|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
betho ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 318 |
![]() |
Nedstående er sakset fra www.bolius.dk. Der er her tale om lydisolering mellem rum og ikke akustikforbedring. Korrekt lydisolering koster plads. Både i højde og drøjde. De der issolerings materialer til biler og kontorskærme virker også akkustikforbedrende, men de virker også kun lige i deres område. Dvs. at alle vægge og loft skulle beklædes med materialet, og det ville ikke være nok i sig selv, i det en lydisoleret væg bliver forseglet med fugemasse. Det er naturligvis en vurderingssag. Men faktum er der skal være hulrum mellem eksisterende mur og forskalling. Der findes iøvrigt masser af materialer i byggemarkeder til at sørge for at den nye forskalling kommer så lidt i kontakt med eksisterende mur og gulv, som overhovedet muligt. Jeg fandt engang em pijece med udførlig beskrivelse. Men ved ikke om de har den i byggemarkederne endnu.
Hvordan kan du dæmpe støjen igennem væggen fra naboen?Støj trænger gennem selv små åbninger og sprækker, så det første, der kan gøres, er at tætne eventuelle utætheder omkring rørgennemføringer osv. Tætningen er dog sjældent nok i sig selv. En effektiv og forholdsvis enkel måde at lydtætne en væg ind til naboen på er en såkaldt forsatsvæg, som er en ny væg, der bygges uden på den gamle. En forsatsvæg opbygges typisk med to lag gipsplader på et skelet af stålprofiler, som holdes fri af den eksisterende væg, men slutter helt tæt til de omgivende vægge, gulv og loft. Alle samlinger skal fuges for at sikre tætheden. I hulrummet mod den eksisterende væg anbringes isoleringsmateriale, således at cirka tre fjerdedele af hulrummet er fyldt op. Isoleringen må ikke trykkes sammen, og der skal være mindst 10 cm mellem den gamle og den nye væg. Jo større afstand mellem den gamle væg og forsatsvæggen, desto bedre lydisolation. En forsatsvæg kan i bedste fald næsten halvere støjen. Problemet med en forsatsvæg er dog, at den optager plads og i nogle tilfælde kræver flytning af installationer. I ældre ejendomme med stuk i loftet kan det være svært at etablere en forsatsvæg på en pæn måde. En nødløsning kan være at montere en tyndere forsatsvæg direkte på den eksisterende, men den vil være mindre effektiv, og det forudsætter, at den eksisterende væg er tung, dvs. enten af beton eller murværk. Hvordan kan du dæmpe støjen igennem loftet fra overboen?En konstruktion, som minder meget om en forsatsvæg, bruges også, hvis man vil isolere loftet mod støj fra overboen, f.eks. trinlyd. Loftet opbygges med gipsplader på stålprofiler, og for at være effektivt skal det spænde frit fra væg til væg og slutte helt tæt til rummets omgivende vægge, men ikke være forbundet med det eksisterende loft. Også her lægges isolering ind, og afstanden mellem det gamle og det nye loft skal helst være omkring 10 cm for at være effektivt. For at loftet kan bære sig selv uden at bøje for meget nedad skal de bærende profiler være rigtigt dimensioneret til opgaven. Til meget store rum kan man benytte et såkaldt nedstroppet loft, hvor de bærende dele er elastisk ophængt i det eksisterende loft. Et korrekt udført underloft vil i bedste fald næsten kunne halvere støjen fra overboerne og omvendt dæmpe støj fra din lejlighed hos overboen. Hvis støjen fortrinsvis sker via væggene, vil et lyddæmpende underloft ikke være helt så effektivt. Et lydisolerende underloft tager noget af højden i rummet, og her skal man være opmærksom på bygningsreglementets krav om mindstehøjde i beboelsesrum på 230 cm. Underloftet vil skjule eventuel stuk i det gamle loft, og i nogle tilfælde vil det være svært at lave en pæn tilslutning til højtsiddende vinduer." ![]() |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() |
Det vil aldrig være bedre kun med luft imellem. Det de muligvis henviser til, er hvis man har en porøs absorbent, som fx mineraluld, og placerer den et stykke ud fra væg/loft. Det vil give en bedre dæmpning ved lavere frekvenser. Hvis man fylder hele hulrummet ud, vil det bare betyde en mindre absorbtion tæt på væggen, men dog en absorbtion.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |