recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyden er nu ude af sync (lang indlæg)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyden er nu ude af sync (lang indlæg)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyden er nu ude af sync (lang indlæg)
    Sendt: 07-Januar-2011 kl. 17:33

Jeg har skiftet min gamle 40" Samsung M87 fladskærm ud med en ny 46" Samsung 8705 LED, men det har desværre givet mig nogle lyd problemer :/

Mit setup er følgende:
Jeg bruger en PS3 som afspiller til stort set alt, hvor der tidligere har gået HDMI med lyd og billede til min surroundreciever (Marantz 4002) og derfra HDMI videre til TV'et. PS3'eren har stået for al dekodning og sendt lyden videre som linær PCM via HDMI til anlægget - dette har altid fungeret perfekt for mig (jeg er dog ikke klar over om det var det bedste :)

Men problemet er nu, at når jeg vil afspille noget fra PS'3eren så er lyden ude af sync (tror det er foran), og jeg har læst mig til at det nok er fordi TV'et kommer bagefter med billedet fordi den bearbejder/behandler billedet meget.
Jeg har forsøgt at slå diverse ting fra på TV'et (Motion Plus, digital og MPEG støjfilter, kantforbedring osv.) og det virker som om det gør det en smule bedre, men lyden er stadig ude af sync.
Anlægget har ikke Lip Sync funktion og jeg har forsøgt at sende lyden til anlægget via optisk og så sende billedet direkte til TV'et, men det hjalp heller ikke.

Lige nu går lyd og billede via HDMI til TV'et og lyden går fra TV til anlæg via optisk og det ser ud til at virke perfekt så lyden igen er i sync (TV'et har mulighed for at stille på lyd forsinkelse inden den sender det ud), så går ud fra at TV'et kan få lyd og billedet til at passe som når man ser alm. TV.

Ulempen er dog nu, at jeg ikke længere kan få DTS igennem (måske fordi TV'et ikke kan håndtere det?), det bliver bare til støj og ellers kan man kun få PS3'eren til at lave det om til stereo :(
En anden irriterende ting er, at når jeg spoler (hedder vel ikke spoler når det ikke er bånd :) i film, så "muter" lyden et sekund når man starter og slutter. Der er er aldrig lyd på når man spoler hurtigt, men ved 1,5 hastighed har lyden altid kørt glat igennem sammen med billedet, men nu mister jeg altså lidt når jeg sætter farten op og derefter ned på normal igen (lyder måske som et lille problem, men det genere mig).

Er der nogen der har bud på hvad jeg kan gøre for at få det som mit tidligere setup men uden at lyden er foran? Jeg vil jo meget gerne havde DTS igen og havde mulighed for at det går flydende ved når jeg sætter hastigheden op.

Jeg håber der er nogle kloger hoveder der kan hjælpe :)

Med venlig hilsen Dennis (HIFI-noob)

Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 17:55
mth. synkroniseringen så kan der være mulighed for at indstille delay/forsinkelse i receiveren - der må du tjekke din manual.

mht. manglende DTS, så er der en del TV som ikke kan sende surround lyd videre fra eksterne kilder (her vil du typisk kun få stereo).

Har din receiver HDMI ind? Hvis Ja så kører du et HDMI kabel fra ps3 til receiver, og fra receiver til TV - Du kan så beholde dit optiske kabel mellem tv og receiver, hvis du ønsker at få TV lyden ud den vej.

Har din receiver ikke HDMI ind, er den bedste løsning at have et optisk kabel fra PS3 til receiver, og så igen evt. beholde det mellem tv og receiver til lyden fra tv'et.

*Edit, fik lige nærlæst dit indlæg, og kan se at du har prøvet noget af det jeg har foreslået..ja så melder jeg pas:)


Redigeret af Kasper_J - 07-Januar-2011 kl. 17:56
Til top
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 18:05
Hej Kasper.

Jeg kan ikke rigtig finde noget i manualen til receiveren omkring delay, så tror ikke den kan det :/
Men jeg kan fint få TV'et til at vidersende surround, men bare ikke som DTS.

Og med hensyn til HDMI, så har anlægget én indgang, som jeg jo også har brugt tidligere, men det fangede du vist ved nærlæsningen :)
Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2011 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af vaering vaering skrev:

Jeg kan ikke rigtig finde noget i manualen til receiveren omkring delay, så tror ikke den kan det


Kan du stille afstand til højttalere?

Læg 5-10 meter til og se, hvad der sker.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2011 kl. 10:21
Hej Claus.

Ja, det mener jeg at man kan gøre, så det vil jeg lige forsøge :)
Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2011 kl. 12:23
Nu har jeg sat mit gamle setup op igen og har testet med at sætte afstanden op til maks (9 meter) og det ser ud til det hjælper noget, det virker i hvert fald ikke så tydeligt nu. Dog kan man godt se der er lidt tilbage når man sidder og kigger efter det - men vil lige teste med at se lidt serie eller film før jeg kan sige om det er den endelige løsning.

Nu har jeg igen fået sat PS3'eren til linær PCM og nu kan jeg sætte farten op til 1.5x hastighed igen og beholde lyden uden ophold :) Det er glædeligt, selvom nogen måske nok mener det er en ligegyldig ting...
Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
monodna Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-August-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 22:04
Hej

Har haft samme problem med min ue40b7070 og de 60 ms delay min forstærker kan lave, var ikke nok til at løse det. Efter at have kigget rundt på forskellige fora har jeg været et smut i service menuen, hvor man kan sætte audio delay for aux-porten. Sjovt nok er de indbyggede højttalere forsinket med 100ms, men aux står til 0. Efter at have sat aux til 100ms, ser det umiddelbart ud til at passe ret godt.
Inden I slår jer løs i service-menuen skal I lige vide at det er en ret hardcore ting og man kan fucke tv'et grundigt op hvis man piller ved noget forkert. Derfor kan man også risikere at bryde garantien. Vær også opmærksom på at der er to forskellige aux audio delay indstillinger og det er den øverste der skal justeres...

For at komme i service-menuen skal følgende gøres:
1. Tænd tv og vælg input der skal justeres.
2. Sluk tv'et (stand by)
3. Tryk [INFO] [MENU] [MUTE] [POWER] - skal ikke trykkes ned samtidig men efter hinanden. Det skal gøres indenfor 3 sek. (har jeg læst)
4. Tv'et tænder nu med servicemenuen i venstre side. Så vidt jeg husker det, skal man ind i OPTIONS -> SOUND
5. Indstil ønsket forsinkelse
6. Tryk POWER for at gemme og slukke tv'et
7. Tænd tv

HUSK at skrive alle indstillinger ned (jeg tog billeder af dem i stedet), for bare det at man går ind i servicemenuen nulstiller alle indstillinger. Tilsyneladende kun lyd/billedeindstillinger - jeg har i hvert fald ikke lige lagt mærke til at andre indstillinger er væk...

Mvh Claus
Underskrift
Til top
monodna Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-August-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 22:44
EDIT:

Oprindeligt skrevet af monodna monodna skrev:


1. Tænd tv og vælg input der skal justeres.

Jeg ved egentlig ikke om ændringen slår igennem på alle inputs eller kun den man vælger. Det var bare sådan det var beskrevet de steder jeg læste om det. Jeg valgte tv-inputtet og har ikke nået at teste det på min ps3 endnu...

Claus
Underskrift
Til top
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 14:31
Jeg har godt læst om det med servicemenuen, men det løser vel ikke problemet for mig?
Jeg kører jo lyd og billede fra PS3 til anlæg og derfra går billedet videre til TV'et.
Så jeg bruger normalt ikke AUX-udgangen, kun hvis det er til alm. TV kiggeri, og det er sjældent med anlægget tændt :)
Men når jeg har gjort det, synes jeg aldrig lyden er ude af sync, men det kan TV'et nok også styre når den får det hele ind og derfor måske selv forsinker lyden så det passer til den tid det tager at behandle billedet.
Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
monodna Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-August-2010
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 23:08
Ahh.. nej, det løser nok ikke dit problem - fik åbenbart ikke læst det ordentligt :) 

Det ser ud som om at tv'et (i mit tilfælde i hvert fald) er ca. 100 ms om at behandle billedet, så når dit anlæg ikke kan forsinke lyden er du på den. Jeg kører også selv lyden direkte fra ps3 til mit anlæg, og jeg har normalt også usynkroniseret lyd/billede der, selvom min forstærker kan forsinke med 60ms. Jeg ved sgu ikke hvad man kan gøre. Har dog ikke kigget lyd-indstillinger for ps3 særligt grundigt igennem, så ved ikke om der er mulighed for at forsinke det den vej..?
Underskrift
Til top
vaering Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 09:06
Jeg har forsøgt at finde settings på PS3'eren og har også forsøgt at Google mig til noget, men jeg er ikke blevet klogere :(
PS3 kan vist ikke gøre noget for at forsinke lyden, og det eneste jeg kunne vinde lidt på ved anlægget, var at indstille front og center højtalerne til at være 9 meter væk - det hjalp en smule, men desværre ikke nok.
Samsung UE46-C8705, NAD 748, Monitor Audio RS.
Til top
pmalm Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2007
Sted: 3400, DK
Status: Offline
Point: 433
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 10:47
Har lidt af samme problem i mit setup.. dog kun ved afspilning af DVD film, ingen problemer når jeg sætter en BD film på...
Mvh Peter

LG-55EC930, NAD-M3, XBOX-ONE S, B&W CM8, SONOS.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu