recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lysegrå pletter på fladskærmen.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLysegrå pletter på fladskærmen.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Emne: Lysegrå pletter på fladskærmen.
    Sendt: 19-September-2010 kl. 00:07
Vi købte for 5 år siden en Panasonic fladskærm TX-32LX50F.
Efter nogen tid bemærkede vi nogle svage lysegrå områder på skærmen, i zig-zag nærmest som snavsede hundepoter fra en St. Bernhardshund. Pletterne (4 stk.) er meget regelmæssige og præcist placeret venstre-højre-venstre-højre lodret opad, midt på skærmen.
De er tilsyneladende blevet tydeligere efterhånden, men de ses kun, hvis der vises en lys baggrund, f.eks en lys himmel, et vinterlandskab, eller på internetsider med tekst på lysegrå baggrund.
Hvad kan det skyldes? Er det en almindelig fejl? Hvis det er tegn på slitage, kan man få udskiftet selve skærmen?
M.v.h. - Berliz

Redigeret af berliz - 19-September-2010 kl. 00:08
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19649
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 00:45
Oprindeligt skrevet af berliz berliz skrev:

Hvis det er tegn på slitage, kan man få udskiftet selve skærmen?

Det kan man måske, hvis paneltypen stadigvæk findes. Jeg gætter på at du kan få det gjort for en 4-5000 kr - hvilket absolut ikke kan betale sig i fhorhold til at få et nyt tv.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 10:25

Problemet som det beskrives tyder på, at det er Backlight Bleed. Det er et problem som kan findes på alle LCD TVer.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
berliz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 166
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 17:07
Hej begge 2.
Tak for svarene.
Det er først nu, jeg hører om Backlight Bleed. Jeg har selvfølgelig måttet læse lidt om emnet på nettet, hvor der mest tales om lyse områder i skærmens hjørner. Jeg undrer mig stadig lidt over beskrivelserne af fænomenet.
Hos mig virker det som 2 plader, der er samlet med 4 tappe, lodret midt på LCD-skærmen, meget regelmæssigt. Det ligner som sagt 4 ens lysegrå hundepoter placeret i zig-zag over hinanden. Men fejlen kan åbenbart vise sig på mange måder.
Jeg havde på fornemmelsen, at en løsning - som med så mange andre ting - ville være: smid ud og køb nyt (med fare for at få en fladskærm med en tilsvarende skønhedsfejl (?)).

Jeg beholder indtil videre min Panasonic, da jeg godt kan leve med det. Det forekommer/bemærkes trods alt kun på lys baggrund, hvor der ikke er nogen bevægelser.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2010 kl. 17:12

Den slags undgås på Plasma paneler, da de jo ikke har Back Light.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu