recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mac Mini eller WinPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Mac Mini eller WinPC

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Mac Mini eller WinPC
    Sendt: 21-Oktober-2023 kl. 09:33
Kære Alle, 

Jeg driver en lille YouTube kanal, hvor jeg filmer "How-To" og ture ud i det fri.

Frem til nu har jeg brugt en ældre MacBook Pro og VN, til at samle og redigere mine videoer i 4K.

Jeg vil gerne prøve noget DaVinchi Resolve eller lignede, men min MacBook kan ikke, og jeg overvejer at købe nyt.

Det oplagte er en Mac Mini, da jeg altid sidder på kontoret, og i en M2 konfiguration.
Men, der er hele tiden små ting, der "binder" eller irritere mig ved Apple kontra win. 

Dog ved jeg ikke om jeg kan finde en WinPC, der er lige så god til at redigere som Mac'en til de penge en Mac Mini koster?
Det ville være fedt, hvis jeg kunne undgå en "tower" og få en form faktor ala Mac Mini'en også.

Håber i kan hjælpe, og tak for hjælpen



Redigeret af Flatcurve - 21-Oktober-2023 kl. 09:34
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2023 kl. 15:30
Hej.

Jeg kan huske 2 citater fra DaVinchi Resolves Forum:

'Dopedj wrote: 'sweet spot' for price/performance'
Citat: Jim Simon med Posts: 27763: 'I think this will always be a self-built Windows machine.'

Citat: Uli Plank med Posts: 19237: 'Well, in my experience DR isn’t crashing when getting low on RAM with Apple silicon, it just starts swapping. Even with those fast SSDs, it will slow down, but stay stable. No problem with the occasional demanding effect, but in the long run it can ruin those SSDs, which are soldered to the Mobo.

Heavy VFX, Fusion or other compositors, are a different chapter. For those you should still get the strongest desktop PC you can find.'


'but in the long run it can ruin those SSDs, which are soldered to the Mobo.'
Jeg vil lige oversætte lidt af det ovenstående til Dansk:
'men i det lange løb kan det ødelægge de SSD'er, som er loddet til Motherboardet.'

Og derfor kun kan skiftes på et Apple Værksted.

Men ellers bruger DaVinchi Resolve CPU'en til at køre appen, disk I/O, fusion, dekodning og enkodning af codecs.
Resolve udfører al sin billedbehandling i GPU'en på grafikkortet. Så jeg vil foreslå at du bygger en Windows PC med et fuld størelse Graffikkort. Gerne med 12-16 GB vRam.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 21-Oktober-2023 kl. 15:37
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2023 kl. 18:07
Tak for input,

Og som jeg læser det, lyder det til et regulært større setup?

Som jeg ellers ville kunne klarer med en Mac Mini til relative billige penge 

Så forstår jeg godt, at SDD'erne er udsatte, men det er vel "trade-off'et"  
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 09:45

Hej.

Løsningen på swapping er at opgradere SSD, fra for eksempel 256 GB SSD-lager til 512 GB SSD-lager.

Her er et priseksempel fra Apple Danske hjemmeside:

8-core CPU
10-core GPU
8 GB samlet hukommelse
256 GB SSD-lager¹
5.499,00 kr.

8-core CPU
10-core GPU
8 GB samlet hukommelse
512 GB SSD-lager¹
7.299,00 kr.

10-core CPU
16-core GPU
16 GB samlet hukommelse
512 GB SSD-lager¹
11.999,00 kr.


På DaVinchi Resolves Forum ser jeg Apple M2 konfigurationer med 32 GB samlet hukommelse.
Hvad mon den danske pris, så vil være?


For 2 måneder siden kom  nVidea med deres næste generation gratikkort RTX 4060 med 16 GB vRam.
Her er et eksempel:

Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti GAMING OC 16G 16GBGigabyte GeForce RTX 4060 Ti GAMING OC 16G - Grafikkort - GeForce RTX 4060 Ti - 16 GB GDDR6 - PCIe 4.0 - 2 x HDMI, 2 x DisplayPort 3 989 kr.


Og jeg fandt et tidligere MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC - Grafikkort - 12 GB GDDR6: på udsalg til 2.578 kr


Så jeg mener stadig, at du kan bygge en Windows PC med et fuld størrelse Graffik kort og 12-16 GB vRam, billigere end en Apple M2 konfigureret til DaVinchi Resolve.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 22-Oktober-2023 kl. 09:48
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 10:06
Mac mini har den fordel, at hukommelsen bliver delt mellem de forskellige processorer, så med 16 GB har man et rigtig kraftigt “grafikkort”.
Jeg laver selv kun små videoer i iMovie, men har leget med Difussionbee til at lave AI billeder, og det er rimelig hurtig med 16 GB hukommelse. Difussionbee er en Mac version af Stable Diffusion som kører lokalt på Mac’en.
Venlig hilsen
KB
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 13:27
Til Trådstarter:

Til det du skal lave, kan selv en iPad Pro med m1 eller m2 lave det du vil og selv mere avanceret editeringer kan du også lave, jeg siger ikke du skal vælge en iPad Pro for det er en anden måde arbejde med video på, men både final cut pro og davinci resolve findes som app. 

Selv 8K er ikke noget problemWink

Men det var for at sige hvad en lille apple tablet kan, og selvfølgelig har en Mac mini flere kræfter.


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 19:34
Tusind tak for jeres input

Umiddelbart virker det ikke til, der er en løsning via WinPC uden jeg er ude i et større "tower-byg"

Hvad jeg er set at Apple M1 kan, er en mini meget lokkende

Takker
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Flatcurve Flatcurve skrev:

Tusind tak for jeres input

Umiddelbart virker det ikke til, der er en løsning via WinPC uden jeg er ude i et større "tower-byg"

Hvad jeg er set at Apple M1 kan, er en mini meget lokkende

Takker
Jeg bruger en mac mini med M1. Den kører super godt med video redigering. Ingen støj, hurtig og let at bruge.
En Win PC kan sikkert det samme, men ville kræve mere tid at bygge / opsætte i mit tilfælde. 
Har dog valgt at køre med fcpx fremfor davinchi. Davinchi kan sikkert mere, men i mit tilfælde havde jeg brug for en let og hurtig løsning. Jeg kom fra iMovie, så opstart kurven til davinchi var væsentligt højere end fcpx.
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2023 kl. 19:45
Helt sikkert, det er der jeg også er nået til.

Jeg er holder mig indenfor Apple her

Mvh
Til top
Popeyejunior Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Juli-2009
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Popeyejunior Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2023 kl. 22:48
Har lige brugt et par uger med at researche hardware til min søn, der er ved at blive seriøs med film / medie karrieren.
Min søn havde et budget på ca. 15K til computer og og 5 K til en fornuftig skærm til colorgrading.
Førhen var det bedste bud uden tvivl en Mac, men der er sket meget de seneste måneder med både Intel og Ryzen processore. Du har brug for mange cores og gerne et kraftigt grafikkort med 12-16 GB ram.
Kan ikke lige se hvad dit budget er?
Alt efter hvad du optager med, kan videofiler fylde rigtig meget, som op mod 1,3 GB pr minut i 4K 10bit farve. Det var den største udfordring for min søns setup. MEGET hdd plads, og det koster kassen i æbleboden.
Man kan starte med et light setup og opgradere løbende på en PC. Start med et topspec bundkort så det ikke bliver en flaskehals senere, med masser af M2 slots.
Jeg kunne godt sammensætte en PC der var absolut konkurrencedygtig til under 15K i forhold til en Macbook Pro M2, men der skal fintænkes i sammensætning af Ram, Grafikkort, HDD ( M2), bundkort, køling og en passende box at putte det i. Og ikke mindst en kalibreret skærm. Meget arbejde Smile
Valget blev til en Macbook Pro M2 14". Både pga. tidsnød op mod en opgave og fordi han blev tiltrukket af det mobile aspekt med Macbook'en.
Han går på kompromis med en lille skærm men den er ok til opgaven farvemæssigt, da han kan låne et proffesionelt studie når der skal colorgrades. Han vil købe en større skærm senere.
Det blev den lille 512GB udgave, hvilket er alt for lidt i sig selv, men købte en m2 HDD og et Ligtning enclosure til HDD som klarer tæt på de reklamerede 40Gb/s , så han faktisk kan sidde og redigere direkte fra det uden lag/forsinkelse i Davinci.
Arbejder du primært med optagelse fra Iphone eller lignende er ovenstående nok overkill, men når man først for alvor kommer i gang stiger ens krav stille og roligt. Det vare sikkert ikke længe før Youtube tilbyder 8K uploadLOL
På sigt vælger min søn nok en voksen PC som kan opgraderes efter behov, men lækkerhedsfaktoren vinder æblemærket stadig på.
This message is sent in eco-friendly recycled electrons.
Til top
Flatcurve Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 29-December-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 126
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flatcurve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 09:20
Tak for dit input

Jeg arbejder i 4k, og er 100% på basis. Det er en hobby kanal og sigtet mod folk indenfor min hobby.
Det er ikke noget jeg skal tjene penge på

Budgetmæssigt tænker jeg, det skal ligge indenfor hvad en Mac Mini koster, da jeg har skærm og andet hardware.

Min sammenligning ligger i, hvad jeg ser andre får ud af arbejdet via an Mac Mini M1, da den kom ud.
Derfor var min umiddelbare tanke en mac mini m2.

HDD størrelsen er jeg ikke super presset på, da jeg typisk arbejder med optagelser i 35 til 75 gb, og efter endt arbejde smides de på en ekstern hdd.

Takker mange gange 
Til top
longjohn2 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-November-2009
Status: Offline
Point: 993
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longjohn2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2023 kl. 16:40
Nu ved jeg ikke om det er i DaVinci Resolve, at du savner Windows - men hvis det er i andre sammenhænge, kunne en løsning kunne måske være at køre Windows via Parallels på Mac Mini'en? 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu