Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
NesraL
Bruger
Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
|
Emne: Lydopsætning af PS3 med optisk kabel? Sendt: 01-April-2008 kl. 15:09 |
Hejsa
Jeg har netop anskaffet mig en PS3, og kommet godt i gang med at få indstillet alle de korrekte indstillinger, og få den op at køre som et medie center.. Der er dog en indstilling jeg ikke helt kan gøre mig klog på, hvad der er bedst...
Da min receiver er af ældre dato (uden hdmi), benytter jeg naturligvis et optisk kabel mellem PS3'en og receiveren.. Under Indstilling - BD/DVD Indstillinger - BD Audtio Output format, kan man vælge i mellem bitstrøm eller LinearPCM.. Ligegyldigt hvilken af de 2 jeg vælger får jeg lyd når jeg ser film, jeg kan bare ikke gennemskue hvad der er bedst..
Umiddelbart synes jeg der er en smule mere knald på, hvis jeg vælger bitstrøm i forhold til LinearPCM. Men omvendt får jeg en melding som siger, at nogle dele af BD audio ikke vil blive spillet, ved brug af den indstilling.. Er det ikke bare fordi at man via et optisk kabel ikke kan benytte sig af de nye HD formater, at man får den melding? Og er det den mest optimale indstilling at benytte sig af, når man bruger et optisk kabel?
På forhånd tak!
|
 |
patfigs
Bruger
Oprettet: 04-April-2007
Point: 124
|
Sendt: 01-April-2008 kl. 19:05 |
Mister du lyd på noget tidspunkt?
Mvh Patfigs
|
 |
NesraL
Bruger
|
Sendt: 02-April-2008 kl. 00:28 |
patfigs skrev:
Mister du lyd på noget tidspunkt?
Mvh Patfigs
|
Nope.. Hvad enten jeg jeg vælger LinearPCM eller Bistrøm som audio output, får jeg masser af lyd.. Det skal dog siges at PS3'en har jeg lige anskaffet mig, så jeg har ikke testet den med nogle Blue-ray disc's endnu, da jeg stadigvæk kun har DVD'er...
Det der undrer mig er bare, at den af de 2 valgmuligheder som jeg synes der virker en smule bedre end den anden, er også den valgmulighed der virker mest begrænset.. Jeg får i hvert fald den melding at nogle dele af audio på en blue-ray disc, måske ikke vil blive spillet på grund af indstillingen...
Så - så længe jeg kører med ældre receiver (og altså ingen mulighed for modtagelse af de nye HD-formater), hvilken indstilling er så bedst?
|
 |
hyldig87
Super bruger
Oprettet: 01-April-2007
Point: 473
|
Sendt: 02-April-2008 kl. 00:33 |
Bitstream: PS3 sender lyden videre uden selv at pille ved den, så din reciever skal decode den. Der vil f.eks. stå Dolby digital eller DTS på din reciever når det bliver afspillet.
Linear PCM: PS3 dekoder lyden og sender den som PCM til din reciever.
Du skal vælge bitstream fordi optisk kabel ikke understøtter 5.1 Linear PCM, kun 2.0 Linear PCM. Du får altså ikke surround sound hvis du vælger Linear PCM.
Redigeret af hyldig87 - 02-April-2008 kl. 00:35
|
 |
NesraL
Bruger
|
Sendt: 02-April-2008 kl. 02:46 |
hyldig87 skrev:
Bitstream: PS3 sender lyden videre uden selv at pille ved den, så din reciever skal decode den. Der vil f.eks. stå Dolby digital eller DTS på din reciever når det bliver afspillet.
Du skal vælge bitstream fordi optisk kabel ikke understøtter 5.1 Linear PCM, kun 2.0 Linear PCM. Du får altså ikke surround sound hvis du vælger Linear PCM.
|
Tak for det præcise svar! .. Så er det jo helt ligetil!
|
 |
Heschen
Junior bruger
Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 34
|
Sendt: 31-Januar-2009 kl. 00:01 |
hyldig87 skrev:
|
Hvorfor anbefaler de fleste at man sætter sin PS3 som LPCM frem for Bitstream når man skal bruge den til Blueray???
Forstår godt at ved LPCM så decoder PS3 boksen signalet og sender det direkte til min forstærker der så bare afspiller det som et multi channel...
Bitstram så skal min forstærker decode signalet.....
Men hvorfor anbefaler de fleste af man vælger LPCM??? jeg regnede med at ens "dyre" forstærker der understytter alle de nye lyd formater ville være bedre til at decode end en "billig" ps3???
Ud over det vil der så være noget problem i at jeg kun vælger PCM 5.1 44.1 - 88.2 & 176,4 Khz under indstillingerne til min HDMI lyd??? altså ud over de alm. som DD, DTS og alle PCM 2 kanals.
Hvis jeg vælger 48Khz, 96Khz eller 196Khz i 5.1 så kan min forstærker nemlig ikke finde ud af at afspille et stereo signal Så snart jeg sætter et kryds i en af disse 3 så virker stereo ikke mere.
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 31-Januar-2009 kl. 01:29 |
Heschen skrev:
Hvorfor anbefaler de fleste at man sætter sin PS3 som LPCM frem for Bitstream når man skal bruge den til Blueray???
|
Fordi PS3 ikke kan bitstreame HD lydformaterne.
|
 |
Heschen
Junior bruger
Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 34
|
Sendt: 31-Januar-2009 kl. 14:39 |
Kasper_J skrev:
Heschen skrev:
|
Fordi PS3 ikke kan bitstreame HD lydformaterne.
|
Ahhh det forklare jo en del :)
Min PS3 er koblet opimod min HK AVR 355 via HDMI.... hvis vil i tro giver den bedste lyd på en DVD.
Bitstream, hvor min forstærker decoder???
Eller LPCM hvor min PS3 decoder???
Grunden til at jeg spørger er at hvis det giver samme lyd så er det jo nemmest bare at have den til at stå som LPCM hele tiden og ikke skulle lave det om når man skal afspille en dvd.
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2830
|
Sendt: 31-Januar-2009 kl. 15:16 |
Heschen skrev:
Ahhh det forklare jo en del :)
Min PS3 er koblet opimod min HK AVR 355 via HDMI.... hvis vil i tro giver den bedste lyd på en DVD.
Bitstream, hvor min forstærker decoder???
Eller LPCM hvor min PS3 decoder???
Grunden til at jeg spørger er at hvis det giver samme lyd så er det jo nemmest bare at have den til at stå som LPCM hele tiden og ikke skulle lave det om når man skal afspille en dvd.
|
Tja uden at være fræk, så vil jeg foreslå dig at lytte til det - er jo som sådan ligemeget hvad andre synes. Jeg kan da sige at min står på LPCM hele tiden..ikke at du kan bruge det til så meget
|
 |