Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
guk
Junior bruger
Oprettet: 11-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 17:06 |
det kan godt være at det lyder lidt kitch, men jeg har hængt en gul diode juletræslyskæde med 200 dioder bag min skærm, og jeg må da indrømme at når jeg er hos andre for at se tv, mangler der ligesom noget ;)
Det virker ialtfald meget beroligende for øjnene, og så er det sgu da også lidt hyggeligt.
alt ialt very lowtech, og billigt, ca. 100,- hos jem og fix, eller kig ned i julepyntskassen
|
 |
mgmg
Guld medlem
Oprettet: 18-Oktober-2005
Point: 1066
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 19:31 |
AV Precision skrev:
eller ved MEGET store fladskærme fylder billedet så meget af synsfeltet at der ikke er behov for lys bag billedet. |
Hvor stort er det i praksis?
Nogen der kan anbefale en batteridrevet løsning?
|
Kuro
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 20:57 |
mgmg skrev:
AV Precision skrev:
eller ved MEGET store fladskærme fylder billedet så meget af synsfeltet at der ikke er behov for lys bag billedet. |
Hvor stort er det i praksis?
|
Det er en flydende overgang, så det er lidt svært at svare konkret på. Jeg spørger lige de højere magter hvad de officielle guidelines præcist siger, men udover at SMPTE anbefaler bias lighting til tv-kigning, så anbefaler de til HD også en synsvinkel på 30 grader, hvilket vil sige cirka 100 tommer på fire meters afstand, og hér vil man næppe bruge bias lighting. Så jeg undersøger lige om man kan sige noget konkret.
Sådan rent subjektivt, så vil jeg sige at med en kigge-afstand på 3x og op (f.eks. 50" fra over 3 meters afstand), vil bias lighting være en fordel. Ved 2x og ned, f.eks. 100 tommer fra 4 meters afstand, ville jeg ikke bruge det. Hvor grænsen går dérimellem er nok svært at svare på, og afhænger også lidt af - apropos en anden tråd jeg har kørende - hvor meget lys man i det hele taget har i billedet. Har man en projektor-opstilling hvor der er i underkanten med lys, ville jeg helt sikkert IKKE bruge bias lighting. Har man over 16 fL lys i billedet, kan man måske overveje det - men i en projektor-opstilling er det svært at lave bias lighting uden at det går ud over kontrasten i billedet, så dér ville man foretrække at skrue ned for lyset. Med en 80-100 tommer plasma kan det nok diskuteres hvad man bør gøre. Det svære spørgsmål er så dét du måske tænker på: En 60" plasma. Sidder du 3-4 meter fra sådan én i et mørkt rum, så kan der nok siges for eller imod. Man kunne jo vælge mellemvejen, og have bias lighting men lavere end 10%. Det er et emne der ikke er helt så sort/hvidt som visse andre egenskaber, så det vil i praksis være en vurderingssag fra gang til gang.
Men det er velsagtens dérfor at SMPTE anbefalingen faktisk ikke er præcist 10%, men MAX 10%.
EDIT: Dét jeg havde i tankerne da jeg skrev det, var iøvrigt billeder over 60".
Redigeret af AV Precision - 08-Juli-2009 kl. 20:58
|
 |
Sir_Golf_Alot
Super bruger
Oprettet: 20-April-2006
Point: 251
|
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 11:39 |
Ingen lys i dioder
Så kom jeg hjem fra Ikea (1 time hver vej) med mine lysdioder, og så virker l..... ikke!
Der bippes når jeg trykker på kontakten, men ingen lys.
Nogen bud?
JH
|
Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306
Panasonic DMP-BD35
Yousee HD box
Dac Magic
Dali lektor 2
Dali Concept
Dali Sub
Jamo Center
Hitachi HDD
|
 |
Gooferen
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
|
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 11:57 |
Hvis man brugere en "sparepære", vil det ikke give problemer i forhold til varmeudvikling og afbrændte komponenter i fjernsynet ;)
|
 |
Sir_Golf_Alot
Super bruger
Oprettet: 20-April-2006
Point: 251
|
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 12:21 |
Har fået liv i dem
|
Panasonic TX-P42G10E
Denon AVR-1306
Panasonic DMP-BD35
Yousee HD box
Dac Magic
Dali lektor 2
Dali Concept
Dali Sub
Jamo Center
Hitachi HDD
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 16:35 |
Jeg spurgte lige over-guru'en på området, mht. størrelse vs lysstyrke vs bias lighting. Det forholder sig kort sagt sådan at ved store størrelser vil for høj lysstyrke i billedet give kigge-træthed. Vil man have samme lysstyrke som på en typisk fladskærm, men i 100", så skal man stadig bruge bias lighting. I praksis, som nævnt, vil man i de størrelser oftest ikke kunne levere så meget lys at det er et problem, så i praksis bruger man i større størrelser mindre lys og ingen bias lighting.
|
 |
Henrikg
Bruger
Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 55
|
Sendt: 10-September-2009 kl. 20:03 |
Er der nogen der har nogle tips mht. lysdioder? Jeg har selv prøvet dem fra Ikea og synes de lyser alt for hvidt...
|
 |
Christ_dk
Bruger
Oprettet: 24-August-2009
Point: 59
|
Sendt: 10-September-2009 kl. 20:08 |
Samme her,
Smed dem fra ikea på igår, og det er godt nok hvidt.
overvejer at male dem over med noget sprit marker, men det er jo en rimeligt endegyldigt aktion...
Hvis der er gode ideer er de velkomne.
|
Samsung LE52M87
Pioneer SC-LX71
Playstation 3 - Slim
Linux HTPC
Front - Dali Grand Diva
Center - Dali Grand Vocal
Sub - Dali SWA 12
Bag - Dali Suite R0.7
|
 |
stigc
Super bruger
Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 447
|
Sendt: 10-September-2009 kl. 20:14 |
Christ_dk skrev:
Samme her,
Smed dem fra ikea på igår, og det er godt nok hvidt.
overvejer at male dem over med noget sprit marker, men det er jo en rimeligt endegyldigt aktion...
Hvis der er gode ideer er de velkomne.
| hvad med noget farvet cellofan, det burde være en billig løsning ;-)
|
Stig
Blot min ringe mening !
|
 |
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
|
Sendt: 10-September-2009 kl. 20:24 |
Har også sat Ikea lys i toppen af mit :) Har rigtig ambi på siderne, men synes der manglede lidt i toppen.
|
 |
Henrikg
Bruger
Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 55
|
Sendt: 10-September-2009 kl. 20:35 |
Det ser godt nok lyst ud :-)
|
 |