recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Må jeg lave mp3 filer af mine cd’er?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMå jeg lave mp3 filer af mine cd’er?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flemming9999 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 05-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Emne: Må jeg lave mp3 filer af mine cd’er?
    Sendt: 29-November-2008 kl. 19:24

Jeg har anskaffet en mp3 afspiller, men mangler nu en masse mp3 filer dertil.

Må jeg lave mp3 filer ud af mine cd'er? Hvad siger loven?

Jeg mener at have hørt om at man må lave disse til privat brug, når jeg ejer cd'erne ?

Til top
ZuluKongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Marts-2007
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 19:27
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2008 kl. 22:40
Ja du må gerne kopiere dine cd'er. Og du må endda sælge originalen og beholde kopierne (så længe det er i moderat omfang og dermed ikke virker "organiseret")
Til top
jessmoeller Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-Marts-2006
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 10:53

Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Og du må endda sælge originalen og beholde kopierne (så længe det er i moderat omfang og dermed ikke virker "organiseret")

Øhhh. Det tror jeg nu ikke...

Henvisning til en hvor du har det fra?

Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 12:40
Hvorfor gør det du ikke bare? Tror du at ordensmagten vil standse dig på fortorvet en dag og kræve at se hvad der er på din mp3-afspiller?
Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2007
Point: 557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 18:08
Jeg undersøgte spørgsmålet i forbindelse med at jeg lagde hele min cdsamling ind digitalt og efterfølgende solgte mine cder.

Jeg ringede blandt andet til antipiratgruppen og forhørte mig og fik at vide, at det var ok at sælge sine cder efter man havde lagt dem ind, dog således at man ikke må gøre det som en omgåelse af reglerne, altså købe en cd med henblik på kopiering og videresalg.
Hjemlen til det er sådan set ophavsrettighedsloven og dennes manglende regulering af en persons rettigheder over det fysiske eksemplar af en cd. Man fortaber altså ikke sin ret til at råde over den fysiske cd fordi man tager en kopi af den. Det vil sige du må smide den ud, gemme den, give den væk eller sælge den som du lyster.

I den tænkte situation, at ordensmagten/antipiratgruppen skulle tjekke din harddisk og se en masse musikfiler ville det være dem der havde bevisbyrden for, at du havde anskaffet dem på illegal vis, hvilket selvfølgelig ikke ville være muligt da filerne er kopieret lovligt fra en, på kopieringstidspunktet, personligt ejet cd.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af jessmoeller jessmoeller skrev:

Og du må endda sælge originalen og beholde kopierne (så længe det er i moderat omfang og dermed ikke virker "organiseret")

Øhhh. Det tror jeg nu ikke...

Henvisning til en hvor du har det fra?

Har talt med APG om det på et tidspunkt. Har ikke set det på skrift, tror de holder det tæt til kroppen 

Så at Friediger skriver det samme, mener dog at det er din pligt at du kan dokumentere at du har ejet originalen på et tidspunkt (er dog ikke 100%)

Men medmindre det har karakter af videredistribution kan jeg ikke forestille mig at man bliver hængt op på det.

Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Februar-2007
Point: 557
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2008 kl. 20:38

mener dog at det er din pligt at du kan dokumentere at du har ejet originalen på et tidspunkt (er dog ikke 100%)

Man opererer ikke med omvendt bevisbyrde i en sådan slags sager, hvis politiet/apg vil have dig dømt for ulovlige kopier må de selv kunne godtgøre at der er tale om nogle sådanne.

Redigeret af friediger - 01-December-2008 kl. 20:39
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu