recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydisolering af bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydisolering af bio

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Emne: Lydisolering af bio
    Sendt: 27-Januar-2011 kl. 21:46
Jeg skal igang med at ombygge min garage til en hjemmebio Clap

Til start skal jeg selvfølgelig have isoleret den, rent varme mæssigt, men jeg ville jo også gerne kunne spille højt uden at stuen (som den ligger op ad) vælter.

Er der nogen gode tips til lyd isolering af vægge, muren mellem garagen og stuen består af mursten, træplade, rockwool, træplade, gipsplade. 2 andre vægge er mursten med hulrum og den 4. er ind til et værksted som ikke betyder noget ret støjmæssigt.

Jeg vil ikke have mursten i bio'en. Der kommer der 10 cm rockwool og gipsplader på alle væggene, jeg ved ikke om det ville hjælpe at sætte tæppe på væggen cirka 1 meter op, noget rødt ala biografer.

Det skal lige nævnes at jeg er på et ret stramt budget, så hellere æggebakker end håndplukkede fjer fra islandske havørne Big smile

Redigeret af Tsunde - 27-Januar-2011 kl. 21:48
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
bomndk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 00:59
Æggebakker er ikke lydisolerende men lydforbedrende - og brandfarlige.

Gipsplader i dit tilfælde vil gøre lidt men prøv også om du kan give noget fugemasse  ved loft og gulv for at undgå "lydbroer"

Men generelt siger man at lyddæmpning = masse.
Mvh
Bo

Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 01:16

det er ret svært at lave en optimal løsning på et stramt budget, ordendtligt antireflektionsplader som du bør beklæde det hele med efter at der er isoleret står i ca 500 kroner per plade per kvadratmeter hvis det skal være en ordentlig kvalitet og ikke bare billige efterligninger i sofaskum.

Crown - there is no substitute.
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 12:38
Ok, det lyder til at et sæt høreværn til konen er en bedre løsning...

Vil bygge en væg ca. 2 cm fra den eksiterende og så sætte 2 x 1,3 cm gipsplader på, det var mere beklædning af væggen. Men 500,- pr. m2 er helt væk :)
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 20:59
Der findes billigere alternativer, min pointe er blot at pengene er spildt hvis det ikke bliver gjort ordentligt fra starten, og så er et par tusinde sparet meget hurtigt helt spildt. så hellere gå efter en low budget løsning med eks. store vægtæpper, i stedet for en skrabet og utilstrækkelig løsning. så kan man altid opgraderer senere.
Crown - there is no substitute.
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2011 kl. 23:18
hvis du bruger rockwol og så beklader det med gips så vil du får masevis af refleksioner i dit "bio"

du burde bruge rockwol og troldtek så er du godt kørende,,, så vil du kune drage nyte af den isolering du har , da den vil absorbere en de af lyden... din akustik i rumet bliver også vesentlig bedere i forhold til det hvis du vælger at bruge gips...

PS:troldtek koster heler ikke alverden
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 15:41
sani, tak for dit indput, talte lidt med Troldtek, som var yderst brugbart. God ide at sætte de plader på loft og væg.
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

hvis du bruger rockwol og så beklader det med gips så vil du får masevis af refleksioner i dit "bio"

du burde bruge rockwol og troldtek så er du godt kørende,,, så vil du kune drage nyte af den isolering du har , da den vil absorbere en de af lyden... din akustik i rumet bliver også vesentlig bedere i forhold til det hvis du vælger at bruge gips...

PS:troldtek koster heler ikke alverden

Nu spørger jeg nok dumt men hvad er Troldtek? og hvad koster det. Skal sev i gang med at bygge bio i kælderen og havde tænkt mig at lave en ramme hele vejen rund og isolere med rockwol og gipsplader som så skulle beklædesmed gulvtæppe i mørkegråt eller sort farve.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:18
Det er lofter som du ser i skoler typisk, kort fortalt, støbte plader med halm i :-)
Jeg er nu mere til Rockfons og Ecophons løsninger med 40 mm miniraluldsplader med sug på.
Kan fås i flere farver. men er også en anden pris.
Skal selv i gang og skal nok skrive om min bio løbende.
SVP03
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Point: 1464
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:24
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Det er lofter som du ser i skoler typisk, kort fortalt, støbte plader med halm i :-)
Jeg er nu mere til Rockfons og Ecophons løsninger med 40 mm miniraluldsplader med sug på.
Kan fås i flere farver. men er også en anden pris.
Skal selv i gang og skal nok skrive om min bio løbende.
Vil det sige man kun bruger disse plader til loftet og ikke væggene?? Eller bruger man dem begge steder?
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 12:27
De kan da også bruges på væggen, men hold kæft de er grimme.
Har sat rigeligt op af dem.
Men dejlige hærværkssikre for en skole. Indendørd naturligvis.

SVP03
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2011 kl. 13:51
Snakker vi ikke om 2 forskellige lydproblemer her?

Du ønsker lyden dæmpet mellem din nye bio og stuen som det primære i dit spørgsmål.

De fleste svar her er udemærkede til at dæmpe høje frekvenser inde i rummet, hvor du skal have hjemmebio, men ændrer ikke på at det kommer til at larme inde i stuen.

For at dæmpe lydens gang ind til stuen, ville jeg montere 300mm isolering og afslutte med dobbelt gips. Sørg for at tætne gipsen i kanterne med godt med fuge, så lyden ikke blot skyder genvej den vej.

For at dæmpe rummet, således lyden bliver god i rummet, så vælger du løsninger som beskrevet med eksempelvis Troldtekt eller lign. Jeg har valgt at benytte Akustisk gips, da jeg synes det er meget flottere end Troldtekt. Desuden kan der være akustiske fordele ved at vælge gipsen frem for det andet.

Hør evt hos producenterne, hvorledes de vil foreslå du bruger deres produkter - der er forskel på hvordan loftet ser ud ovenover der hvor de monteres. Akustisk gips kræver eksempelvis at der er åbent til din isolering, for at få det bedste resultat.

Jeg talte med tekniskafdeling hos Gyproc omkring min bio, for at få inputs fra dem. De var gode til at hjælpe med hvor meget isolering de anbefalede og hvor stor del af mit loft de vurderede skulle være akustisk.

Husk man skal ikke bare dæmpe til man ikke kan dæmpe mere, for du ønsker jo ikke at fjerne al lyden...
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu