|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Stromgren ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2010 Sted: Valby København Status: Offline Point: 275 |
![]() Sendt: 22-Marts-2010 kl. 12:08 |
jeg står over for et lille byggeprojekt, og håber jeg kan få lidt hjælp / gode råd min væg bag tv og front højtalere er en ca 12 cm tyk trævæg med strå og puds, desværre er min nabos soveværelse lige på den anden side, og jeg mener at film og musik skal nydes ved høj volume, mit ? er så hvordan forhindrer jeg lyden i at ryge ind til naboen, så jeg kan nyde mine film med go samvittighed, jeg er lidt ude i at bygge en væg med luftrum og isolering, men hvordan gøres det bedst, eller er der andre bud ?
|
|
![]() |
|
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
![]() |
Du har ingen glæde af luft bag væggen.
Den kan bygges op på følgende måde: ![]() 2. lag gips skal have en gummifuge på ca. 1cm hele vejen rundt, det vil sige, der skal være 1 cm fri hele vejen rundt, som så fyldes ud med en gummifuge. Gipspladerne sættes op med forskudte samlinger, eventuelt tætnes samlingerne på 2. lag gips med gummifugemasse også. Skelettet til væggen bygges op med 60 cm i mellem stolper, derved er det nemt at skrue gispplader på. Det udfyldes med isolering. Væggen vil blive 45mm+45mm+13mm+13mmm= 116mm tyk. |
|
![]() |
|
TvHomer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-August-2009 Status: Offline Point: 756 |
![]() |
Jeg tror dog også at lyden vil rejse og forplante sig gennem gulv, loft og vægge, så det bedste ville nok være at vise hensyn og skrue ned, når han er gået i seng.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() |
Det er korrekt indtil et vist niveau, så det giver en begrænsning for hvor meget det kan betale sig at dæmpe væggen.
En vigtig ting mht konstruktionen er at væggen er flydende monteret, således at der ikke er direkte kontakt til den eksisterende væg/gulv. Det handler om at lave et masse-fjeder-system der kan absorbere den akustiske energi, og som har resonans der hvor du ønsker at dæmpe mest. |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
alternativt kan du beklæde vægen med antireflektive plader hele vejen rundt, det har jeg selv måtte være nød til at gøre (dog mere af akustiske årsager)
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
Stromgren ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2010 Sted: Valby København Status: Offline Point: 275 |
![]() |
jeg har googlet mig frem til at de løsning som hans j kommer med bare med luftrum mellem eksisterende væk og den nye skulle kunne dæmpe lyden med 50%.
ved godt man skal ta hensyn til naboen, men kan man fjerne noget af lyden fra hans soveværelse, ville det jo klart være at foretrække. er der nogen der har erfaringer med sådan et lyddæmpnings projekt så ti ej, alle råd er velkomne |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
![]() |
Hulrum fungerer godt i forbindelse med lydabsorbtion, når det handler om isolering, og specielt af lave frekvenser, er det ikke-termineret masse der skal til. Så hans j er inde på noget af det rigtige, bortset fra kontakten med den eksisterende konstruktion.
Jeg har en smule praktisk erfaring med emnet, men har ellers det meste af min viden fra undervisningen i bygnings -og rumakustik på DTU.
|
|
![]() |
|
Hans j ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
![]() |
Der er jo ikke kontakt med den eksisterende konstruktion, jo altså isoleringen, men den vil da ikke overføre nogen lyd ? |
|
![]() |
|
![]() |
ok, så du vil lave det sådan at gipsplader, gummifuge og bjælker er en selvstændig konstruktion. Så giver det fint mening
![]() Men det må også betyde at hele konstruktionen hviler på en gummifuge eller lignende, synes ikke det fremgår klar af tegningen.
|
|
![]() |
|
![]() |
jeg har tænkt mig at bruge det hersens u skinner der er beregnet til opsætning af gips vægge og de har en eller anden form for polyeten underlag
|
|
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver Nad t557 Bluray Dali Lektor 6 fronter Dali Lektor Lcr Center gale 3060 Bipolar Bag |
|
![]() |
|
![]() |
Det står uddybet i teksten
![]() |
|
![]() |
|
RogueAgent ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Maj-2009 Status: Offline Point: 859 |
![]() |
Det er ikke helt billigt, men hvis det kun er en enkelt væg det handler om kunne Green Glue være en mulighed - det giver en ret effektiv dæmpning hvis det påføres mellem to gipsplader.
http://www.greenglue.co.uk/ |
|
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |