recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyslederkabler, hvordan får jeg kablet ud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLyslederkabler, hvordan får jeg kablet ud

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Emne: Lyslederkabler, hvordan får jeg kablet ud
    Sendt: 19-September-2005 kl. 00:22

Jeg har netop anskaffet mig lyslederkabler til lydoverførsel fra hhv. PC, DVD og sat-modtager til min receiver og dermed højttalere.

Jeg havde problemer med at få kablerne til at sidde ordentligt i receiveren, men det lykkedes til sidst - men da jeg ville forsøge at lave en anden opsætning og derfor ville tage kablerne ud igen, så fulgte der et skykke af receiveren med ud!  (en lille sort plastic-klap faldt af på begge de indgange hvor jeg tog kablerne ud, og nu kan de ikke sidde fast deri mere)! :-(

Jeg står derfor tilbage med tre spørgsmål:

1) Hvad kan jeg gøre for at få kablerne til at sidde fast igen? (Skal min sprit-nye receiver til rep. stort set inden den er taget i brug, eller kan man selv ordne det med de plast-klapper)?

2) Hvordan skal jeg for eftertiden tage kablerne ud af min receiver, for at denne uheldige historie ikke gentager sig?

3) Jeg har p.t. et lyslederkabel siddende i lydkortet på min PC - det har jeg helt opgivet at få ud, det sidder fast som var det svejset på! Både lydkort og kabel er under en uge gammelt, og jeg vil meget nødigt ødelægge nogle af delene.

På forhånd mange tak!

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 11:00

lyslederkablerne plejer da at være lige til at stikke ind og hive ud igen

jeg har aldrig oplevet at de sidder fast / men det hjælper jo ikke dig.

Mvh Hans

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 11:49

Jeg er bange for, at de benyttede kabler fra starten af har været af en forkert type eller fremstillet med forkerte mål.

Som Hans skriver, plejer de at være lige til at stikke ind og hive ud igen.

Har du brugt kabel i metermål og blot stukket enderne ind i apparaterne eller er det færdigmonterede Toslink-kabler med "stik" på?



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 16:55
Jeg synes heller ikke jeg har bemærket det med lyslederkabler. De coaxial kabler jeg har skal "skrues løse" for at få dem i, og derefter "skrues" fast, men så vidt jeg husker ikke mine optiske kabler.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Jeg er bange for, at de benyttede kabler fra starten af har været af en forkert type eller fremstillet med forkerte mål.

Som Hans skriver, plejer de at være lige til at stikke ind og hive ud igen.

Har du brugt kabel i metermål og blot stukket enderne ind i apparaterne eller er det færdigmonterede Toslink-kabler med "stik" på?

 

Der er tale om færdigmonterede toslinkkabler med stik.

Til top
Lupo8 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 17:52

Men især mit lydkort er jeg nervøs for, jeg synes jeg har prøvet alt for at få kablet ud derfra. Jeg har drejet det, rokket det fra side til side og frukket så meget som jeg nu tør, uden at være alt for nervøs for enten at rive lydkortet i stykker eller knække kablet.

Mht. de små sorte plastic-klapper (som nu er faldet af) bag på receiveren ved indgangene til lyslederkablerne - sidder der også sådan nogle på jeres receivere? Og kan man selv lave det igen?



Redigeret af Lupo8
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2005 kl. 17:56

Oprindeligt skrevet af Lupo8 Lupo8 skrev:

Der er tale om færdigmonterede toslinkkabler med stik.

Så er stikkene sat forkert i.

De kan kun uden vold isættes på én måde, men drejes på fire og ser umiddelbart kvadratiske ud.

Du har været for hård ved dem. De små klapper på receiveren betyder ikke så meget, men du bør kigge godt på stikkene og vende dem korrekt, når du sætter dem i igen.

Bemærk f.eks. den sorte "styreskinne" og den lille skrå kant t.h. på stikket her: 

 

Et billede til:

Og duer det ikke, har du købt noget, der ikke passer til dine apparaters tilslutninger.

M.h.t. til stikket i dit lydkort: Der skal hives i den rigtige retning (modsat pilene du ser på stikkene) og absolut IKKE vrikkes. Hiv i stikket, ikke i kablet. Brug tænger og evt. skruetvinger e.l. Kan det komme ind, kan det også komme ud igen.

PS: Min receiver har løse propper, mange nyere har fjedrende klapper - det har min recorder også og det er jo fikst.

 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu