en glat væg går jeg ud fra? Har også hængt nogle malerier op for at hjælpe yderligere.

Jeg har tænkt på et tidspunkt at sætte de der gips plader med huller op i betonloftet, for at få en bedre akustik. Hvor gode er de sammenlignet med Troltekt plader ?
Jeg skal gerne have de tyndeste, og det er nok gipsen. Men giver det samme effekt?
På den anden side kræver gipsen nok forskalning - kan man lime troltekt plader op? Og hvor tynde kan man få dem?

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 14:15
Hvis det skal nytte noget med pladerne med huller i, skal du have et hulrum bagved, og helst fyldt op med et absorberende materiale (fx rockwool). Jo, dybere hul desto lavere frekvenser bliver absorberet. 

Derfor vil du få et bedre resultat med troltek-plader eller ditto rockfon, fordi materialet i sig selv er absorberende. Hullerne i de andre plader er også med til at "tune" de frekvenser som absorberes, hvorfor en sådan løsning ikke vil være lige så bredbåndet.  
Til top
Krusty the Clow Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2008
Point: 354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 16:06
Troltekt skal skrue op på forskalning.
troltekt kan fåste i tykkelse 25mm (2,5cm) og 35mm (3,5cm) og de fåste 600*2400, 600*2000, 600*1200, 600*600 og 600*1190.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2009 kl. 19:42
tak for input.

Er der tyndere alternativer?

Jeg mener ikke at gipspladerne kræver rum bagved. Der ligger et lag filt på bagsiden som fanger lyden.

Til top
tagekp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-September-2005
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2009 kl. 12:24

Der er Rockfon lofter, som også har Vægabsorbenter

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 09:30
Har læst lidt tråde herinde og på hifi4all. Det er som om folk ikke altid skelner mellem akustik og lydisolering.

Så vidt jeg kan forstå tager to lag gips det meste hvis der er lidt luft og rockwool bagved, men er i tvivl om træbeton/troltekt/Rockfon også stopper lyden på samme måde eller det mere er til selve akustikken?

Jeg overvejer at bruge de ofte grønne (satser på at finde nogle hvide) isoleringsplader til gulve. De er lavet af træfiber, er billige og skulle være effektive.

Jeg vil nødig ofre 50cm på isolering. Så hvordan får jeg mest for pengene samtidig med at det ikke bliver for tyk?
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:02
troltekt pladerne, dæmper tilbagekastningen af lyd, og er den bedst løsning til at skabe absorberende lydoverflade, det er ikke sådan a tman kan troltekt beklæde en væg og så kan naboerne ikke høre noget.

men det er et kanont materiale til at skabe et lyddødt rum, så man ikke får alt det ekko, også derfor det bliver brugt i høje rum med klinker, da der ellers vil være uudholdeligt at være der, uden disse plader pga. rumklang.

det er vel det du søger?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:12
Nej jeg søger den bedste isolering så lyden ikke kommer ud til de andre rum. Selve akustikken klarer jeg bagefter med tæpper og andet. 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:30
Vi bruger et materiale som Ikalon http://www.norisolshop.dk/Norisol/ShowDocument.aspx?DocID=38 til lyddæmpning/isolering, det er måske ikke den skønneste løsning, men det er et produkt med en stor masse og derved er i stand til at absorbere lyden bedre især hvis de tykkere tykkelse vælges... materialet er brandhæmmet, og altså udmærket i sandwich konstruktioner.

som finnish kunne en perforeret stålplade i ønsket farve bruges for inspiration se http://www.rmig.com/sw13899.asp
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:42
Spændende - hvad koster Ikalon ca?
 Ikalon ligner lidt noget jeg har købt i biltema tidligere til at lydisolere mit pc kabinet. Det var vist beregnet til biler. Det var også selvklæbende og med en folieside.

Men tror I ikke 2 lag gipsplader skærmer noget mere alligevel? Det er vel tungere. Jeg er bare i tvivl om man skal smide rockwool/Ikalon/lignende bag ved, eller om det er bedre med fri luft som nogle anbefaler på hifi4all?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 13:53
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2009 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

Spændende - hvad koster Ikalon ca?
 Ikalon ligner lidt noget jeg har købt i biltema tidligere til at lydisolere mit pc kabinet. Det var vist beregnet til biler. Det var også selvklæbende og med en folieside.

Men tror I ikke 2 lag gipsplader skærmer noget mere alligevel? Det er vel tungere. Jeg er bare i tvivl om man skal smide rockwool/Ikalon/lignende bag ved, eller om det er bedre med fri luft som nogle anbefaler på hifi4all?
da jeg købte noget 2cm tykkelse med klæber på herud til job mener jeg det kostede i omegnen af 220,- kr/m2 (det er billigere uden dobbeltklæbende materiale for fastgørelse) jo tykkere jo dyrere... men læg mærke til vægtfylden, det er præcist hvad der gør det godt til at standse lyden... er væggen blød kan man få fat i en stålplade først også ikalon også evt en perforeret stålpade ovenpå for lækker finnish... dæmpningsgraden er omkring 90% ved reflektioner og materialet bag kan absorbere evt vandring af lyd til andre rum... jo tykkere jo bedre dæmpningseffekt.
det materiale du linker til ovenfor er også ikalon blot med en særlig overflade... mener den er omkring 50-70kr dyrere pr m2... god hvis du skal beskytte for smuds

Redigeret af rhsin - 03-December-2009 kl. 14:11
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu