Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
'DLG'
Super bruger
Oprettet: 09-September-2007
Status: Offline
Point: 463
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 16:47 |
AV Precision skrev:
'DLG' skrev:
Så skal man til at regne baglæns (på sit alt for store lærred), for at finde en projektor med nok lys i.
|
Eller spørge mig
|
Nu mere man læser (bl.a. fra dig), nu klogere blir man, men dog er det ikk altid til at få pengepungen til at matche ens nye ønsker og krav.
Selv har jeg et ca. 120" lærred og en gammel Panasonic pt-lc55 (som kom billigt i min retning ved et tilfælde), og det har har været 'fint nok' til mig (dybt ubrugligt i din verden), fordi jeg ikk kendte til så meget bedre. Men står nu og vil skifte den gamle ud med noget der kan vise PS3, og havde lidt W5000 i tankerne, men hele dit oplæg her gir stof til eftertanke.
Men det hele ender ud i et kompromis af disse; kvalitet (er ikk fanatisk omkring det, og har kun min gamle som grundlag til forbedring), pris (tømrer voksenlærling), længde på stuen som er lys (svært punkt at gøre noget ved), damen (som ikk helt er med på hvor fedt elektronik er endnu).
Men tusind tak for at du gider bruge så meget tid på at fortælle om og åbne øjne for os knapt så priviligerede.
|
Niarn om en Mustang GT: Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk? Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
|
|
Allan Olesen
Guld medlem
Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 18:53 |
AV Precision skrev:
SVP03 skrev:
Hej Otto.
I gamle dage var PI alt+227
Virker ikke mere med Vista.
|
Heller ikke i XP kan jeg se... Nå men meningen røg igennem | Virker fint her med XP SP3:
π
Ser dog pænere ud med en anden skrifttype:
π Husk, at man kun kan bruge tallene på det numeriske tastatur. Det virker ikke med striben af tal over QWERTY...
Nåja, og så skal man huske at bruge Alt og ikke Alt Gr.
Redigeret af Allan Olesen - 08-Juli-2009 kl. 18:54
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 21:38 |
'DLG' skrev:
Nu mere man læser (bl.a. fra dig), nu klogere blir man, men dog er det ikk altid til at få pengepungen til at matche ens nye ønsker og krav. |
That's life... Dét jeg prøver på er at skabe mere kendskab til hvad referencen egentlig er, hvad er det vi går efter. Så er det efter min mening nemmere at nå så langt som muligt inden for dét budget man nu engang har, dvs. foretage de klogeste kompromis'er. Når jeg viser en projektor til over 200k frem, så er det ikke for at sige at alt der er billigere er noget skrammel, eller at jeg ikke gider beskæftige mig med folk der har et mere humant budget - tværtimod, jeg interesserer mig MEGET for at løfte "almindelige mennesker" fra hvad jeg oplever som horribelt ringe billeder i deres hjem, til fornuftige, acceptable billeder, også selv om jeg aldrig selv bliver helt tilfreds. Men det kan godt være lidt frustrerende nogle gange, at fordi man definerer hvad "det bedste" er, så opfatter folk det automatisk som at man synes alt andet er noget skrammel.
'DLG' skrev:
Selv har jeg et ca. 120" lærred og en gammel Panasonic pt-lc55 (som kom billigt i min retning ved et tilfælde), og det har har været 'fint nok' til mig (dybt ubrugligt i din verden), fordi jeg ikk kendte til så meget bedre. Men står nu og vil skifte den gamle ud med noget der kan vise PS3, og havde lidt W5000 i tankerne, men hele dit oplæg her gir stof til eftertanke. |
Du har ret, uden at have set det vil jeg garantere at dit setup vil få betegnelsen "dybt ubrugeligt" i min verden. Men som sagt, dét skal du bruge konstruktivt til at fortælle dig at der findes et meget stort uudnyttet potentiale, som du skal ud og have fingre i.
Et meget rammende ordsprog som en kollega ynder at bruge: Man skal passe på man ikke lader det perfekte stå i vejen for det gode. Forstået på dén måde, at hvis du begynder at drømme om en C3x som du aldrig får råd til, og derfor ender med at beholde din data-projektor til du dør, så er det jo bragende dumt i forhold til at foretage en opgradering som du HAR råd til, og som du kan have rigtigt meget glæde af. At stræbe efter perfektion er ikke ensbetydende med at man ikke kan gøre det inden for nogle givne rammer. Så det bedste råd jeg kan give dig, er at sætte dig et fast, realistisk mål: Inden dén og dén dato vil jeg have opgraderet min hjemmebio, og det må koste så og så meget. Så kan vi kigge på hvor langt du kan komme inden for de rammer.
Jeg har iøvrigt ikke selv råd til at købe de produkter jeg mener er "gode nok", så jeg er præcist lige så begrænset som alle andre, når det drejer sig om at finde de rigtige kompromisser. Jeg er så bare så heldig at jeg kan få min lyst styret i arbejdstiden
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 21:40 |
Allan Olesen skrev:
Virker fint her med XP SP3: π
Ser dog pænere ud med en anden skrifttype: π
Husk, at man kun kan bruge tallene på det numeriske tastatur. Det virker ikke med striben af tal over QWERTY...
|
Jeg bruger en bærbar Dell uden numerisk tastatur, det foregår med en function tast som åbenbart ikke kan bruges samtidig med Alt... Oh well, jeg overlever nok
|
|
Bruger udmeldt 31
--
Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
|
Sendt: 08-Juli-2009 kl. 23:25 |
AV Precision skrev:
Pallec skrev:
Øv.. du har da
lige i den grad snakket mig fra at investere i en
projektor Når man skal op i 30-40K bare for at få
et rimeligt godt balanceret billede, så siger min
"bankrådgiver" desværre fra.... |
Dén reaktion vidste jeg godt ville være en risiko ved
mit indlæg, men jeg mener det er en kraftig fejltolkning.
Jeg vil kraftigt anbefale folk at se projektor-
opstillinger i praksis selv, før man beslutter sig til om
man går dén vej eller ej. Hvad jeg betegner som "rimeligt
godt", er bedre end mange overhovedet tror kan lade sig
gøre. Og hvad jeg finder uacceptabelt, er hvad mange
andre mener er ganske fortrinligt.
Desuden afhænger det jo netop meget af
billedstørrelsen, de 30-40k og op gælder hvis du vil have
STORT billede og samtidigt et rigtigt godt billede. 2
meters bredde og ned, det kan sagtens gøres i fornuftig
kvalitet i 15k klassen. Så jeg vil vende det sådan at
hvis dit budget er 15-20k, så mener jeg afgjort du kan
få BEDRE billede med en projektor end med en fladskærm i
samme prisklasse - du skal bare helst holde dig under 2
meters bredde. En fladskærm i en størrelse og kvalitet
jeg finder brugbar til film-brug, får du absolut heller
ikke under 30k. 50" er noget småtteri |
Forstår godt hvad du siger, men det gør det bare absolut
nødvendigt at man ser en evt. projektor i funktion, inden
man beslutter sig, og det tror jeg desværre er et problem
(correct me if I'm wrong..). Jeg kender ihvertfald ikke
nogen steder i hovedstadområdet, hvor man kan få demo af
forskellige løsninger, under fornuftige forhold.
Forøvrigt vil jeg slet ikke overveje en projektorløsning,
hvis kompromiet er en billedstørrelse under 2 meter, for
at få et godt billede
Øv.. surt at det skal være så besværligt, når man trods
alt skal punge ud med så mange penge.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 09-Juli-2009 kl. 16:53 |
Pallec skrev:
Forstår godt hvad du siger, men det gør det bare absolut nødvendigt at man ser en evt. projektor i funktion, inden man beslutter sig, og det tror jeg desværre er et problem (correct me if I'm wrong..). Jeg kender ihvertfald ikke nogen steder i hovedstadområdet, hvor man kan få demo af forskellige løsninger, under fornuftige forhold. |
Ja, det er et problem, men hvis jeg skal være helt ærlig, så drejer det sig primært om at få set forskellige opstillinger så du har et grundlag at sammenligne ud fra. Så kan en dygtig forhandler (som jeg medgiver at der mht. projektorer ikke er mange af) kunne sætte sig ind i hvor det er du gerne vil hen, og levere en løsning der virker. Men ja man er pinedød tvunget til i det mindste at se noget der er sammenligneligt med dét man går efter. Én ting er at købe et produkt uden at have en demo af det specifikke produkt, men at købe i blinde udelukkende ud fra omtale, uden overhovedet at have set _produkttypen_, det er galskab.
Kontakt CSN-teknik hvis du vil have demo'er på sjælland. Ikke helt hovedstads-området, men givetvis turen værd.
Pallec skrev:
Forøvrigt vil jeg slet ikke overveje en projektorløsning, hvis kompromiet er en billedstørrelse under 2 meter, for at få et godt billede |
Hvis du kan vælge mellem et 240 cm bredt billede med lige i underkanten lys, og et 50" fladskærms-tv, så vil jeg ubetinget pege på projektor-løsningen.
Det er trist hvis du fravælger projektorerne "bare" fordi du ikke kan få en ordentlig demo.
Jeg kan iøvrigt kun gentage hvad jeg har sagt før, ingen forhandlere til at demonstrere produkterne er skidt for forbrugerne. Det er det her jo et glimrende eksempel på. Hvad nytter det at man kan spare nogle tusinde kroner ved at handle på nettet, hvis man ikke har den fjerneste anelse om hvad man skal købe, eller sågar om man overhovedet skal købe dén type produkt?
Men endnu engang, husk at formentligt 80% af dem der er superglade for deres opstillinger, har mindre lys end hvad jeg kalder acceptabelt.
|
|
SVP03
Guld medlem
Oprettet: 15-Februar-2007
Point: 4172
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 08:21 |
Allan Olesen skrev:
AV Precision skrev:
SVP03 skrev:
Hej Otto.
I gamle dage var PI alt+227
Virker ikke mere med Vista.
|
Heller ikke i XP kan jeg se... Nå men meningen røg igennem
|
Virker fint her med XP SP3: π
Ser dog pænere ud med en anden skrifttype: π
Husk, at man kun kan bruge tallene på det numeriske tastatur. Det virker ikke med striben af tal over QWERTY...
|
På den her PC også med SP3 og XP ser det sådan ud.
Ò
|
SVP03
|
|
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:03 |
Det var da en rigtig god forklaring, der kan give stof til eftertanke. Da jeg har oplevet rigtig mange der VIL have det flotte store billede med massere af lys på et 110" lærred, og de har lige de 10K. til projektoren og de sidste 2K. til lærred, kabler og ophæng. Det er ikke helt billigt af få det store flotte billede, men når man har det er det pokkers vanedannende Mange vælger også at beholde fladskærmen så der er 2 løsninger. så er det nemmere at sælge den og lægge pengene oveni, så der er lidt mere til en fornuftig projektorløsning, fremfor at sidde med 2 ikke så gode. De har gode udregninger følges bedst op af et besøg hos en forhandler med mulighed for demo af produkterne. Her skal det nok bare siges at har man fra starten lagt sig 100% fast på at der skal spares mest muligt, så alle stumperne skal købes på netbutikker eller i udlandet, og ikke hos den forhandler man vil bruge en masse tid hos, vær ærlig og sig det, så man ikke spiller for meget af hinandens tid Der er mange brugere der ville kunne have gavn af en god demo, jeg ved Otto er meget flittig til at holde forskellige demo arrangementer hvor man så kan få stillet sin nysgerrighed, og blive lidt klogere hvilken muligheder der er for de store billede, jeg anbefaler da at dem der er nye inden for projektor verdenen kigger forbi på sådanne seancer eller ligende demo arrangementer, da der er rigelig mulighed for at se nogle gode løsninger
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
|
wads
Super bruger
Oprettet: 16-August-2008
Point: 339
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:19 |
hej Otto
Tak for dit fine arrangement igår. Var lige nødt til, at få læst dit indlæg her. Den er nu ikke så lang og tung, som du gav udtryk for :o)
Må godt nok erkende, at jeg blev noget hooked på en projektor løsning, efter at have set din opstilling igår.
Er nok nød til, at prøve og bearbejde konen lidt igen :o) Børnen kan jo bare sove på samme værelse, hvis den er helt gal ;o)
Mvh
Wads
|
|
mkirkelund
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:23 |
CSN Teknik skrev:
Det var da en rigtig god forklaring, der kan give stof til eftertanke. Da jeg har oplevet rigtig mange der VIL have det flotte store billede med massere af lys på et 110" lærred, og de har lige de 10K. til projektoren og de sidste 2K. til lærred, kabler og ophæng. Det er ikke helt billigt af få det store flotte billede, men når man har det er det pokkers vanedannende
Mange vælger også at beholde fladskærmen så der er 2 løsninger. så er det nemmere at sælge den og lægge pengene oveni, så der er lidt mere til en fornuftig projektorløsning, fremfor at sidde med 2 ikke så gode.
De har gode udregninger følges bedst op af et besøg hos en forhandler med mulighed for demo af produkterne. Her skal det nok bare siges at har man fra starten lagt sig 100% fast på at der skal spares mest muligt, så alle stumperne skal købes på netbutikker eller i udlandet, og ikke hos den forhandler man vil bruge en masse tid hos, vær ærlig og sig det, så man ikke spiller for meget af hinandens tid
Der er mange brugere der ville kunne have gavn af en god demo, jeg ved Otto er meget flittig til at holde forskellige demo arrangementer hvor man så kan få stillet sin nysgerrighed, og blive lidt klogere hvilken muligheder der er for de store billede, jeg anbefaler da at dem der er nye inden for projektor verdenen kigger forbi på sådanne seancer eller ligende demo arrangementer, da der er rigelig mulighed for at se nogle gode løsninger
|
Nu er det på ingen måde sikkert jeg vil købe projekter, men er der mulighed for bare at komme og se en løsning så man har en idé om hvad man smider penge efter? Uden at føle man skal smide penge på bordet. For den følelse havde jeg da jeg i HFK så en demo, så det var en ret dårlig oplevelse.
|
|
CSN Teknik
Guld medlem
Branchemedlem
Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 13:22 |
mkirkelund skrev:
CSN Teknik skrev:
Det var da en rigtig god forklaring, der kan give stof til eftertanke. Da jeg har oplevet rigtig mange der VIL have det flotte store billede med massere af lys på et 110" lærred, og de har lige de 10K. til projektoren og de sidste 2K. til lærred, kabler og ophæng. Det er ikke helt billigt af få det store flotte billede, men når man har det er det pokkers vanedannende
Mange vælger også at beholde fladskærmen så der er 2 løsninger. så er det nemmere at sælge den og lægge pengene oveni, så der er lidt mere til en fornuftig projektorløsning, fremfor at sidde med 2 ikke så gode.
De har gode udregninger følges bedst op af et besøg hos en forhandler med mulighed for demo af produkterne. Her skal det nok bare siges at har man fra starten lagt sig 100% fast på at der skal spares mest muligt, så alle stumperne skal købes på netbutikker eller i udlandet, og ikke hos den forhandler man vil bruge en masse tid hos, vær ærlig og sig det, så man ikke spiller for meget af hinandens tid
Der er mange brugere der ville kunne have gavn af en god demo, jeg ved Otto er meget flittig til at holde forskellige demo arrangementer hvor man så kan få stillet sin nysgerrighed, og blive lidt klogere hvilken muligheder der er for de store billede, jeg anbefaler da at dem der er nye inden for projektor verdenen kigger forbi på sådanne seancer eller ligende demo arrangementer, da der er rigelig mulighed for at se nogle gode løsninger
|
Nu er det på ingen måde sikkert jeg vil købe projekter, men er der mulighed for bare at komme og se en løsning så man har en idé om hvad man smider penge efter? Uden at føle man skal smide penge på bordet. For den følelse havde jeg da jeg i HFK så en demo, så det var en ret dårlig oplevelse.
|
Nu kan jeg kun svare for mig selv, jeg er interesseret i at give folk en oplevelse af, hvor godt det kan laves/blive, og jeg bruger meget tid på at demonstrere forskellige løsninger til kunder i forskellige pris niveauer, men det med at bruge et par timers tid på en demo, hvorefter at kunden fortæller at nu har de set det hele og det var jo godt, så de ved hvad de skal købe, men priserne hos de danske forhandlere/installere er for høje, og de kan fåes meget billegere på nettet eller i udlandet, er spild min tid, ligesom andre forhandlere nok også ville føle Jeg kan godt forstå man er nød til at få det demonstreret før man beslutter sig, den demo skal man da ikke snyde sig selv for. Men er man fast besluttet allerede inden man tager hjemmefra at man ikke vil handle hos den pågældende forhandler, de de priser han sælger det til er for høje, så burde man måske lige tænke situationen igennem. Det gælder både for Otto og jeg selv, at mange gange sælger vi jo hele pakken inc. installation/opsætning gennemgang af betjeningen og kalibrering. Det er jo en hel løsning fremfor bare at sælge stumperne, så må kunden selv slås med udstyret for at få det til at makke ret Har man ikke den nødvendige erfaring til at installere og kalibrere det selv, er man mange gange bedre sikret hos en der kan levere hele pakken. Ellers ender man med nogle produkter man ALDRIG får det optimale ud af, eller forkert sammensatte produkter, der lover et ud fra spec. men performer helt anderledes under virklige forhold. Da teori ikke altid er det samme i praksis
|
Mvh.Christian
CSN Teknik
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
|
mkirkelund
Guld medlem
Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
|
Sendt: 10-Juli-2009 kl. 13:51 |
CSN Teknik skrev:
mkirkelund skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
Nu kan jeg kun svare for mig selv, jeg er interesseret i at give folk en oplevelse af, hvor godt det kan laves/blive, og jeg bruger meget tid på at demonstrere forskellige løsninger til kunder i forskellige pris niveauer, men det med at bruge et par timers tid på en demo, hvorefter at kunden fortæller at nu har de set det hele og det var jo godt, så de ved hvad de skal købe, men priserne hos de danske forhandlere/installere er for høje, og de kan fåes meget billegere på nettet eller i udlandet, er spild min tid, ligesom andre forhandlere nok også ville føle Jeg kan godt forstå man er nød til at få det demonstreret før man beslutter sig, den demo skal man da ikke snyde sig selv for. Men er man fast besluttet allerede inden man tager hjemmefra at man ikke vil handle hos den pågældende forhandler, de de priser han sælger det til er for høje, så burde man måske lige tænke situationen igennem. Det gælder både for Otto og jeg selv, at mange gange sælger vi jo hele pakken inc. installation/opsætning gennemgang af betjeningen og kalibrering. Det er jo en hel løsning fremfor bare at sælge stumperne, så må kunden selv slås med udstyret for at få det til at makke ret
Har man ikke den nødvendige erfaring til at installere og kalibrere det selv, er man mange gange bedre sikret hos en der kan levere hele pakken. Ellers ender man med nogle produkter man ALDRIG får det optimale ud af, eller forkert sammensatte produkter, der lover et ud fra spec. men performer helt anderledes under virklige forhold. Da teori ikke altid er det samme i praksis
|
Personligt vil jeg aller helst smide pengene hos en forhandler. Jeg var hos en forhandler den anden dag, hvor priserne var LIDT dyrere, men ikke meget. Langt billigere end HFK f.eks. Jeg fik halvanden times demo og betjening. Jeg var så overrasket over den behandling jeg fik, at jeg uden tvivl ville smide mine penge der. (Dette var dog med en kammerat hvor han var ude og kigge, jeg var bare med. :-)). Får jeg sådan en oplevelse igen, er jeg ikke i tvivl om at jeg ikke har noget imod at give lidt ekstra. Alt med måde dog. Men det jeg gerne vil, er at se nogle løsninger i prislejer i 5-10-15 kr. alt inkl. Og se om de KUNNE være noget for mig. For ærlig talt, så ved jeg det ikke. Det eneste projektor erfaring jeg har er fra en DLP fremvisnings projekter på et rullegardin og så biografen. Jeg er jo jyde, så det er ikke hurtigt jeg smider penge af sted. Det kræver meget tænke tid.
|
|