recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lynspørgsmål: Hvid eller grå dug?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
HD-Enjoyer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HD-Enjoyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 13:39

Anbefaler også et hvidt lærred.

Har selv en stue med lyse vægge og lyst loft men som dog altid er 100% mørklagt når vi ser film. Her har jeg i de seneste seks år har oplevet alle fordele og ulemper ved grå duge og ud over et bedre sort niveau sammenlignet med hvide duge, er der absolut ingen fordele ved den grå dug, tvært imod, heriblandt også medtaget Stewarts duge som nogle af de bedre på det grå område.

Alle grå duge har i mere eller mindre grad problemer med sparklies, sheen, og hot spotting hvilket totalt kan stjæle koncentrationen fra film oplevelsen når man først får øje på det.

Mit bedste råd er at købe et godt hvidt lærred som i mit eget tilfælde blev en Lissau true colour dug, hvor jeg så har afhjulpet de værste refleksioner ved at få lavet et stykke sort lagenstof som ved hjælp af små kroge let kan hægtes op på loftet og tages ned igen.

Dette setup er selvfølgelig lidt mere besværligt en blot at rulle et lærred ned, men giver et godt acceptabelt sort niveau og med den hvide dugs mange fordele, hvilket i mine øjne længe overstiger det samlede resultat fra f.eks. en Stewart GrayHawk samtidig med at et rulle lærred fra Lissau er noget mindre synlig når denne ikke er i brug, hvilket ikke er uden betydning i en stue.

Det hele kan tilmed udføres for omkring den halve pris sammenlignet med et brugbart gråt lærred.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 13:55
Jeg tvivler ikke på dine oplevelser, da jeg ikke selv har haft et gråt lærred, men er det ikke at gå for vidt at skrive:

"Alle grå duge har i mere eller mindre grad problemer med sparklies, sheen, og hot spotting vilket totalt kan stjæle koncentrationen fra film oplevelsen når man først får øje på det."

Det er vel ikke det faktum at de duge du har haft har været grå der har givet de problemer som du beskriver, men snarere at det har været skærme med "påsprøjtet" ekstra gain? Jeg kan i hvert fald ikke se at det at en skærm er grå i sig selv skulle give de problemer.

Ellers er jeg enig med dig i at glimmereffekt og hotspotting er ulideligt at kigge på og langt værre end grå bjælker, - men det er det også på en hvid dug. Jeg har selv haft en hvid som reelt var ubrugelig af samme årsag

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 29-Maj-2012 kl. 13:57
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HD-Enjoyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 14:56

Hej tvkartoffel

Du har fuldstændig ret i at det ikke er det grå materiale i selve dugen der skaber de omtalte problemer men netop det påsprøjtede reflekterende lag.

Jeg mener dog ikke at en dug uden direktivitet som ender op på gain 0.5 er særlig brugbar for de fleste da de færreste projektorer har lys nok til et sådant lærred, men ok. det er selvfølgelig en mulighed hvis der er tale om et ganske lille lærred.

Dog findes der en dug fra Da-light som kaldes Da-lite Infinity, udviklet af Joe Kane som er en dug uden påsprøjtet direktivitet, jeg har dog aldrig selv oplevet dette lærred, men min opfattelse er at lige netop denne dug skulle være uden de velkendte problemer for grå duge.

Og ja det er rigtigt at de hvide duge kan lide af nøjagtig samme uudholdelige problematik.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 15:53

Oprindeligt skrevet af HD-Enjoyer HD-Enjoyer skrev:

Alle grå duge har i mere eller mindre grad problemer med sparklies, sheen, og hot spotting hvilket totalt kan stjæle koncentrationen fra film oplevelsen når man først får øje på det.

Danske dnp's Supernova 08-85 dug, som er ISF-certifiseret, har ingen af de problemer du nævner. Disse lærreder ligger dog også i den dyre ende.

Men at skære alle grå duge over én kam, er ikke særlig seriøst. I visse hjem vil fordelene ved lærreder med lavere gain end 1 mere end opveje ulemperne ved disse. Det gælder specielt i rum med hvide eller lyse vægge/lofter, hvor lys fra lærredet reflekteres tilbage og ødelægger billedet, navnlig den oplevede kontrast. Man kan sagtens mørklægge et rum med lyse vægge/lofter 100% med de rette mørklægningsgardiner, men det nytter ikke ret meget, hvis billedet ødelægges af reflekteret lys fra omgivelserne. Det kan hurtigt give mere mening at bruge et gråt lærred, end at bruge et hvidt + prøve at begrænse omgivelsernes lysreflektioner.

Men vi er nok ikke uenige om, at det ideelle bio rum er totalt mørklagt, med mørke vægge/lofter m.v. og har et hvidt lærred.

Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 16:25

Anbefaler også et hvidt lærred.

Har selv en stue med lyse vægge og lyst loft men som dog altid er 100% mørklagt når vi ser film. Her har jeg i de seneste seks år har oplevet alle fordele og ulemper ved grå duge og ud over et bedre sort niveau sammenlignet med hvide duge, er der absolut ingen fordele ved den grå dug, tvært imod, heriblandt også medtaget Stewarts duge som nogle af de bedre på det grå område.

Mit bedste råd er at købe et godt hvidt lærred som i mit eget tilfælde blev en Lissau true colour dug, hvor jeg så har afhjulpet de værste refleksioner ved at få lavet et stykke sort lagenstof som ved hjælp af små kroge let kan hægtes op på loftet og tages ned igen.

Dette setup er selvfølgelig lidt mere besværligt en blot at rulle et lærred ned, men giver et godt acceptabelt sort niveau og med den hvide dugs mange fordele, hvilket i mine øjne længe overstiger det samlede resultat fra f.eks. en Stewart GrayHawk samtidig med at et rulle lærred fra Lissau er noget mindre synlig når denne ikke er i brug, hvilket ikke er uden betydning i en stue.

Det hele kan tilmed udføres for omkring den halve pris sammenlignet med et brugbart gråt lærred.

Hej

Jeg kan også kun sige jeg er skiftet fra Hvidt til grey i Min stue og det har vendt det til det positive, og oplever ingen af disse symptomer du beskriver
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HD-Enjoyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 16:54

Kære Tarkin

Jeg er fuldstændig bekendt med problematikken i lyse lokaler, hvad jeg jo netop også har givet udtryk for i mine to indlæg.

Af samme årsag har jeg eksperimenteret i årevis med at finde et godt gråt lærred da der var intet jeg hellere ville end at betale prisen for et sådant - hvis det fandtes, vel at bemærke et som man også æstetisk kan være bekendt at hænge op i en stue.

Jeg har blot aldrig haft fornøjelsen af at opleve et og har bl.a. haft de fleste Stewart duge på prøve, men ok jeg må tage mine ord tilbage igen hvis jeg er så useriøs som du skriver.

Hvor kan man opleve disse DNA Supernova duge i funktion? og hvor er deres tab-tension rullelærreder?

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 17:11

Kære Tarkin

Jeg er fuldstændig bekendt med problematikken i lyse lokaler, hvad jeg jo netop også har givet udtryk for i mine to indlæg.

Af samme årsag har jeg eksperimenteret i årevis med at finde et godt gråt lærred da der var intet jeg hellere ville end at betale prisen for et sådant - hvis det fandtes, vel at bemærke et som man også æstetisk kan være bekendt at hænge op i en stue.

Jeg har blot aldrig haft fornøjelsen af at opleve et og har bl.a. haft de fleste Stewart duge på prøve, men ok jeg må tage mine ord tilbage igen hvis jeg er så useriøs som du skriver.

Hvor kan man opleve disse DNA Supernova duge i funktion? og hvor er deres tab-tension rullelærreder?

At man endnu ikke har set det, er som bekendt ikke ensbetydende med at det ikke findes. Jeg kendte heller ikke til dnp, før jeg blev anbefalet det. Det kan hænge sammen med at firmaet eksporterer tæt ved 100% af det de producerer, og de producerer primært til den proffesionelle branche. Kun en lille del bliver solgt i Danmark. Og der er som sagt tale om pænt dyre lærreder. Du kan læse om dem her www.dnp-screens.com
Der er flere der forhandler dem i Danmark, bl.a. CSN Teknik og CSO. Jeg ved ikke med sidstnævnte, men CSN skulle gerne have et demo lærred du kan se. Tab-tension versionen hedder dnp Supernova Flex.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 18:55
De bedst omtalte "grå" lærreder nettet (AVSforum osv.) er:

Screen Innovations Black Diamond,
DNP Supernova, og
Stewart Filmscreen FireHawk G3.

De problemer der nævnes med FireHawk er mit indtryk stammer fra de tidligere versioner (G1 og G2), samt hvis throw ratio er for lavt eller man sidder for tæt på lærredet? Generelt er FireHawk da meget populært? Jeg har ikke set de nævnte lærreder live...

Redigeret af Stereolab - 29-Maj-2012 kl. 19:38
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2012 kl. 22:29
Demo af Screen Innovation Black Diamond i aktion:

Man skal selvfølgelig se det i virkeligheden for at vurdere kvaliteten, men videoen giver en smagsprøve.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Danske dnp's Supernova 08-85 dug, som er ISF-certifiseret, har ingen af de problemer du nævner. 

Det er jeg absolut ikke enig i. Kombinationen af egenskaber gør den til et godt (og dyrt) alternativ i et lyst rum. Men du kan ikke snyde fysikkens love, og du kan ikke lave en dug der forbedrer kontrasten i billedet, uden at det medfører ulemper. Supernova har bestemt hotspotting, lige så vel som f.eks. Stewart ST130 har det. Om man mener det er _synligt_, eller om det er _problematisk_, det kan diskuteres. Men du kan ikke lave direktivitet i et lærred, uden at det giver en tilsvarende hotspotting - fysisk umuligt.

EDIT: Jeg er iøvrigt DNP forhandler. Der er bestemt situationer hvor jeg anbefaler at bruge dem. Jeg er bare ikke tilhænger af at promovere ting som værende uden ulemper, når de ikke er det. Et hvilket som helst lærred har fordele og ulemper kontra andre typer, der findes ikke lærreder uden ulemper. Et perfekt, hvidt gain 1.0 lærred, har selvsagt ulemper på de punkter hvor f.eks. Supernova har fordele, når man sammenligner de to. Det drejer sig ikke om at vælge det ultimativt bedste (for det findes ikke), det drejer sig om at vælge det rigtige.

Redigeret af Otto J - 30-Maj-2012 kl. 08:07
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Jeg kan også kun sige jeg er skiftet fra Hvidt til grey i Min stue og det har vendt det til det positive, og oplever ingen af disse symptomer du beskriver

Du har også lys nok til at kunne bruge et gråt lærred i en pæn størrelse. Samtidig er din projektors primære svaghed sort-niveauet, så dit setup skriger efter et gråt lærred.

Som jeg tidligere har nævnt i tråden, så har hotspot eller ej, intet med lærredets farve at gøre. Der findes grå lærreder der hotspotter, og der findes hvide lærreder der hotspotter. Om man kan bruge et gråt lærred uden hotspotting, afhænger af hvor meget lys man har.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2012 kl. 08:12

Dog findes der en dug fra Da-light som kaldes Da-lite Infinity, udviklet af Joe Kane som er en dug uden påsprøjtet direktivitet, jeg har dog aldrig selv oplevet dette lærred, men min opfattelse er at lige netop denne dug skulle være uden de velkendte problemer for grå duge.

Den hedder Affinity, i tilfælde af at nogle vil Google Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu