Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
larsen_mgeic
Guld medlem
Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1315
|
Emne: Må man fjerne skadet UV-filter på tv? Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 12:01 |
Jeg har desværre fået et mærke i den "True color black" film, som sidder på forsiden af mit tv. Jeg har kontaktet LG support som kom med følgende besked:
et kan desværre ikke betale sig at få det til værksted, da det er en helt ny front skærm der skal sættes på. Dette filter gør at det beskytter skærmen for UV stråler, så TV'et ikke bliver helt MAT i skærmen.
Min tanke går nu på, om det er nødvendigt at have denne film på? Jeg ved at jeg tidligere har haft dette oppe og vende, men kan man i princippet ikke fjerne det, og så montere en anden uv-film? Jeg har snakket med en som har prøvet at fjerne filmen, så det er mere princippet i det jeg er interesseret i? "True color black filter" er vel bare et fancy navn?
Alt input er velkommen!
|
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:00 |
Og det mærke kan du se mens der er billede på? Eller irriterer det bare når TV'et er slukket. Har selv haft sådan en skade, som ikke så pæn ud, men intet betød for tv-kigning
|
 |
larsen_mgeic
Guld medlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:03 |
Det generer så længe der er lys i rummet, eller lys udenfor. Når der er mørkt i stuen med gardinerne rullet ned, så er det ikke noget problem. Der er som om der er lidt forskel i refleksion, så derfor ser jeg det lidt nemmere. Jeg vil sige at det ikke er noget som ødelægger tvet, men jeg er rimelig ærgerlig over det. Derfor undersøger jeg stadig mulighederne for at pille det af.
Det er et halv stort område det er i, så det er lidt svært at forklare. Jeg kan lige prøve at tage et billede af det, når jeg kommer hjem senere.
Redigeret af larsen_mgeic - 26-Oktober-2011 kl. 13:04
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:17 |
larsen_mgeic skrev:
"True color black filter" er vel bare et fancy navn?
|
Ja, men et fancy navn til en yderst brugbar funktion. Om du bedre kan leve med reflektioner på hele skærmen, end et mærke der gør opmærksom på sig selv, det er så et åbent spørgsmål. Fjernsynet tager ikke som sådan skade af at filteret ikke er der.
|
 |
larsen_mgeic
Guld medlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:28 |
Otto J skrev:
Fjernsynet tager ikke som sådan skade af at filteret ikke er der.
|
Hvis vi kan blive enig om, at det fungerer som antirefleks, er det så ikke muligt at montere en anden antirefleksfilm istedet? Ved du det?
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:38 |
larsen_mgeic skrev:
Hvis vi kan blive enig om, at det fungerer som antirefleks, er det så ikke muligt at montere en anden antirefleksfilm istedet? Ved du det? |
Jo selvfølgelig er det det. Hvor nemt det er og hvad det koster har jeg ingen erfaringer med, og du skal være opmærksom på at filmen kan ændre væsentligt på farvegengivelsen, alt efter hvilken film du monterer. Jeg kan ikke huske modelnumrene, men jeg havde på et tidspunkt en demonstration med to forskellige Panasonic TV, hvor den eneste forskel på de to tv (billedmæssigt) var antirefleks filmen. De blev leveret med præcist de samme service-menu indstillinger, og den ene var rødlig mens den anden var grønlig (meget synligt når de stod ved siden af hinanden). Efter kalibrering var det groft sagt umuligt at se forskel (jeg kunne i hvert fald ikke spotte hvad der var hvad). Når jeg tænker på montering af film i andre sammenhænge, så er det ret vanskeligt at undgå luftbobler, støvkorn osv, så det er temmeligt sikkert ikke noget man "bare lige" gør.
|
 |
larsen_mgeic
Guld medlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 13:45 |
Det giver naturligvis stof til eftertanke. Det er bare surt med så nyt et tv, som har en skade. Det gør helt ondt i mine øjne, men jeg er nok også bare lidt ekstra opmærksom. Har du nogen ide om hvem man skal opsøge, hvis man ønsker at købe den slags filter og eventuelt betale sig fra montering? LGs anvisning af værksted hjælper ikke noget, for de vil ikke andet end at skifte glasset.
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 14:38 |
Pas.
|
 |
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19894
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 17:01 |
larsen_mgeic skrev:
Har du nogen ide om hvem man skal opsøge, hvis man ønsker at købe den slags filter og eventuelt betale sig fra montering? LGs anvisning af værksted hjælper ikke noget, for de vil ikke andet end at skifte glasset. |
Mit umiddelbare bud er at det er så godt som umuligt af få den specifikke film LG har brugt. En anden film, vil uvilkårligt påvirke billedet i en anden retning og ikke nødvendigvis i positiv retning. Mit råd: Lad det være som det er og køb et nyt tv når du er træt af det. Klaus
|
|
 |
larsen_mgeic
Guld medlem
|
Sendt: 26-Oktober-2011 kl. 17:12 |
Du har nok ret desværre. Bare surt med et tv til over 10k, som er under et år gammelt..
|
|
 |
Gallery
Ny bruger
Oprettet: 27-Oktober-2011
Point: 1
|
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 04:09 |
Fjern filteret, der ikke vil beskadige dit TV, ah? Jeg har ikke prøvet, han er ikke særlig klar.
|
|
 |
larsen_mgeic
Guld medlem
|
Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 07:48 |
Jeg forstår ikke helt det indlæg?