recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - lys bagved fladskærmen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketlys bagved fladskærmen

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
henriksommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 17:09
jeg har en 7 watts sparepære bag mit tv.

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54124& PN=1&TPN=500
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 17:45

Uden at jeg vil stoppe folk i de forskellige løsninger - jeg skriver bare hvad der er teoretisk optimalt, hvor langt man så vil gå hver især er jo individuelt - så synes jeg man bør overveje at hænge en neutral grå plade op, som er et stykke større end tv'et, og så have lyset til at falde ud på dét. Nogle vil sikkert synes det er dominerende, men jeg synes det ser knaldgodt ud, og giver et meget mere stilfuldt præg i stuen end bare fladskærm på væggen. Lidt ala det her, bare med neutral grå i stedet for blomsterne...

Men på den anden side, hvis man er villig til at gå i ekstremerne for det bedst mulige billede, så køber man jo en projektor fra starten...

Til top
wulffnielsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 18:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Kort beskrevet, så er målsætningen som følger: Neutral farve (hvid/grå) på væggen, D65 lys (dvs. en relativt varm hvid - desværre er de fleste af de billige løsninger med en meget kølig hvid). Lysstyrken af lyset på væggen bør være omkring 10% af skærmens max hvid - jeg har indtryk af at de fleste har overdrevet lysstyrken af deres "ambilight", jeg vil anbefale at investere i en eller anden generation af DVE, her er der et test-billede der gør det rimeligt nemt at vurdere om lysstyrken er passende, uden behov for måleapparater. Husk det er ikke meningen man skal se lyset, det er lyset der skal hjælpe med til at se billedet (og min holdning til Philips' Ambilight burde dermed være rimeligt åbenlys...)

Bemærk at når skærmen når op på en vis størrelse - eksempelvis i forbindelse med projektorer - er baggrundslys ikke længere nødvendigt. Det skyldes at hele pointen med baggrundslyset er at det mørke rundt om tv'et får øjets iris til at åbne sig, og lyset fra tv'et bliver derfor for skærende (og sort bliver mindre sort). Hvis billedet fylder det meste af synsfeltet, har man ikke det problem.



Hej Otto. Rigtig god beskrivelse. Det var præcis det jeg ønskede da jeg postede tråden til at starte med

Jeg skal lige høre hvad det præcis er for et testbilled du tænker på, på DVE ?
Sony KDL-40W4500 | Sony BDP-S550 | Denon DVD2900 | Marantz SR-9200 | Mit setup
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af donlon donlon skrev:

Lige et spørgsmål til mbm 1.

Hvor meget SMD bånd har du brugt, og hvordan har du placeret det på dit TV ??...jeg mener er det top, bund og begge sider eller.. ??

 

Mener det blev til 6m. ikke helt sikker. det er til en 42" -og ja det er hele vejen rundt. Havde det først kun i siderne og i toppen, men det giver et mere prof og jævnt udsende når det er hele vejen rundt.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2009 kl. 20:21

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Neutral farve (hvid/grå) på væggen, D65 lys (dvs. en relativt varm hvid - desværre er de fleste af de billige løsninger med en meget kølig hvid). Lysstyrken af lyset på væggen bør være omkring 10% af skærmens max hvid

jeg vil anbefale at investere i en eller anden generation af DVE, her er der et test-billede der gør det rimeligt nemt at vurdere om lysstyrken er passende,

Jeg har en hvid væg og et Ikea diode sæt. Det er sådan set OK, men jeg havde alligevel tænkt, at det måske var lidt for skarpt/køligt.

Jeg har DVE på BD og DVD. Hvilket test-billede bruges til at vurdere lysstyrken?

Kuro
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 09:12

Oprindeligt skrevet af wulffnielsen wulffnielsen skrev:



Jeg skal lige høre hvad det præcis er for et testbilled du tænker på, på DVE ?

Jeg mener den hedder "ambient light reference" eller noget i den stil. Det er et sort billede med en grå firkant, hvor du så skal forsøge at ramme en belysning hvor lyset på væggen ikke er lysere end den grå firkant.

Bemærk at pga. gamma-kurver er 10% af lysstyrken på hvid, IKKE det samme som dét test-billede der hedder 10 IRE, men i omegnen af 25 IRE. Test-billedet forudsætter at din gamma-kurve er tilnærmelsesvist korrekt. Brug det som en guideline, og ikke en reference der er hysteriskt kritisk at følge fuldstændigt præcist. Men hvis du kan se at dit ambient light er MEGET lysere end dette reference-billede peger på, så bør du reducere det på en eller anden måde.

Billedet kan iøvrigt også bruges til en løselig vurdering af om lyset har i omegnen af den rigtige farvetemperatur.

Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg mener den hedder "ambient light reference" eller noget i den stil. Det er et sort billede med en grå firkant, hvor du så skal forsøge at ramme en belysning hvor lyset på væggen ikke er lysere end den grå firkant.

Tak, det må være "Reference for maximum ambient light".

Glæder mig til at teste i aften, selv om jeg ikke er i tvivl om at min baggrund er for lys, når jeg ser det test billede.

Kuro
Til top
A_Nielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 754
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2009 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af act_dk act_dk skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Nogen der kan svare på, om ambilight kun bør være hvidt? Kan ikke besteme mig for, om jeg skal købe diodelisten med kun hvid eller flerfarvet. 

Hvis du vil gøre brug af den hvide farve, bør du efter min mening købe den der kun er hvid.

Det hvide i den multifarvede er ikke hvid. Den er mere blå end hvid.

Edit: Det kommer muligvis an på hvilken farve væggen bag tv'et har. Min er mørkegrøn, og jeg følte ikke at den blå farve i muliticolour skinne var hvid nok. De andre farver ville sikkert drukne i alt det grønne, så jeg valgte den enkle løsning. Desuden gider jeg ikke skifte farve i et væk.



Her er jeg helt enig. Havde først den flerfarvede, da jeg tænkte at så kan man jo skifte.. Men var i lang tid ikke tilfreds, så nu har jeg købt den med ren hvid. Farven er bedre, og kan faktisk mærke en væsentlig forbedring for øjnene i forhold til før!

Væggens farve har dog en del at sige. Mine vægge er i en hvid brækket med chremefarvet, så lyset bliver farvet lidt varmere end skinnen ellers er..

Får fint lys i top og sider med 4 skinner (2top og en i hver side). Man kan evt vinkle dem lidt udaf for at sprede lyset mere..


Tak for jeres svar begge to - lige hvad jeg havde brug Tror jeg vælger den hvid så
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 00:39

Oprindeligt skrevet af A_Nielsen A_Nielsen skrev:

Tak for jeres svar begge to - lige hvad jeg havde brug Tror jeg vælger den hvid så

Læs tråden igennem igen.

Jeg kan nu bekræfte, at Ikea dioder mod hvid væg, som forventet er for koldt/skarpt i forhold til DVE test billedet.

Kuro
Til top
LuffeMand Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 14-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 08:25
mgmg: Ville de små LED-bånd klare opgaven bedre efter din mening ?
Til top
mgmg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 1066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 13:43

Oprindeligt skrevet af LuffeMand LuffeMand skrev:

mgmg: Ville de små LED-bånd klare opgaven bedre efter din mening ?

Det tror jeg. Jeg vil ikke påtage mig at vurdere temperaturen på Ikea dioderne, men ...

Sunflux: 2700 K

Matronix: 3300 K

Begge disse opgives til at være "varm hvid". Det må være bedre.

Kuro
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 23:13

Jeg har lige udmålt mine hvide Ikea-strips med mit EyeOne Pro spectroradiometer. Resultatet er, at farvetemperaturen ligger omkring 6000K målt med sensoren pegende på lyskilden.

Min væg bag TV'et er en ret lys pastelgrøn, hvilket betyder at farvetemperaturen af det reflekterede lys hæves til mellem 6200K og 6500K, da dele af det langbølgede (læs: røde) lys absorberes.

Væggens farve og dæmpning af lyset er afgørende for resultatet - ligesom afstanden til det hjemmelavede "ambient light": Når man kommer et stykke væk fra lyskilden bag TV'et, begynder rummets andre lyskilder (hvis der er nogen) at dominere i reflektion på væggen bag TV'et. Typisk er en stues lyskilder meget varmere ("mere røde") end Ikea's hvide LED-strips. Jeg har ca. 17[cm] fra LED-strip til væg (TV'et ikke ophængt på beslag).

I min opstilling opnår jeg, at det reflekterede og synlige lys på væggen ligger omkring (måske lidt under) 6000K i praksis pga. mix med andre lyskilder i rummet og med en lysstyrke, der stemmer ovens med det, som der anbefales på DVE - dvs. 10% af maks. hvid = IRE35 for en gennemsnitlig gamma omkring 2.2.

 

 



Redigeret af bantam - 24-Januar-2009 kl. 15:37
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu