recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac Mini (1.8Ghz) +1080p?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMac Mini (1.8Ghz) +1080p?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Emne: Mac Mini (1.8Ghz) +1080p?
    Sendt: 24-Juni-2010 kl. 11:28
Kan en 2 år gammel Mac Mini (1.8Ghz) trække 1080p flydende?
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 11:30
Det vil jeg mene, men mener omvendt der er noget med mac og full hd.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 14:53
der er begrænsninger på afspilningen af h264 video på en default opsat mac... dvs at det kræver såvidt jeg husker mindst iWork 09 installeret. også en passende afspiller som vlc mediaplayer eller lignende
Mvh

René
Til top
root Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Juni-2010
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af justrace justrace skrev:

Det vil jeg mene, men mener omvendt der er noget med mac og full hd.
Vrøvl. Kan du dokumentere den påstand?

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

der er begrænsninger på afspilningen af h264 video på en default opsat mac... dvs at det kræver såvidt jeg husker mindst iWork 09 installeret.
Ren voodoo. Kan du dokumentere den påstand?

På http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=304918 står at en MacBook 2 GHz (med Intel GMA svarende til en 1.83 GHz Mac Mini) godt kan klare H.264 i HD:
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 21:23
min 1.6ghz intel 1.gen mini kan næsten klare low-bitrate h.264 encodede film uden at hakke. men blæseren hvæser godt og grundigt så. Det kommer i ligeså høj grad an på afspilleren. Den nye afspiller i xbmc er (mplayer så vidt jeg husker) er så godt optimeret at den kommer tæt på. men det er så absolut ikke noget der er stabilt godt kørende uden hakkeri.
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Januar-2006
Point: 1465
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 22:33
Hmm lidt modstridende informationer - går udfra jeg må prøve at købe den og så selv se om den kan tage mine filer.

LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 22:40
min kones bærbare mac kan ikke afspille hjemmeoptagelser mts h264 full hd filer med tilfredsstillende resultat det er en 1 år gammel macbook 2ghz intel core duo.. bitraten på disse optagelser ligger vel omkring 17mbps.

jeg kan sagtens importere og konvertere klippene til andet som kører bedre, prøvede med vlc men det kører ikke ordentligt.. der er andre med lignende historier

jeg husker nok forkert omkring iwork, men mener det var kombinationen af iMovie 9 og vlc der var nødvendig for at kunne afspille derfor var afspilningen af disse på daværende tidspunkt en større udfordring.. det er muligt den software er blevet bedre.. men det ændrer ikke ved at 1,8ghz imo kan give problemer med full hd afspilning.. så det er  forudsat at computeren kan følge med.. hvilket macbook 2ghz i dette tilfælde ikke kunne

jeg har ikke afprøvet på vores 3år gamle imac... såvidt jeg husker ville den ikke ummidelbart afspille mts.. så der skal rodes lidt.. tester gerne hvis det ønskes.

root jeg kan ikke linke til andres erfaringer... men uddeler gerne af mine egne.. og jeg kan love dig for det er gennemtestet... da det irriterede mig voldsomt.. bitraten er problemet og det sender maccen i knæ ihvertfald med vlc som afspiller.. den knokler derudaf og det hakker engang imellem... og det er IKKE tilfredsstillende... der skal vælges en kraftigere processor.. 2,5ghz så vil jeg mene det kører flydende og uden at maskinen okser afsted.
som jeg fortsår det skyldes det at apple ikke lader grafikkortet om at afkode h264 men det udelukkende gøres af cpu (hvorfor den kommer til at svede grundigt) hvor som på pc er det tilsyneladende grafikkortet som står for dekodningen hvorfor det tilsyneladende der kører bedre...

Redigeret af rhsin - 24-Juni-2010 kl. 22:56
Mvh

René
Til top
root Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 19-Juni-2010
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Hmm lidt modstridende informationer - går udfra jeg må prøve at købe den og så selv se om den kan tage mine filer.
Du skal nok forvente et scenarie som claus_jac og rhsin (i sin anden besked) beskriver: CPU'en kommer på arbejde - og nok lidt for hårdt arbejde til at du ikke vil være fri for hakkende billede og måske også lyd.

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

min kones bærbare mac kan ikke afspille hjemmeoptagelser mts h264 full hd filer med tilfredsstillende resultat det er en 1 år gammel macbook 2ghz intel core duo.. bitraten på disse optagelser ligger vel omkring 17mbps.

jeg kan sagtens importere og konvertere klippene til andet som kører bedre, prøvede med vlc men det kører ikke ordentligt.. der er andre med lignende historier

jeg husker nok forkert omkring iwork, men mener det var kombinationen af iMovie 9 og vlc der var nødvendig for at kunne afspille derfor var afspilningen af disse på daværende tidspunkt en større udfordring.. det er muligt den software er blevet bedre.. men det ændrer ikke ved at 1,8ghz imo kan give problemer med full hd afspilning.. så det er  forudsat at computeren kan følge med.. hvilket macbook 2ghz i dette tilfælde ikke kunne

jeg har ikke afprøvet på vores 3år gamle imac... såvidt jeg husker ville den ikke ummidelbart afspille mts.. så der skal rodes lidt.. tester gerne hvis det ønskes.

root jeg kan ikke linke til andres erfaringer... men uddeler gerne af mine egne.. og jeg kan love dig for det er gennemtestet... da det irriterede mig voldsomt.. bitraten er problemet og det sender maccen i knæ ihvertfald med vlc som afspiller.. den knokler derudaf og det hakker engang imellem... og det er IKKE tilfredsstillende... der skal vælges en kraftigere processor.. 2,5ghz så vil jeg mene det kører flydende og uden at maskinen okser afsted.
som jeg fortsår det skyldes det at apple ikke lader grafikkortet om at afkode h264 men det udelukkende gøres af cpu (hvorfor den kommer til at svede grundigt) hvor som på pc er det tilsyneladende grafikkortet som står for dekodningen hvorfor det tilsyneladende der kører bedre...
Hvis det er en 1 år gammel MacBook på 2 GHz bør den have en GeForce 9400M grafikchip - den kan afkode AVC/H.264 - det har været understøttet i QuickTime Player siden oktober 2008, da Apple offentliggjorde deres alu-MacBooks (og Pro'er). Apple har her i foråret åbnet op for at andre end Apple kan skrive programmer der afkoder AVC på NVIDIA grafikchips. Så det er altså ikke sandt at en Mac ikke kan afkode AVC i hardware - det har alle MacBooks og Mac Mini'er fra 2009 og 2010 været i stand til.

At involvere iMovie '09 er stadig ren voodoo - det har intet at gøre med afspilning af AVC.

VLC har desværre endnu ikke fået programmeret AVC hardware-afkodning til Mac OS X.

Edit: rhsin: Har du prøvet at installere http://perian.org/ - måske du så kan åbne dine m2ts (MPEG-2 TS) sekvenser i QuickTime og derved drage nytte af hardware-afkodningen af AVC-sekvenser.

Redigeret af root - 25-Juni-2010 kl. 14:29
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af root root skrev:

Hvis det er en 1 år gammel MacBook på 2 GHz bør den have en GeForce 9400M grafikchip - den kan afkode AVC/H.264 - det har været understøttet i QuickTime Player siden oktober 2008, da Apple offentliggjorde deres alu-MacBooks (og Pro'er). Apple har her i foråret åbnet op for at andre end Apple kan skrive programmer der afkoder AVC på NVIDIA grafikchips. Så det er altså ikke sandt at en Mac ikke kan afkode AVC i hardware - det har alle MacBooks og Mac Mini'er fra 2009 og 2010 været i stand til.

At involvere iMovie '09 er stadig ren voodoo - det har intet at gøre med afspilning af AVC.

VLC har desværre endnu ikke fået programmeret AVC hardware-afkodning til Mac OS X.

Edit: rhsin: Har du prøvet at installere http://perian.org/ - måske du så kan åbne dine m2ts (MPEG-2 TS) sekvenser i QuickTime og derved drage nytte af hardware-afkodningen af AVC-sekvenser.
ifølge dine egne links længere oppe står der at h264 bliver decoded i cpu og macosX ikke direkte understøtter at grafikkortet dekoder h264, ikke desto mindre er der nok sket noget siden 2007 hvor den tråd du henviser til er skrevet, desuden kan man faktisk hos elgato købe en hardware h264 encoder som kan lave en fejlfri dekodning af h264 filer.. men gør udfra den er styret af en 3parts software.

mht imovie så kan det såmænd sagtens være casen da såvidt jeg dengang researchede mig til var den software engine der var i quicktime (eller anden videoafviklingssoftware) pr default som tidligere ikke var god nok hvor man i forbindelse med såvidt jeg husker imovie fik installeret mere software (under selve styresystemet.. om det var en udvidelse/plugin ved jeg ikke).. som rent faktisk gjorde afspilningen mulig... men nu er det altså ved at være 7-8mdr siden jeg rodede med det så kan altså ikke huske alle detaljer.. men botton line som jeg forsøgte at advare trådstarter om var at han IKKE skulle regne med fejlfri afspilning af fullhd filer over en kam.. der er faldgruber og der bør vælges en minimac med kraftigere cpu... og det er der ikke så meget voodoo i.

jeg har ikke prøvet perian, men ved lejlighed tester jeg den

Redigeret af rhsin - 25-Juni-2010 kl. 17:21
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu