recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet fra NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet fra NAS

 Besvar Besvar Side  <1 4567>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2022 kl. 03:14
Jeg har skrevet mindst en gang, at der må ske noget forkert et sted, hvis der vitterligt er en forskel at høre. Jeg mener dog det er meget mere sandsynligt, at vi har at gøre med noget placebo-effekt.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2022 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Har også prøvet med Apple lossless og her synes jeg faktisk lyden er en smule bedre end FLAC, dog stadig langt væk fra WAV lyden.


Kan du også høre forskel på Apple lossless og WAV når du ikke hvad der spiller?
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2022 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 02:31
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.

I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke hvad formålet er med FLAC kan komprimeres i mere eller mindre grad, eftersom det jo er et tabsfrit format...

Hvis formålet er at spare lagringsplads kan man jo ligesågodt komprimere max - hvilket så måske igen går mere ud over lydkvaliteten da afspilleren må være mere udfordret med udpakningen.


Redigeret af Bestpictures - 31-Maj-2022 kl. 02:33
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 06:11
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.



Og igen, det kan umuligt være FLAC der er problemet i sig selv.

Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.

Hvis noget "farver"/ændrer lyden, så er det modtager-udstyret, eller konfigurationen af højttalerne på den anden side.

Som andre har været inde på, så vil det svare til ,at du har et billede i en .jpeg som du flytter fra en disk til en anden, og nu har billedet pludselig ændret farverne - det giver 0 mening.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
Bestpictures Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 10-Januar-2017
Sted: Sydjylland
Status: Offline
Point: 42
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bestpictures Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 07:03
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

I øvrigt synes jeg du udviser en ENORMT arrogant tilgang til emnet, og OP, gennem denne tråd. “Jeg alene vide…”.


Fakta er ikke arrogante.

Nej, kun din tilgang til emnet, og måden det serveres på.
Og du forholder dig slet ikke til bl.a. forskellen dataene sendes og behandles på.


Du er lige nødt til at uddybe hvor forskellen er?

Hvis der er tab af data når data kommer fra NAS, som påvirker lyden, så må det jo også være som Naiera skriver - et problem med udstyr, og ikke selve formatet der anvendes.

Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.



Og igen, det kan umuligt være FLAC der er problemet i sig selv.

Vi er ude i den samme diskussion, som når folk mener at de med et specielt HDMI kabel, kan høre forskel på lyden, og at lyden farves af et kabel - selvom det giver absolut INGEN mening, da vi taler om strømme af 0'er og 1'er, som blot transporteres igennem kablet.

Hvis noget "farver"/ændrer lyden, så er det modtager-udstyret, eller konfigurationen af højttalerne på den anden side.

Som andre har været inde på, så vil det svare til ,at du har et billede i en .jpeg som du flytter fra en disk til en anden, og nu har billedet pludselig ændret farverne - det giver 0 mening.

For at bruge dit eget udtryk giver det heller “INGEN mening” at fortsætte denne diskusion.
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Bestpictures Bestpictures skrev:


Kan blot konstatere at både Oppo 203 og Beosound Core i kombination med Synology DS218J ikke kan afspille FLAC filer i samme lydkvalitet som originale WAV filer over high-end lydanlæg.

I den forbindelse kan jeg ikke lade være med at tænke hvad formålet er med FLAC kan komprimeres i mere eller mindre grad, eftersom det jo er et tabsfrit format...

Hvis formålet er at spare lagringsplads kan man jo ligesågodt komprimere max - hvilket så måske igen går mere ud over lydkvaliteten da afspilleren må være mere udfordret med udpakningen.

Hvordan har du "konstateret" det? Har du målt bitstrømmen og konkluderet at den er væsentlig forskellig, eller har du subjektivt lyttet dig til det?

FLAC formatet er tabsfrit, og det virker rimelig selvsikkert at udfordre at det ikke skulle være tilfældet. Det er et veletableret og accepteret format, med mange år på bagen, så den holdning må du nok kigge langt efter en accept på. Det er ikke et diskussionselement. FLAC er pr. definition et tabsfrit format, og der skal mere end endnu en kabel-lignende diskussionsklub på et random hifi-site til at sætte spørgsmål ved det faktum. Jorden er heller ikke flad, selvom nogen forsøger at bilde dig andet ind.

Grunden til at du kan vælge komprimeringsgrad er at der stilles højere krav til hardware ifm. udpakningen før end den kan ske i real time med en hårdere komprimering. Det har intet at gøre med om udpakningen sker mere eller mindre korrekt, men er udelukkende et performance-spørgsmål ift. om laverestående hardware kan foretage en realtime udpakning af komprimeringen.

Er der i forskel i dit setup, så er det ikke FLAC-formatet der er problemet i sig selv.


Redigeret af floe - 01-Juni-2022 kl. 15:15
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2022 kl. 14:03
Til top
musikfi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-December-2022
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikfi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2022 kl. 13:21
@Naiera Du er absolut til ingen hjælp. Jeg har læst hele denne tråd igennem og du er nok den mest flabede "lydnørd" jeg har set. Du er sikkert typen der heller ikke kan høre forskel på kabler, fordi du er så pessimistisk.

@Bestpicture

Jeg har forsøgt at læse PCB layoutet på din streamer:

Det ser udtil signalvejen fra Ethernet porten bliver "behandlet" mere end den gør fra din CD afspiller. Det er flere komponenter imellem in og helt ud.... det er mest set at denne signalvej er identisk, specielt mellem USB og Ethernet. Nu sidder CD kablerne meget tættere på output end Ethernet porten. Det kan godt have noget at sige, OGSÅ SELVOM det konverteres på samme DAC.

Der kan være stor forskel på disse to. Tjek eventuel netværk indstillingerne eller om filtrene kan gøre nogen forskel




Redigeret af musikfi - 07-December-2022 kl. 13:29
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2022 kl. 13:34
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Avatar
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3699
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zulfo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2022 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af musikfi musikfi skrev:

@Naiera Du er absolut til ingen hjælp. Jeg har læst hele denne tråd igennem og du er nok den mest flabede "lydnørd" jeg har set. Du er sikkert typen der heller ikke kan høre forskel på kabler, fordi du er så pessimistisk.


Så fordi han, som jeg, siger at to lossless - ikke-komprimerede - formater MÅ lyde ens, ellers ligger problemet et andet sted i kæden, så er han pessimistisk!?

Så kald også bare mig pessimistisk, og så kalder jeg dig faktaresistent!
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
musikfi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-December-2022
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér musikfi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2022 kl. 13:51
Du kigger ikke på fakta. Du kigger på det du læser. Du er noget andet. Ignorant

Jeg kan også hører forskel på CD og det der kommer fra min NAS. I har bare underudviklede øre, når man har sådan en tilgang til tingene som jer to, kan i umuligt høre forskel på noget. I vil gerne læse for at kunne forholde jer til noget. Brug jeres lydkort på jeres bundkort og spar jeres penge


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 4567>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu