|
Mac Mini m. optisk drev god mediecenterløsning? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Jacobtoft ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2008 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 381 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-November-2013 kl. 22:17 |
Jeg har efterhånden gennem flere år søgt efter noget let tilgængeligt, småt og brugbart for hele familien til at rippe cder, film og streame fra.
Lige nu er "smart"-junglen sat således op: 0,5. Nas server med streaming af musik i .flac formatet til huset. 1. Nintendo Wii. Børnenes maskine - er er det smart med den let tilgængelige netflix-app, som børnene selv kan bruge. 2. Popcorn Hour C200. Planlagt som centraliseret mediestreamer til at suge musik fra nas og afspille .iso rips af alle vore dvd'er lokalt. Iso rips er valgt ud fra, at der er fleksibilitet og langtidsholdbarhed i indholdet - mulighed for at skifte sprog, undertekster osv. Den planlagte opsætning kom dog ikke så langt, da jeg har kæmpet med softwaren på maskinen. Den er absolut ikke fleksibel i opsætningen. Største problem er, at med forsidevisning på alle film, som umiddelbart er det letteste for børnene, kan maskinen ikke sortere mappevis og lægger alle film sammen (herunder fars gyserfilm, som jo ikke skal være tilgængelige for de små poder...) (3) Vi har brugt Squeezeboxes til at streame til diverse steder i huset, men min kone gad ikke bruge dem og sværger til Spotify/Youtube, som ikke lå som apps på dem, så de er solgt fra for at skære ned på upraktiske løsninger. Jeg er klar over, at med nyeste opdatering afspilles Spotify, men jeg vil hellere have en helstøbt løsning. Mine egne behov er al musikken rippet i .flac - der ligger cirka 1000 cder, som jeg p.t. kun bruger til at lytte på kontoret, da der er trådet netværksforbindelse til Songbird-software på en mac. For at slippe for multiplatforme - Wii bliver dog hvor den er - tænkte jeg, om der var nogen idé i at anskaffe en mac mini til stuen som central (evt. linux/vortexbox) løsning. Minien kunne sættes op bag det væghængte tv. Grundene til overvejelserne vægtes i, at mac'en er lille, der er en fin fleksibilitet i at bruge dens styresystem ift. afspilning af diverse filer, og den kan rippe cder i .flac format automatisk ved isættelse. Der er desuden lan-kabel indlagt tilsluttet husets router og dermed også nas, så mac kan tilgå den og alle filerne derpå. Med lan tilslutning lader det umiddelbart til, at mange problemer er løst på afspillere - Netflix, Viaplay, Youtube, Songbird og .iso-filer er jo alt muligt. Problemerne er umiddelbart: 1. Manglende mediecenter brugerflade - igen gerne en, der kan skifte mappevis. Findes der mon software til mac, der kan den slags? Herunder - hvad er den bedste løsning til at afvikle .iso filerne. ALLE film ligger i det format, og så vidt jeg kan læse, kan det stort set kun afspilles lokalt, ikke via netværk. 2. Manglende mulighed for at rippe film til .iso filer på en mac - det er i al fald ikke lykkes mig at finde noget software endnu, der kan! Vi har stadig én windowsmaskine i huset, så der er mulighed for at rippe derfra, men rent praktisk ville den samlede løsning i en mac være langt det letteste. 3. Lagringspladsen. Der findes omtrent 1,5tb film på Popcorn Hour, som kan ligge på en ekstern harddisk ved siden af mac og afspilles ad den vej. Den løsning er ligetil, så der er ikke et umiddelbart problem i det udover, at pladsen bag tvet efterhånden bliver trang med alt "ekstraudstyret". Det første problem er egentlig også det største og bliver glædeligt modtaget med løsningsforslag. Det ville være fantastisk med et stykke software til osx, der kan lave en opdelt brugerflade med filmcovers. Jeg håber på godkendelse af idéen, andre tilføjelser eller forkastning med anden og bedre løsning på bordet :) Det skal tilføjes, at jeg kun afspiller i stereo og ikke har nogen planer om at sætte flere kanaler op. Materialet skal afspilles på et Panasonic 720p plasmatv. Indtil videre er der ingen dac sat op, men det kommer der. Digitale lydudgange er derfor mulige. Det, jeg søger, er ikke et apparat, der kan afvikle de nyeste hd-formater, men noget, der er smart, let tilgængeligt for kone og børn og småt i størrelse. Redigeret af Jacobtoft - 25-November-2013 kl. 22:21 |
|
![]() |
|
htpcdude ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 300 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Jacobtoft ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-September-2008 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 381 |
Tak for link. Dog ligger alle mine film allerede som.iso-filer, og jeg er ikke interesseret i at skifte format.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
XBMC kan gøre det du ønsker. Gratis software, så du kan rode lidt med det på kontoret på din Mac.
Hvilke program der kan rippe iso format på Mac, ved jeg intet om. Da det jeg skriver nu, er bestemt ikke det du ønsker at høre. Jeg valgte for et par år siden, rippe hele samlingen om fra iso til mkv. Før da filmene lå iso kunne børnene ikke selv finde ud af vælge den korrekte lyd osv i menuen. Nu trykker de bare cover og filmen går i gang med det samme uden menu, altid med dansk sprog og uden undertekster. Skal siges i mkv kan man også vælge forskellige undertekster og lydformater under afspilning. Men pigerne på 8 og 5 år har en xbmc maskine på deres værelse, som de styrer 100% den er med win 8, så de også har Netflix. Samme er gældende for sønnen på 4 år på hans værelse og han kan også styre det 100%. Netop pga mkv container. Selv youtube eller den amerikanske Netflix kan de finde ud af bruge. Så det kan ikke være meget nemmere. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Og det at lave en ISO om til MKV tager ikke lang tid via MakeMKV - der sker jo ingen re-encoding. MPEG2 bliver bare pakket ind i en MKV container.
Jeg har dog valgt M4V til børnenes film. Så kan de stremes direkte fra iTunes til iPad/ATV
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Jeg kan se pointen og kan se, at jeg skal revurdere stålsatheden. Kan man rippe iso->mkv og stadig beholde muligheden for at skifte sprog/undertekster? Det er valgmulighederne dér, der har afholdt mig fra andet end iso indtil videre.
|
|
![]() |
|
Tak for den gode nyhed
![]() |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Ja via MakeMKV kan du vælge alle de lydspor og undertekster du har lyst til.
Prøv at downlode den. Som sagt når den kører fra en ISO fil på en HDD tager det ikke mange minutter at lave filen om til MKV
|
|
![]() |
|
![]() |
|
Så er der jo ingen problemer. Skønt! Tak for råd
|
|
![]() |
|
Bconrad ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
Det er også den løsning Jeg kører med. Xbmc på min Mac mini og alle tingene lagt ind som mkv.
Dog skal du lige være opmærksom på at det et ret bøvlet at flytte store filer fra Mac til Windows. Kører du via nas, så er det nok ingen problemer, men hvis du vil flytte nogle via ekstern harddisk, så er det noget rod. Mac og Win bruger jo ikke det samme fil system. |
|
![]() |
|
Det kan lade sig gøre at have en ekstern disk, der kan læses af begge systemer i disse moderne tider, men alle iso filerne ligger på popcorn hour, som er tilsluttet netværk og skal derefter lægges over på nas, så jeg regner med at omkode alle filerne på den interne hdd i popcorn hour.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Har selv været inde over de overvejelser med M4V osv også. Løste dog det "problem" med air video server. Så kan alle film tilgås fra iPad i og udenfor hjemmet. Samt jeg kan AirPlay dem videre til en ATV eller bare folk har xbmc med bonjour installeret. Den nyeste version, air video server HD som jeg nu har opgraderet til, er præcis den samme, dog med den forskel den også kan tage surround lyden med, den gamle version fik man kun stereo lyd. Men de fungerer begge upåklageligt med undertekster og HD lyd formaterne. |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |