recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lys bagved fladskærmen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlys bagved fladskærmen

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
jackyl Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 192
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 08:28

Jeg bruger de flerfarvede fra Ikea

allan

Til top
Per Korshøj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 603
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 08:59

Her er mit bud



Redigeret af Per Korshøj - 19-Januar-2009 kl. 09:02
Per Korshøj




Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 09:01

Det har været oppe og vende før. Tråden er lukket, men der er masser af billeder:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=19890& PN=221

Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 09:22
Det giver et lys som gør, at man kan slukke lyset i rummet uden at få ondt i øjnene - lysene gør, at man ikke bliver træt i øjnene.

Mener Otto har snakket om at en væg skal være neutral grå for at få det meste ud af effekten, så mon ikke den hvide gør arbejdet? - desuden passer det altså ikke ret godt ind i sådan et setup med farvet lys
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 12:04

Kort beskrevet, så er målsætningen som følger: Neutral farve (hvid/grå) på væggen, D65 lys (dvs. en relativt varm hvid - desværre er de fleste af de billige løsninger med en meget kølig hvid). Lysstyrken af lyset på væggen bør være omkring 10% af skærmens max hvid - jeg har indtryk af at de fleste har overdrevet lysstyrken af deres "ambilight", jeg vil anbefale at investere i en eller anden generation af DVE, her er der et test-billede der gør det rimeligt nemt at vurdere om lysstyrken er passende, uden behov for måleapparater. Husk det er ikke meningen man skal se lyset, det er lyset der skal hjælpe med til at se billedet (og min holdning til Philips' Ambilight burde dermed være rimeligt åbenlys...)

Bemærk at når skærmen når op på en vis størrelse - eksempelvis i forbindelse med projektorer - er baggrundslys ikke længere nødvendigt. Det skyldes at hele pointen med baggrundslyset er at det mørke rundt om tv'et får øjets iris til at åbne sig, og lyset fra tv'et bliver derfor for skærende (og sort bliver mindre sort). Hvis billedet fylder det meste af synsfeltet, har man ikke det problem.

Til top
Henrik_s Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 12:10

Vogels XLF300RC MoodVision Universal Backlight


http://www.av4home.co.uk/acatalog/Vogels_XLF-300RC_MoodVisio n_Universal_Backlight_Ambilight.html

Vogel forslag ca. 1250 kr fra Tyskland


Redigeret af Henrik_s - 19-Januar-2009 kl. 12:40
Hovedtelefoner er sagen for tiden.........
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 13:21

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Nogen der kan svare på, om ambilight kun bør være hvidt? Kan ikke besteme mig for, om jeg skal købe diodelisten med kun hvid eller flerfarvet. 

Engang var der faktisk TV apparater (S/H) som bagpå have en lampe [ligesom i et køleskab] bygget ind i Tv, plastik skærm.

Men idag behøver man slet ikke nøjes med hvid.

Jeg mener når man idag kan styre farvede pærer fra Tv'et    



Redigeret af moho - 21-Januar-2009 kl. 18:09
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 13:38

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Nogen der kan svare på, om ambilight kun bør være hvidt? Kan ikke besteme mig for, om jeg skal købe diodelisten med kun hvid eller flerfarvet. 

Hvis du vil gøre brug af den hvide farve, bør du efter min mening købe den der kun er hvid.

Det hvide i den multifarvede er ikke hvid. Den er mere blå end hvid.

Edit: Det kommer muligvis an på hvilken farve væggen bag tv'et har. Min er mørkegrøn, og jeg følte ikke at den blå farve i muliticolour skinne var hvid nok. De andre farver ville sikkert drukne i alt det grønne, så jeg valgte den enkle løsning. Desuden gider jeg ikke skifte farve i et væk.



Redigeret af kaizer - 19-Januar-2009 kl. 14:07
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 14:38

Mørkegrøn!

Og hvor ser jeg tit denne farve på Tv udsendelser, Hoteller og andre ting 

Til top
Bruger udmeldt 20 Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 31-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 216
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 15:22

Lige et spørgsmål til mbm 1.

Hvor meget SMD bånd har du brugt, og hvordan har du placeret det på dit TV ??...jeg mener er det top, bund og begge sider eller.. ??

 

Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Mørkegrøn!

Og hvor ser jeg tit denne farve på Tv udsendelser, Hoteller og andre ting 

Du mener?!

Nu er det ikke sådan at alle mine vægge er mørkegrønne. Det er kun endevæggen der har denne farve; resten er lyse.

Valget blev gjort for at skabe lidt kontrast til de lyse vægge, og fordi jeg også har et lærred hængende foran den væg.

Prøv at bruge lidt forskellige farver i din egen bolig (bare 2). Mange gange vil du nok blive overrasket over hvor godt det kan fungere, når det ikke bare er den samme farve på alle væggene.

Til top
act_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Maj-2007
Status: Offline
Point: 233
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Nogen der kan svare på, om ambilight kun bør være hvidt? Kan ikke besteme mig for, om jeg skal købe diodelisten med kun hvid eller flerfarvet. 

Hvis du vil gøre brug af den hvide farve, bør du efter min mening købe den der kun er hvid.

Det hvide i den multifarvede er ikke hvid. Den er mere blå end hvid.

Edit: Det kommer muligvis an på hvilken farve væggen bag tv'et har. Min er mørkegrøn, og jeg følte ikke at den blå farve i muliticolour skinne var hvid nok. De andre farver ville sikkert drukne i alt det grønne, så jeg valgte den enkle løsning. Desuden gider jeg ikke skifte farve i et væk.



Her er jeg helt enig. Havde først den flerfarvede, da jeg tænkte at så kan man jo skifte.. Men var i lang tid ikke tilfreds, så nu har jeg købt den med ren hvid. Farven er bedre, og kan faktisk mærke en væsentlig forbedring for øjnene i forhold til før!

Væggens farve har dog en del at sige. Mine vægge er i en hvid brækket med chremefarvet, så lyset bliver farvet lidt varmere end skinnen ellers er..

Får fint lys i top og sider med 4 skinner (2top og en i hver side). Man kan evt vinkle dem lidt udaf for at sprede lyset mere..
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu