|
Lydisolere vægge |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
MartinJuel ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-November-2012 Sted: Hornsyld Status: Offline Point: 20 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-November-2013 kl. 21:00 |
Hej alle herinde.
Jeg skal i løbet af vinteren eller foråret til at lave mit kontor om til min egen lille film-hule, og skal i den forbindelse have gjort noget ved væggene. Problemet er, at lyden stort set går uhindret gennem væggen og ind i stuen. Og hvis jeg nu laver en lille biograf, så nytter det jo ikke noget at man ikke kan skrue ret højt op for filmen. Nu er rummet ikke ret stort, så det er ikke muligt at bygge en ekstra væg, som ikke har kontakt til den eksisterende væg. Men så kom jeg til at tænke på disse skumplader, man bruger i biler til at lydisolere med. Kan jeg klistre dem på væggen, og få den lyddæmpende effekt? Martin
|
|
Min bio-tråd
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116959&title=martins-hjemmebio |
|
![]() |
|
therazz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 529 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der findes nogle gipsplader med 'flamingo' på bagsiden, mener det er omkring 50mm. de skulle være lyddæmpende, ligeledes er der kommet en helt ny type gips, fibergips som netop bliver solgt på de lydisolerende egenskaber
se her : http://www.fermacell.dk/dk/content/fibergips_1187.php
|
|
![]() |
|
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
At kalde Fermacell helt nyt er måske lige i overkanten. De har været brugt det første årti i dasnsk byggeri
![]() De reklamere godt nok med en række super egenskaber fremfor traditionel gips, men det skal tages med et gran salt.
Kan du på ingen måde få plads til en "ekstravæg" ?
Hvad består den gamle væg af?
Hvordan er dit gulv bygget op? Strø gulv eller hvordan?
|
|
![]() |
|
MartinJuel ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-November-2012 Sted: Hornsyld Status: Offline Point: 20 |
Mit gulv er, så vidt jeg ved, trægulv ovenpå beton.
Væggen er bygget med to lag gips, 100 mm isolering,og to lag gips. Problemet er, at der også lige er en dør i den væg, der skal lyddæmpes. Og det vil se lidt dumt ud, hvis jeg skal bygge en ekstra væg på. |
|
Min bio-tråd
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116959&title=martins-hjemmebio |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Jo lavere frekvens du vil isolere for jo mere masse har du brug for. For at gøre systemet endnu mere effektivt skal denne masse have mindst muligt kontakt med den eksisterende konstruktion. Det er der at rum-i-rum er den ultimative løsning.
Du kan sammenligne det med at hænge en masse i fjeder som du holder i hånden. Når du bevæger hånden hurtigt vil massen stå stille eller kun flytte sig meget lidt. Jo større massen er desto lavere frekvens/amplitude skal der til for at få masse til at bevæge sig. Den praktiske implementering er som andre har været inde på gipsplader. Det er tunge og relativt lette at arbejde med. Jeg er ikke håndværker, men tænker at det må kunne lade sig gøre at montere en konstruktion af gips og måske noget træ/metal til at stabilisere, på en gummi/sillikone-fuge. Fugen ville kunne agere "fjeder". Hvis du skal fungere bliver du nødt til at gøre noget ved døren også. På mit arbejde har vi nogle lydisolerede rum som ikke anvender dobbeltdøre. Løsningen her er at hele rummet er afkoblet fra omgivelserne. I dit tilfælde ville det betyde at skulle bygge en ny væg incl dør, som så var afkoblet fra resten.
|
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Nu kan jeg godt fornemme at du ved mere om det her end jeg gør, men din forklaring med hånden og fjederen virker som det omvendte af hvad man vil opnå. - At isolere lavfrekvent lyd.
"Jo større massen er desto lavere frekvens/amplitude skal der til for at få masse til at bevæge sig. " Jeg læser at jo tungere væggen er, jo længere nede vil dens resonansfrekvens være. Det synes at betyde at en tung væg netop resonerer/vibrerer ved lave frekvenser?
|
|
![]() |
|
larsand ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 94 |
Lav en "forsatsvæg der ikke rør ved den eks. væg.
Men den fylder jo nok min. 80 - 85 mm Alternativ kan du jo fjerne eks. væg, og bygge en ny dobbelt gipsvæg op, den vil fylde 150 - 180 mm alt i alt, og give en reduktion på 52 db. Men der vil være problemer med "flanke transmission" gennem tilstødende bygningsdele, så som ydervæg, gulv og loft. Så det er nok "over kill" Fermacell er tungere end en gipsplade, og et lag plade kan give ca. samme reduktion som 2 lag gips. Man kan få en lyddør, med en reduktion på op til 45 db
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Det er korrekt. Derfor er man typisk også interesseret i at have et system med en meget lav resonansfrekvens. Fx mindes jeg at det store lyddøde rum på DTU står på nogle gummefødder med en resonans nede omkring 6-8 Hz. På den måde kommer det aldrig til at være et problem for målingerne. Tilsværende vil de færreste subwoofere til hjemmebrug være i stand til at drive væggen ved så lave frekvenser.
|
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
OK. Man skal så langt ned i resonansfrekvens for at få det til at virke. Kan man ikke gå den anden vej og lave en let, stiv væg det har en høj resonansfrekvens? I de høje frekvenser er der væsentligt mindre energi til at "anslå" resonanserne, men man kan måske ikke lave den stiv nok til at det virker i praksis?
|
|
![]() |
|
Fedtmule ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2007 Status: Offline Point: 178 |
Jeg kan varmt anbefale dig, at du kontakter B6 Akustik A/S.
Du finder dem her: http://www.b6akustik.dk/ Tag en snak med Anders Bo Jensen (læs: fagmand) tlf.: +45 26 31 22 07. Anders kan sikkert hjælpe dig videre iht. den rigtige løsning, og i den forbindelse henvise dig til en forhandler. |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
Der er masser af hjælp at hente her: http://www.soundproofingcompany.com/
Også hvilket materiale de anbefaler til afkobling (nogle clips til at afkoble til den eksisterende væg). Jeg er ikke 100% inde i det, men selv man bygger en ny væg, skal man stadig passe på med det såkaldte "flanking". Gulv/loft er jo i kontakt med den originale væg og lyde vil derfor komme den vej alligevel.
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Jeg vil anbefale dig at læse alt du kan på lydmaskinen.dk eller gearslutz.com
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |