recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lydforskel via hdmi???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlydforskel via hdmi???

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2008 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Dvs. du har et DVI stik i din PC der understøtter lyd?

Følgende indlæg i en anden tråd bekræfter, at nogle DVI-stik kan levere både billede og lyd:

Oprindeligt skrevet af torpedo torpedo skrev:

Kan se at I bl.a. debattere om et DVI->HDMI kabel kan understøtte lyd.Jeg kan også bekræfte at dette er muligt, da jeg selv anvender et sådan kabel. Min Dreambox DM800HD overfører både billed og lyd via DVI->HDMI kablet til TV.

EDIT: Link til tråd rettet.

Redigeret af jeje - 11-December-2008 kl. 14:45
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Jeg kan godt se at wikipedia siger at der ikke kan overføres lyd via HDMI fra et fra grafikkort (DVI udgang) men hvordan fortolker du så følgende specifikation der følger med et Radeon HD 4830 kort som jeg bla. har.

Det var såmænd bare et uddybende spørgsmål, for at forstå problemstillingen, ikke en påstand om noget som helst.

Som nævnt, DVI-I er lig med DVI-D plus DVI-A, dvs. digital og analog overførsel af billede. DVI-D er rent digitalt, DVI-A er rent analogt. HDMI er groft sagt lig med DVI-D plus lyd - dvs. du kan ikke overføre DVI-A til HDMI, heller ikke til lyd. Der er ikke nogen steder i HDMI kablet at føre de ledere hen...

Lyden i et HDMI kabel ligger som sagt ikke på separate ledere, men er embedded i lyddelen. Dét Nvidia har gjort, er som med f.eks. Dreambox at konfigurere en DVI-udgang så den overfører et HDMI  signal, men det er ikke noget der er officielt understøttet af DVI standarden. Men derfor kan det jo godt virke.

Jeg har meget svært ved at tro på at du har haft lyd til at virke med ét DVI-HDMI kabel, men ikke med et andet, uden at du har ændret noget i opsætningen. Der findes ikke forskellige DVI>HDMI kabler. Tag et kig her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Dét der svarer til DVI-D single link, er dét der kan overføres til HDMI, og intet andet. Som sagt, producenten kan så vælge at omgå standarderne, og overføre HDMI-signaler i et  DVI stik, men det ændrer intet i kablerne. Der er heller ikke forskel på HDMI 1.0 og HDMI 1.3 kabler, udover at HDMI  1.3 godkendte kabler er kvalitetstestet grundigere.

Som allerede nævnt, når lyden nogle gange er foran billedet, skyldes det forsinkelse i billedprocesseringen. I nogle setups er billedet faktisk foran lyden, fordi lydprocesseringen er den langsomme... Det er dog relativt sjældent.

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 19:29

Dét der svarer til DVI-D single link, er dét der kan overføres til HDMI, og intet andet.

Njarh.

Der er faktisk en bruger her på forummet, der har haft problemer med at overføre billede fra en PC med en single link DVI-HDMI-adaptor, mens en dual link fungerede. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der var noget i vejen med single link-udgaven.

Link:
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44653
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2008 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Dét der svarer til DVI-D single link, er dét der kan overføres til HDMI, og intet andet.
Njarh.Der er faktisk en bruger her på forummet, der har haft problemer med at overføre billede fra en PC med en single link DVI-HDMI-adaptor, mens en dual link fungerede. Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at der var noget i vejen med single link-udgaven.Link:http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44653

Fejlen må have været i adapteren. Som Otto skriver, er der kun plads til den ene link i HDMI-stikket.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 10:23

Bare for lige at skyde den helt til jorden:

Nedenfor er, baseret på wikipedia, sammenhængen mellem DVI-D single link og HDMI. Bemærk at der er forskel på hvilke data-kanaler der er i de to systemer, men ingen af disse data-kanaler har noget med lyd at gøre. Al billed- og lyd-information ligger i tre TMDS kanaler, der hver fylder tre pins (da det er et balanceret signal). Bagud-kompatibiliteten mellem DVI-D og HDMI ligger i at de tre TMDS kanaler (0, 1, 2) overføres pin for pin fra det ene til det andet.

DVI pin 1 > HDMI pin 3
DVI pin 2 > HDMI pin 1
DVI pin 3 > HDMI pin 2
DVI pin 6 > ? (DDC clock)
DVI pin 7 > HDMI pin 17
DVI pin 8 > ? (analog vertical sync)
DVI pin 9 > HDMI pin 6
DVI pin 10 > HDMI pin 4
DVI pin 11 > HDMI 5
DVI pin 15 > ? (Ground)
DVI pin 16 > HDMI pin 19
DVI pin 17 > HDMI pin 9
DVI pin 18 > HDMI pin 7
DVI pin 19 > HDMI pin 8
DVI pin 22 > HDMI pin 11
DVI pin 23 > HDMI pin 10
DVI pin 24 > HDMI pin 12

Som man kan se er der enkelte pins i DVI stikket som ikke er understøttet af HDMI. Omvendt, så har HDMI følgende pins der ikke er understøttet af DVI:

HDMI pin 13 CEC
HDMI pin 14 Reserved
HDMI pin 15 SCL
HDMI pin 16 SDA

Derudover har DVI nogle analoge forbindelser:

DVI-A/I pin C 1-5: Analog RGBHV

Dual-link har derudover tre ekstra TMDS kanaler, der hver især deler ground med en af de oprindelige tre TMDS kanaler.

DVI Dual link: pin 4, 5, 12, 13, 20, 21: TMDS data 3+4+5

Det burde være åbenlyst at der ikke er nogen pins i HDMI der kan bruges i sammenhæng med C-pins'ne eller med dual-link pins'ne i et DVI-stik. Som sagt, når der er lyd i et DVI stik, er det altså fordi man i signalkilden har valgt at sende noget data ud på TMDS kanalerne, der svarer til HDMI, sådan at HDMI-stikket i den anden ende kan modtage det. Om kablet er DVI-I eller dual link, vil ikke have nogen indflydelse på det. Hvis ét kabel virker og et andet ikke gør, er der noget andet galt.

Redigeret af AV Precision - 13-December-2008 kl. 11:43
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 11:30

Hvis ét kabel virker og et andet gør, er der noget andet galt.

...som f.eks. at de begge virker?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 11:43

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis ét kabel virker og et andet gør, er der noget andet galt.

...som f.eks. at de begge virker?

Hehe, der manglede lige et "ikke" der et sted...

Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 14:17

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Her må det være på sin plads at spørge om hvorfor lyden er hurtigere end billedet gennem HDMI. Dette er jo et faktum, da det er nødvendigt med delay på recieveren.

Nødvendigheden af delay for lyden (hvad enten den sættes i A/V receiveren eller i afspilleren) er ikke relateret til HDMI overførsel.

I "gamle" dage, hvor overførslen af lyd skete med coax eller optisk kabel, var der også behov for delay-indstillinger.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Her må det være på sin plads at spørge om hvorfor lyden er hurtigere end billedet gennem HDMI. Dette er jo et faktum, da det er nødvendigt med delay på recieveren.

Nødvendigheden af delay for lyden (hvad enten den sættes i A/V receiveren eller i afspilleren) er ikke relateret til HDMI overførsel.

I "gamle" dage, hvor overførslen af lyd skete med coax eller optisk kabel, var der også behov for delay-indstillinger.

Hvis du med gamle dage mener dvd med scart til TV og coax til reciever, så var der ikke behov for delay. Har aldrig haft problemet før jeg skiftede til HDMI.

Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 17:35

Hvis du med gamle dage mener dvd med scart til TV og coax til reciever, så var der ikke behov for delay. Har aldrig haft problemet før jeg skiftede til HDMI.

Med gamle dage mener jeg tiden med coax og optisk kabel. Så den situation du beskriver falder ind under min definition af gamle dage .

Selv har jeg aldrig haft behov for at anvende delay indstillingen.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 17:58
Ok, jeg prøver igen.

Jeg mener naturligvis ikke at betegnelsen DVI-D eller DVD-I er afledt af, om stikket kan anvendes til lyd eller ej, men blot at det skal være et DVI-I stik for at det vil virke med lyd. (flere pins) Kunne godt misforstås. 

----

Jeg har kigget lidt på måden det fungerer på og er nået frem til følgende i forbindelse med dongler for grafikkort og eller, DVI/HDMI kabler, uden at det behøver at være den fulde forståelse.

Som det allerede er kommet frem er der i et HDMI kabel 19 (24) ledere  hvor de 3 anvendes ved data og resten har andre funktioner. Og det er korrekt at lyden også kommer frem i de samme ledere i sagens natur da det jo er digitalt. Jeg havde forestillet mig at nogle af lederene blev brugt ved lyd, siden det ikke er alle dongler eller DVI/HDMI kabler der overfører lyd, men det er ikke tilsyneladende ikke måden det fungerer på.

Hvis det blot var tilfældet ville et kabel eller en dongle der fungerer med fx  Nvidias grafikkort, muligvis også fungere sammen med et kort fra ATI. Det er imidlertid ikke tilfældet. Og en dongle for et HD 3850 kort virker ikke med et HD 4850 fx. Der er kun lyd fra det kort donglen passer til.  Fremgår af forskellige forums.

Man kan oså se at nogle DVI/HDMI kabler virker for nogle, men ikke for andre. Og nogle dongler virker med lyd og andre ikke osv.

Så det kunne måske være interresant at se ind i en sådan dongle der også kan bruges til  at overføre lyd.

Som man ser er der en indbygget chip og det er faktisk tilstedeværelsen af denne chip der afgør om der kan bruges lyd eller ej. Den mangler i en almindelig dongle. Den bidrager altså med et af grafikkortet opfanget signal, vi forudsætter at grafikkortet kan levere lyd over HDMI, men det er efterhånden det almindelige.

Det kan sikkert bruges på forskellig vis, siden Nvidia og ATI anvender forskellige dongler.

Kan det tænkes at et DVI/HDMI kabel kan være lavet sådan. Ja, åbenbart.

Der er adskillige forums hvoraf det tydelig fremgår at DVI/HDMI kabler kan anvendes sammen med lyd ved HDMI og at kablet derfor ikke bruger en dongle. Men da det er kompliceret at bruge dongler der skal passe helt til et bestemt grafikkort, kan man heller ikke forestille sig at et DVI/HDMI kabel vil virke i alle situationer.

Jeg siger ikke at jeg har forstået det hele, men det er måske lidt uddybende.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2008 kl. 18:13
Det handler også om licenser i forbindelse med dongler og lyd. Så man prøver at komme uden om at betale en licens for hvert enkelt grafikkort og det kan let være en del af forklaringen på de forskellige dongler. 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu