|
Må man "blande mærker"? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
AndreasP ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juli-2013 Status: Offline Point: 110 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Marts-2016 kl. 08:41 |
Hej derude
Jeg har et 5.0 surround system af Monitor Audio Mass. Min sub er en SVS SB2000. Det spiller egentlig fint - men jeg syntes ikke at center-højtaleren har nok power. Jeg har luret lidt herinde og kan forstå, at hvis man skifter centeren, bør man skifte de forreste tre højtalere, hvilket jeg har tænkt mig at gøre - og så beholde to stk. Mass 10, som baghøjtalere. Nu kommer 1-million kr. spørgsmålet så: Skal de nye tre forreste helst også være Monitor Audio, ligesom baghøjtalerne? (Eksempelvis Radius eller Silver-linjen) - eller kan jeg sagtens købe andre mærker? (Eksempelvis Wharfedale eller Triangle)? Jeg tænker lidt, at det måske er godt at holde det inde for samme mærke, da de har nogenlunde samme "klang" (C-cam drivere osv.)? Eller er jeg helt skudt ved siden af? ![]() |
|
![]() |
|
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6259 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan også være, at AV-receiveren tilpasser højttalernes klang ved rumkorrektion
Hvad mærke er receiveren? Redigeret af jake51 - 07-Marts-2016 kl. 09:14 |
|
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|
![]() |
|
Tak for hurtigt svar
![]() Det er en Marantz SR5010.
|
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
IMHO er der ikke noget eksakt svar på det spørgsmål.
Mit eget setup er en blanding af B&W og så nogle små baghøjttalere, som jeg ikke kan huske mærket på. Synes det lyder fint, men jeg har så også en meget pragmatisk tilgang til lyd/hifi. Hvis jeg var dig ville jeg prøve det af i praksis. Jeg kørte i en længere periode med en Cerwin Vega center sammen med mine B&W gulvhøjttaleren, og det var ikke en dårlig kombi rent klangmæssigt. Jeg skiftede en en B&W center fordi jeg syntes der var for lidt lyd i centeren.
Mit råd vil derfor være, at medmindre du kan opnår en samlerabat, ville jeg udskifte centeren først, og så teste det af. Det kan jo være at du synes det er super fedt, og så sparer du en masse penge. Synes i øvrigt at din formuligt omkring at "man bør skifte alle tre højttalere". Igen kommer det an på hvem man er ![]() |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Det kan rumkorrektion helt sikkert ikke klare. Højttalerens lyd er bestemt af konstruktøren, så det bedste resultat fås ved at have fronter af ens mærke. |
|
![]() |
|
JesA ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Sjælland Status: Offline Point: 697 |
Enig med Kampus i at ens fronthøjtalere bør være af samme mærke - og aller-bedst samme serie - for bedste resultat.
Rum-korrektion fra receiver kan ikke ændre selve klang-karakteren fra højtalere...... - dermed ikke sagt, at forskellige højtaler-mærker ikke kan fungerer...det er blot ikke optimalt |
|
![]() |
|
JesA ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Sjælland Status: Offline Point: 697 |
- og til trådstarter; det er vel rettelig et 5.1 anlæg du har ????
I øvrigt; om du synes at der mangler output fra din center, kan du ikke blot indstille receiveren således at den giver højere output til centerhøjtaleren ? |
|
![]() |
|
Hej igen
Ja, det er selvfølgelig et 5.1 system jeg har. Jeg referede til mine MASS-højtalere som retteligt kun blev købt som 5.0, hvorefter jeg satte en SVS Sub til. Det var vidst også lidt kluntet formuleret. Hvis jeg køber jeg skifter LCR ud med Radius - vil det kunne mærkes? Eller er jeg lige vidt...? Alternativt har hififreaks nogle rigtig fine Triangle-højtalere, der kunne bruges. Tusind tak for svarene iøvrigt. |
|
![]() |
|
Dorf ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 663 |
Det har de nemlig. ![]() Og overvejer du at købe et samlet system så er jeg sikker på de laver en super pris til dig.
|
|
![]() |
|
Det lyder godt.
...men her har jeg fået lidt blandede svar. Tror du tre par Triangle-højtalere vil gå godt med to Monitor Audio baghøjtalere? Eller bliver der massiv forskel i lyden?
|
|
![]() |
|
Dorf ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 663 |
Det kan jeg desværre ikke svare på da jeg ikke har noget at sammenligne med. Jeg kører selv kun med 3.0 setup, Triangle Esprit som front og Triangle Esprit Voce EZ som center.
Men du kan jo altid bestille baghøjtalere, og returnere dem hvis ikke du synes der er forskel. Jeg er næsten også sikker på du kan få lov til at tage dine Monitor Audio med så du kan sammenligne hos dem. |
|
![]() |
|
Det er lige præcis de højtalere jeg har kigget på.
Jeg tror også de Triangler spiller mindst ligeså godt som Monitor Audios Silver serie. Hvis du har et billede af dit setup, må du hellere end gerne uploade det ![]() Jeg går ud fra, at de spiller rigtig godt?
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |