AV Precision skrev:
Bare for lige at skyde den helt til jorden:
Nedenfor er, baseret på wikipedia, sammenhængen mellem DVI-D single link og HDMI. Bemærk at der er forskel på hvilke data-kanaler der er i de to systemer, men ingen af disse data-kanaler har noget med lyd at gøre. Al billed- og lyd-information ligger i tre TMDS kanaler, der hver fylder tre pins (da det er et balanceret signal). Bagud-kompatibiliteten mellem DVI-D og HDMI ligger i at de tre TMDS kanaler (0, 1, 2) overføres pin for pin fra det ene til det andet. |
Du angiver ikke korrekte forbindelser for datakanalen, vel fordi den har forskellig benævnelse i de to standarder, men de korrekte forbindelser kan ses i Ken_T's diagram. Bagudkompatibiliteten gælder også datakanalen DDC. HDMI har desuden en optionel kanal kaldet CEC.
AV Precision skrev:
Derudover har DVI nogle analoge forbindelser:
DVI-A/I pin C 1-5: Analog RGBHV |
og:
Pin 8: analog vertical sync (V-et i RGBHV).
Ken_T skrev:
Ok, jeg prøver igen.Jeg mener naturligvis ikke at betegnelsen DVI-D eller DVD-I er afledt af, om stikket kan anvendes til lyd eller ej, men blot at det skal være et DVI-I stik for at det vil virke med lyd. (flere pins) Kunne godt misforstås. |
Forkert. Det modsiges af dit diagram, som bl.a. viser, at C1-C5 ikke er forbundet. Da diagrammet viser et meget simpelt kredsløb, vil jeg desuden komme med den påstand, at der IKKE er nogle DVI->HDMI-dongles, som bruger C1-C4.
Tak for diagrammet. Chippen er en 16 Kbit EEPROM, d.v.s. en hukommelseskreds. Grafikkortet kan spørge på en bestemt adresse, og hvis der ikke kommer svar tilbage, er donglen der ikke. Hvis der kommer svar tilbage, og svaret passer til det, som grafikkortet vil have, så kan/vil grafikkortet skifte til HDMI-signal. Det er sikkert grafikkortets driver, der står for det.
Ken_T skrev:
Jeg siger ikke at jeg har forstået det hele, men det er måske lidt uddybende. |
Du har forstået næsten det hele korrekt. Jeg tvivler på, om der findes DVI->HDMI-kabler med indbygget chip. I så fald skulle der jo stå i specifikationerne, hvilket grafikkort, det passer sammen med, og det kan jeg ikke huske at have set.
Ken_T skrev:
Det handler også om licenser i forbindelse med dongler og lyd. Så man prøver at komme uden om at betale en licens for hvert enkelt grafikkort og det kan let være en del af forklaringen på de forskellige dongler. |
Det er også den bedste forklaring, jeg kan komme på.