M2A-VM HDMI og HD afspilning
Erfaringer efterlyses….
Lad mig til at starte med sige at kortet indbyder til en hel masse sjov for få penge.
Skal man bygge et mediecenter er det umiddelbart et ganske godt valg, eftersom
kortet understøtter alt hvad man her har brug for.
Eller gør det?
Min verden var tidligere lidt mere simpel end nu. Få en PC til at funke og var det A/V, så var det noget med at sætte diverse kabler til – så spillede det også.
Nu er det så lykkedes mig at få tingene blandet godt og grundigt sammen med mit nye mediecenter.
Her ridser jeg lige grundkonfigurationen op igen:
AMD Athlon 64 X2 - 6000+ 3GHz BOXED - AM2
Pioneer Blu-Ray - BDC-202BK - SATA – Sort
Enermax 500 Watt
Samsung 160GB HDD - 5400RPM - 8MB – SATA 2,5“ mobil
Asus AMD 690G M2A-VM HDMI
NorthQ NQ-3310 UFO Copper
Noise Control Novibe Harddisk ramme
Toshiba SD H802A - HD-DVD - 2.4x - IDE – Sort
Silverstone LC13 - Desktop - ATX - Sort - U.PSU
Corsair XMS2 Xtreme - 4GB - PC6400 - DDR2
Panasonic 42PZ70EA
Det fungerer generelt ganske forrygende (fantastisk flot at se på) bortset fra en enkelt ting.
Når jeg afspiller Blu-ray med BD+ beskyttelse er der enkelte af filmene der hakker en smule.
Dette gør sig især gældende ved panoreringer.
Der er en flaskehals et eller andet sted……
Men hvor skal der ledes?
Alle drivere, SW og BIOS (1604beta) er opdateret incl Vista med RC1.
Her er for øvrigt genkendelse af nyere HW, således at BD og HD DVD drevene nu vises korrekt og ikke som DVD-RW eller lignende.
I visse tilfælde kommer CPU’en virkelig på overarbejde, den burde ellers være hurtig nok.
RAM skulle der være nok af – UMA i bios er sat til 1024Mb til grafikken.
(seneste melding fra Vista er at grafikken bruger over 1900Mb?!? – pyhada)
Komprimeringsgraden/typen af filmen er egentlig nogenlunde ligegyldig her – VC1, MPEG-2 eller 4.
Men MPEG-4 sammen med BD+
.
Er det firmwaren på Blu-ray drevet der trænger til en opdatering?
Er det grafikkortet der ikke kan følge med (integreret ATI Radeon Xpress 1250).
Clockfrekvensen er her ikke noget at råbe hurra for 400/200.
Er det PowerDVD Ultra der ikke kan følge med her?
Er der nogle erfaringer med Nero 8 og afspilning af HD med et nogenlunde lignende setup?
PowerDVD har for øvrigt fjernet muligheden for afspilning af HD indhold fra HDD i de seneste builds.
Det er bare lidt surt at skulle smide 5-600 kr. efter SW uden at kunne prøve det inden.
Det vil også være surt at skulle lave et andet/udvidet setup uden at kende effekten.
Inden i så springer til at sige at man bare kan bruge AnyDVD HD til at fjerne kodningen, kan jeg sige – den har jeg også købt.
Her er der så bare det lille problem at Cyberlink er kommet i lommen på filmselskaberne, så PowerDVD nægter at starte adskillige film hvis AnyDVD kører i baggrunden 
Hvor fedt er det lige?
Any suggestions?
Redigeret af ebun - 13-Januar-2008 kl. 13:19