recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lynbeskyttelse i nybygget hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lynbeskyttelse i nybygget hus

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

1. Du skal lave backup på dine data på dit RAID array. RAID er IKKE backup.
 
2. Du kan ikke afbryde dig ud af et lynnedslag. Overspændingen skal føres til jord. Et lyn søger den korteste vej til jord. Forestil dig at et lyn har "sprunget" 3-4 km mellem en sky og en elmast (eller andet) og så >åbner du bare kontaktsættet i din HPFI< for at stoppe det. Vi taler her om en kontaktafstand på MAX 5mm. Det gør ikke den store forskel, vel :-)
 
3. Laver man det i et nyt hus. Ja hvis kunden vil betale. Læs: typisk et af de første steder at spare ELLER du har så usansynligy dyrt udstyr at forsikringen forlanger det.
 
Mvh BS

1) Ja, det er vel forkert at kalde det backup. Dog hvis kun 1 hdd ryger så kan man i RAID 5 vel sandsynligvis genskabe data på en ombytnings-hdd ud fra de 2 tilbageværende. Er det ikke korrekt?

2+3) Der har ikke været dialog om det. Jeg har ikke tænkt over det og elektriker-entreprisen har ikke spurgt. Så jeg gætter på det er sparet væk :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 11:41
Bor også i forhv nyt byggeri fra 2005 med en masse stikkontakter med indbygget afbryder. Men sjovt nok ligger der stadig to stikdåser sat til den samme stikkontakt, som forsyner alt AV udstyr. Så den ledning blir rykket ud ved lyn varsel. Ingen grund til at afbryde dagligt, da min Stofa smartbox optager og tar lang tid om at starte op ellers.

Ingen problemer med PC, da den er udskiftet med bærbar.

Redigeret af Kampus - 22-Februar-2015 kl. 11:42
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 11:56
1. Men kan du med nogen form for sansynlighed godtgøre at det kun er een disk der ryger ved lynnedslag?
 
2. Når man skal bygge et nyt hus hvad er så 1. Kriterie? Ja, prisen! Dem der bygger billigst kan sælge huse. Men billige huse indeholder KUN hvad der lige nøjagtigt er nødvendigt!! Hvis du vil have "lidt ekstra" koster det kassen! Transientbeskyttelse er "lidt ekstra"
 
Mvh BS
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

1. Men kan du med nogen form for sansynlighed godtgøre at det kun er een disk der ryger ved lynnedslag?
 
2. Når man skal bygge et nyt hus hvad er så 1. Kriterie? Ja, prisen! Dem der bygger billigst kan sælge huse. Men billige huse indeholder KUN hvad der lige nøjagtigt er nødvendigt!! Hvis du vil have "lidt ekstra" koster det kassen! Transientbeskyttelse er "lidt ekstra"
 
Mvh BS

Jeg er helt enig. Det er ikke ifm. lyn at RAID 5 giver sikkerhed, men ved almindelig nedbrud af én hdd.

Ved du noget om, om man kan sætte en UPS til alene at beskytte sin NAS?
Til top
2ben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 2ben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 12:08
Det kan man .

Mvh. Torben
Til top
Warren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-November-2006
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Warren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af 2ben 2ben skrev:

Det kan man .

Mvh. Torben

Lyder godt. Den behøver vel ikke være så krævende/dyr? Jeg mener QNAP NAS'en bruger 44W (er den vist opgivet til). Jeg ved ikke om det er uden 3 stk hdd - så er det vel max 74W i alt.
Nogen forslag til hvilken man kunne vælge?


Redigeret af Warren - 22-Februar-2015 kl. 12:14
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 12:47
Altså hvor stor er risikoen for at få et lynnedslag i sine elektriske installationer som vil ødelægge alt, især efter at man har gravet luftledningenere ned.
Tror der er større risiko for at huset brænder ned.

Så det bedste råd er vel at sørge for at få lavet backup i skyen, og så have en god indboforsikring.

PS.
HPFI / HFI relæ er til for at beskytte os mennesker mod elektrisk stød (fejlstrøm)


Redigeret af Axlon - 22-Februar-2015 kl. 12:55
Mvh Jesper
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 20:37
Jeg ville sørge for en online backup af data fremfor noget som helst andet. Data er det eneste som ikke kan erstattes.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Warren Warren skrev:


Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:



Hfi/Hpfi har ikke noget med lyn/transientbeskyttelse at gøre.
 
Mvh BS


Hvad er forskellen? og er formålet ikke at teknikken afbryder al EL hvis der er lyn i nærheden?


http://da.m.wikipedia.org/wiki/Fejlstrømsafbryder

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2015 kl. 22:09
Nu ved jeg ikke om det her er brugbart. Min far flyttede for mogle år tilbage ind i et hus fra 1930'erne som han renoverede. Da en blikkenslager fik stød på den udendørs vandhane besluttede han sig for at skifte ledningsnettet i huset. Dengang var kobberet pakket ind i stof, som mørner med tiden. Ved udskiftningen konstaterede elektrikeren at hfi, som også var af ældre dato, ikke fungerede. Han foreslog min far flere løsninger og det endte med min far valgte det dyreste relæ til 3600.

For ca. et år siden var der lynnedslag på villavejen. Det hus som lynet ramte fik smadret noget af taget, tagrender og nedløbsrør flækkede og der skete også andre skader. Elektronikken, dvs fladskærme mm, brændte af på hele vejen bortset fra hos min far. Der lød et skrald fra relæet da det slog fra, men det kunne uden problemer sluttes til igen.

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 07:44
Sam sagt beskytter et HPFI relæ ikke imod lyn på nogen som helst måde. Som nævnt tideligere, så rejser et lyn f.eks. 1km fra en sky og til jorden eller en ledning. Så kan det nok også springe de sidste 3-5mm inde i et HPFI relæ, som iøvrigt er op til 0,3sec om at slå fra, dvs. meget længere tid end et lyn eksisterer.

Du (din elektriker) skal kigge efter noget transient beskyttelse istedet.
Det kan muligvis også beskytte dit HPFI relæ, så det ikke så nemt slår fra i tordenvejr. Det er nemlig ret surt at komme hjem fra ferie, og opdage at HPFI relæet er slået fra, og fryser og køleskab har stået uden strøm i hele ferien.

Mvh Jesper
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2015 kl. 12:23
Læs evt lidt om emnet her: http://stormhighway.com/surge_protectors_ups_lightning_protection_myth.php
Råd: Pil ting fra og/eller hav en god forsikring. Transientbeskyttelse er godt langt hen af vejen men beskytter ikke mod en "fuldtræffer"
 
Mvh BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu