Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
opzouten
Guld medlem
Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 12:36 |
Rockfon hjælper ikke på den den akustiske isolation, kun som absorbent i det pågældende rum. Hvis du skal isolere til omgivelserne (som vist også var trådens udgangspunkt), så handler det om masse (som andre også har været inde på. Vel at mærke masser der ikke har forbindelse til omgivelserne. Dvs et masse-fjeder system der kan absobere akustisk energi. Det letteste og billigste løsning er at lave en konstruktion med dobbelt lag gips, som hviler på en fuge/gummi, og er fuget i kanten/toppen så den ikke har direkte kontakt til den resterende konstruktion.
På den måde vil du kunne opnå ca 10 db's dæmpning (svarer til en opfattet halvering). Jeg har hjulpet en kammerat med at lave en sådan konstruktion mht hjemmestudie, og det fungerer ok. Det kan ikke betale sig at gøre mere, da lyden også vil forplante sig via flankerne, og så bliver den eneste effektive løsning at lave et rum-i-rum i flydende ophæng, og det koster.
Mht placering af rockfon, så fungerer de bedst hvis de monteres et stykke ud fra væggen. Det skyldes at der ikke er noget energi i de stående bølger helt inde ved væggen (nulpunkt).
Redigeret af opzouten - 07-Februar-2011 kl. 12:37
|
 |
Tsunde
Guld medlem
Oprettet: 11-Februar-2005
Point: 597
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 14:51 |
Tak for alle de gode svar.
Udfra det I har skrevet og som jeg har læst mig til, ender jeg nok med at bygge gulvet først, og så vægge oven på gulvet så de ikke kommer i berøring med mine murstens vægge. Mit problem er at rummet kun er ca. 2,88 bredt, så med 2x 14 cm vægge (2 cm luft, 10 cm iso og 2x13mm plader) så er der kun 2,60cm tilbage. Jeg regner med at bruge Fermacell fibergips som den ene plade da det skulle lydisolere omkring 2x så godt som alm gips (uden at det koster en formue).
Så skal man gerne have et par højttalere de fylder vel 20 cm hver så er der kun ca. 2,2 meter tilbage og det er lige minimum for hvad jeg ønsker af lærred. Jeg syntes der er ret stor forskel på 92" og 108" billeder efter at have set begge i Hi-Fi klubben.
Mine overvejelser går på om det er nok med 50mm isolering, rockwool isolering, det har vel intet med lyden at gøre? Så væggen ind mod stuen bør det ikke betyde noget. På den anden side er der en dobbelt mustensvæg og så nabo'ens garage (hun er iøvrigt døv, så ikke et problem rent lydmæssigt)...
Redigeret af Tsunde - 10-Februar-2011 kl. 18:30
|
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
 |
bomndk
Super bruger
Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 422
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 16:00 |
Men hvis der kommer vibrationer ind til din døve nabo så giver det også problemer. Vibrationer - som trampen i gulvet, bruges når man skal have en døvs opmærksomhed.
Redigeret af bomndk - 07-Februar-2011 kl. 16:00
|
Mvh Bo
|
 |
Tsunde
Guld medlem
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 16:48 |
Æv :) Men ok, hun er også senil (hun er vel 90+), så hun glemmer vel hvad det er hun ville klage over på vej over til mig
|
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
 |
dkashes
Junior bruger
Oprettet: 06-Februar-2011
Sted: Danmark
Point: 30
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 17:56 |
Hej,
Jeg har igennem tiden lavet et sted ml. 20 og 30 øvelokaler og 3 studier. Desuden har jeg også deltaget i at lave et par hjemmebiografer - så efterhånden ved jeg hvordan man får et godt, levende og tilfredsstillende resultat!
Jeg vil gerne give dig lidt råd med din garage/hjemmebio og har nogle både gode og billige generelle tips.
Hvis du for brug for en fuldstændig guide igennem dit projekt hjælper jeg gerne som "lydkonsulent" men vil dog have lidt for min indsats da det ofte er ret krævende!
For at kunne hjælpe dig skal jeg kende dimensionerne på dit rum, lidt om hvilke materialer der er anvendt, dit udstyr og lidt om dit budget... Jeg laver som regel tegninger og indkøbslister og nøje beskrivelser af opbygningen og materialer.
Skriv mig en besked, hvis du har brug for min hjælp - hvad enten det er en fuld løsning eller bare en håndfuld gode råd!
|
Zotac Zbox VD01
Pioneer VSX-527-K
Samsung UE-46F5005
|
 |
Kenzo85
Guld medlem
Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
|
Sendt: 07-Februar-2011 kl. 18:02 |
sani skrev:
krios har den pæneste overflader , der er noget i stil som mælet glasfit,,, hvor sonar og coral har lidt mere ujevn overflader....
Kenzo85 du skal være serdeles opmerksom når du læser de kurver samt specifikationer på de plader... da de kan være misvinede i forhold hvor gode de er...
de fleste plader skal helst monteres som nedhengte på de skiner systemer som er mega dyre... og på den mode nedsenker du loftshøjde med 20-30 cm....hvis du har normal stue hojde på ca 245 cm så er de løsninger ubrulige for dig...
så bliver du nød at går specifik mod de plader der kan poklabes på loftet ( jeg vil sevl ikke klebe dem jeg har købt men jeg vil bruge magneter så jeg kan genbruge plader hvis der bliver aktuel en dag) |
Jeg ville gerne bruge rockfon og så med noget alla rockuld op til selve loftet. Så vidt jeg kan se på plantegningen så er der 257 cm op til loftet, så der er lidt at tage af. Jeg er mest interesseret i den dæmpende effekt rockfon har, da der er meget lydt via loftet. Men jeg kunne nok godt finde på at lave noget lignende som Lexicon Forever, med frontvæggen, for at få en bedre akustik.
|
|
 |
Tsunde
Guld medlem
|
Sendt: 08-Februar-2011 kl. 11:02 |
dkashes skrev:
Hej,
Jeg har igennem tiden lavet et sted ml. 20 og 30 øvelokaler og 3 studier. Desuden har jeg også deltaget i at lave et par hjemmebiografer - så efterhånden ved jeg hvordan man får et godt, levende og tilfredsstillende resultat!
Jeg vil gerne give dig lidt råd med din garage/hjemmebio og har nogle både gode og billige generelle tips.
Hvis du for brug for en fuldstændig guide igennem dit projekt hjælper jeg gerne som "lydkonsulent" men vil dog have lidt for min indsats da det ofte er ret krævende!
For at kunne hjælpe dig skal jeg kende dimensionerne på dit rum, lidt om hvilke materialer der er anvendt, dit udstyr og lidt om dit budget... Jeg laver som regel tegninger og indkøbslister og nøje beskrivelser af opbygningen og materialer.
Skriv mig en besked, hvis du har brug for min hjælp - hvad enten det er en fuld løsning eller bare en håndfuld gode råd!
|
Tak for det fine tilbud, men da jeg er på et meget stramt budget, konen mener det er noget af det mest åndsvage hun længe har hørt, så bliver jeg desværre nød til at prioritere materialer fremfor expertbistand. Hvis det går galt, må jeg bare leve med at spille det lavere.
Jeg går stadig og kigger efter udstyr, har solgt alt mit gamle surround anlæg. Men jeg regner med et sæt Harman Kardon HKTS 60, og en passende forstærker.
|
|
 |